• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

    • Newsy sprzętowe
      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

    • TopVideo
      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

  • Artyści
    • Wywiady
      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

    • Artykuły
      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

      Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

      Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

    • Patronat TopGuitar
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Maciej Maleńczuk. Jazz po chuligańsku

Maciej Maleńczuk. Jazz po chuligańsku

27 listopada 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar 790

fot. Sony Music Polska

Przeczytaj również

Pan Maleńczuk Solo w Starym Maneżu (RELACJA - 29.01.2016)
Pan Maleńczuk Solo w Starym Maneżu (RELACJA - 29.01.2016)
Maciej Maleńczuk i Pudelsi "Psychopop" znowu w sklepach
Maciej Maleńczuk i Pudelsi "Psychopop" znowu w sklepach

Lada moment pojawi się kolejna płyta Macieja Maleńczuka. „The Ant” znów pokaże jazzowy charakter tego artysty. Płyta to niezwykła – Maleńczuk pracował nad nią wraz z amerykańskim perkusistą Calvinem Westonem, znanym ze współpracy z Ornette Colemanem, którego filozofia harmolodyczna unosiła się nad albumem. O procesie pracy nad albumem, wolności twórczej i o tym, czym może być harmolodyka, opowiada główny zainteresowany – Maciej Maleńczuk we własnej osobie.

fot. Sony Music Polska

Jakub Milszewski: Nowa płyta, „The Ant”, to kolejny jazzowy krążek Maleńczuka. To rozwinięcie idei „Jazz For Idiots”?

Maciej Maleńczuk: Bardziej „from” niż „for”.

Dlaczego?

Bo jazz jest za mądry. Dawno już wpadł w pułapkę nad wyraz wysokiej inteligencji i wymagań. A to my jesteśmy idiotami! Nie wiesz, że artysta nie dorasta do własnych dzieł? Nieważne, czy jesteśmy mądrzy, czy głupi, ważne, że to wychodzi spod naszych rąk. Obiektywna średnia inteligencji mojej i Westona jest co najmniej na średnim poziomie, ale bardzo wysoka jest umiejętność porozumiewania się w sposób transcendentalny, za pomocą dźwięków. Muzyka się do tego świetnie nadaje. Być może ja nie słyszałem tego, co on słyszał, a on nie czytał tego, co ja czytałem, ale kiedy graliśmy razem to jednemu i drugiemu wiadomo było o co chodzi. A co to jest? Zadajemy sobie cały czas pytanie. Czy to jest harmolodic, czy nie? I kiedy jest harmolodic?

O to chciałem zapytać. Czy to wszystko faktycznie zaczęło się od filozofii harmolodycznej Colemana?

Zdecydowanie tak, uwierzyłem w to. A uwierzyłem w to dlatego, że uwierzyłem już kiedyś we free jazz. Jako młody człowiek słuchałem dużo awangardowej muzyki, w dużej mierze ze snobizmu, ponieważ trudno się tego słucha. Za młodu słuchałem tego z większym zapałem niż teraz. Mówię zwłaszcza o free jazzie europejskim, który obecnie przybiera moim zdaniem niewłaściwe formy. Generalnie free jazz podobał mi się jako fanaberia artystyczna. Publiczność i muzyka rozrywkowa doszły już wtedy do ściany, być może dzięki narkotykom. Ale przez to widownia była w tamtym czasie zdolna taką muzykę odbierać. Nagle wychodził Coltrane i przez pięćdziesiąt minut grał „My Favorite Things”, a widownia cały czas tego słuchała. Słuchamy tego do dziś, ale współczesny słuchacz nie ma takiej zdolności percepcji. Mnie też się nie chciało. Jestem przyzwyczajony do krótkiej formy i uważam, że Coleman miał je za długie, przez co odpychał jakąś mniej snobistyczną widownię. Ja słucham płyt Colemana z przyjemnością, zwłaszcza tych harmolodycznych rzeczy, które grał z elektrycznymi instrumentami, bo wiem, o co mu chodzi. Ale zdaję sobie sprawę, że widownia dzisiaj, zwłaszcza w Polsce, może nie wiedzieć. Cieszę się, że mogę być na tyle wolnym artystą, żeby robić takie rzeczy i nagrywać instrumentalne płyty. To jest coś.

A wam z Calvinem Westonem chodziło o to samo, o co wcześniej chodziło Colemanowi?

[śmiech] Do dzisiaj nie wiem, o co Colemanowi chodziło. Ta teoria jest nienapisana. Generalnie ma być inaczej. Żyjemy w wielopłaszczyznowym świecie i otrzymujemy kilka bodźców naraz. Jadąc samochodem, jednocześnie słuchamy muzyki, prowadzimy konwersacje, odbieramy telefony. To są czynności nakładające się na siebie, dziejące się w tym samym czasie. Pracując nad „The Ant” właśnie o czymś takim myślałem. Oczywiście pomijając utwory romantyczne, które mają momentami całkiem harmolodyczne części wewnętrzne, pomiędzy jednym tematem a drugim. Te utwory są artystycznie mocno rozbudowane. Choć formy są krótkie, to właśnie w tych momentach tego harmolodic jest najwięcej. Chodzi o nałożenie się co najmniej kilku warstw, przebiegów muzycznych. W pojedynkę taki przebieg nie znaczyłby zbyt wiele, ale kiedy biegnie kilka nie do końca pasujących do siebie czy zależnych od siebie przebiegów harmonicznych naraz, to nie jest już harmonia, tylko harmolodic. Tyle jestem w stanie do dziś na ten temat powiedzieć. Chodzi o nałożenie się na siebie, kocioł, ale jednocześnie wszystko musi być rytmiczne. A rytm też nie jest rytmem, tylko jest też pulsem.

Praca nad „The Ant” zaczęła się od bębnów i gitary?

Tak. Użyłem Gibsonów Flying V, ale też znalezionego u Olafa Deriglasoffa w kanciapie instrumentu o nazwie Tennessee, który jest połączeniem basu i gitary 12-strunowej. Oddałem ją do pana Witkowskiego, żeby zrobił porządek z tą gitarą. Użyłem jej na płycie do solówek. Ma nieprawdopodobny sustain. Ma ogromny gryf, gruby bardzo, obejmuje przecież gryf basowy. Z tego powodu ta gitara jest kompletnie sztywna i ma ten sustain. Witkowski ją super wykończył i sporo na niej nagrywałem. Zrobiłem sobie też z nią zdjęcia, bo to taki wielki dziwoląg. Użyłem też kilku saksofonów, Ewi, czyli elektronicznego saksofonu, i całego studyjnego arsenału, jaki miałem.

W informacji prasowej było napisane, że gitary w którymś momencie przejął Dario Litwińczuk.

W jednym utworze, „Nalej jej”, nagrał calypso. On to po prostu potrafi lepiej, bo grał taką muzykę i to lubi. Dla mnie to jeden z tych melodycznych utworów, które muszę co jakiś czas nagrywać, bo mnie prześladują i męczą. W tym przypadku była tam taka zagrywka saksofonowa, taki durny przelot, do którego dopisałem całą piosenkę. Te słodkie melodie muszę czasem grać, bo samo do mnie przychodzi, choć ja sobie wcale tego nie życzę. Ale nie odczepi się to ode mnie dopóki tego nie ugram. Dlatego nie jest to konsekwentna płyta. Są jakieś piosenki, jakieś funky… Czy to w ogóle jest jazz? Ale jest dużo instrumentalu i jest to dość agresywne, czego moim zdaniem współczesnej muzyce brakuje. Powinno być z pazurem, głośne i po chuligańsku.

„The Ant” jest faktycznie różnorodna. Dlaczego tak mało jest na niej głosu, przecież Maciej Maleńczuk w dużej mierze kojarzony jest z głosem.

Głosem jest saksofon. To jest przecież instrumental. Jestem wychowany na instrumentalu i to, że mogę takie rzeczy robić, mnie bawi. Dawniej było coś takiego jak muzyka instrumentalna, choćby The Shadows, nie mówiąc o jazzie.

Dalej bywa.

Wokal nie jest obowiązkowy do jasnej ciasnej.

fot. Sony Music Polska

To z drugiej strony: dlaczego są dwie piosenki z wokalem?

Bo jestem niekonsekwentny i zawsze mogę powiedzieć, że kłamałem, bo jestem artystą, a artyście wolno takie rzeczy robić (śmiech). Niestety większość moich płyt jest niekonsekwentna. Być może właśnie taki jestem i coś z tej natury wychodzi. Poza tym nie jestem aż takim idiotą, żeby nie zrobić chociaż jednej piosenki, do której można by nakręcić jakiś teledysk i jakoś te ambitne rzeczy promować.

Czyli to zabieg przemyślany.

Odpowiem dyplomatycznie: wolałbym nie odpowiadać na to pytanie.

Rozumiem. Przyszło mi do głowy jeszcze, że jeśli większość płyt jest niekonsekwentna to jest to rodzaj konsekwencji.

Hmm. Ale dopiero w dłuższej perspektywie.

Jak wyglądały same nagrania? Wszystko się zaczęło od prób na wsi…

Tak, mam taką kanciapę na wsi i tam robiliśmy próby, które wypadły bardzo ekscytująco, elektryzująco. Ale nie było w tym formy. Miałem oczywiście jakieś demo, więc jakaś tam forma istniała, ale nie przejmowaliśmy się zamykaniem jej i tym, jak dany utwór będzie wyglądał w całości. Robiąc próby raczej próbowaliśmy grać pewnego rodzaju przebiegi z myślą o tym, że później będziemy to ze sobą łączyć, jak już stwierdzimy co gdzie nam pasuje. Ja tak pracuję w studiu. Kiedy przyjechaliśmy do studia, to dokładnie wiedziałem, co chcemy robić. Stałem z gitarą i nagrywałem, Weston w tym czasie grał, stwierdzaliśmy, że jest dobrze i jedziemy dalej. Fajnie było. Włączyliśmy oczywiście klik, który po ośmiu taktach nam znikał. Ale Weston gra bardzo równo. Stwierdzam autorytatywnie, że w Polsce takiego perkusisty bym nie znalazł.

Perkusiści z najwyższej półki mają taką właściwość, że potrafią grać równo.

Tak. Ale w dzisiejszych czasach wszystko można wyrównać, więc nie trzeba się starać. U Westona tak nie ma. Mieliśmy taki przebieg od strony stopy. Mówię: „Weź mi to pokaż, bo może trzeba to jakoś wyrównać”. Nie było co równać. Potem już do końca zaufaliśmy Westonowi.

Gdzie odbywały się nagrania?

W studiu Nieustraszeni Łowcy Dźwięków w Krakowie. Realizatorem jest Darek Grela. Jest nieoceniony. Ma tak zwane absolutne ucho. W jednym utworze, nie pamiętam którym, była jakaś nuta saksofonu, o której on powiedział, że nie może jej tam być. Ja mówię: „Jak nie może być, skoro ją właśnie zagrałem i tam jest”. On na to: „W takim razie trzeba w tym miejscu zmienić harmonię całego utworu”. Mówię mu: „Chyba zwariowałeś, nie będę zmieniał na jeden moment całej harmonii utworu, bo się uparłeś”. I tak się kłóciliśmy. To było fajne, twórcze. Wiedzieliśmy, że zostanie to i tak wydane. Nie wiem czy wielu artystów dzisiaj ma możliwość takiego myślenia zupełnie do przodu, bez zastanawiania się nad konsekwencjami być może jakiejś słabszej sprzedaży płyty, że firma cię zwolni, że nie dasz sobie rady na rynku, że zacząłeś robić zbyt ambitną muzykę. Ludźmi mogą targać takie wątpliwości. Ja już ich nie mam i jestem w wybitnie komfortowej sytuacji. Chciałbym, żeby kiedyś było tak, żeby każdy mógł sobie nagrywać rzeczy ambitne, które nie będą do końca piosenką, nie będą o dupie Maryni, a ludzie będą to wydawać, na to przychodzić i tego słuchać. To by była idealna sytuacja.

Czy te wątpliwości zniknęły, bo stwierdził pan, że pal sześć sprzedaż?

Dlatego, że mam pod pachą inne projekty, na których wiem, że zarobię.

Zresztą Maciej Maleńczuk ma przecież dobrą markę na polskiej scenie.

Mam dobrą markę, robię dobre płyty, które dobrze brzmią i nie są przedawkowane. Mam też niezłą dykcję, robię dobre teksty, a skromność to moja wrodzona cecha (śmiech).

Kto uczestniczył jeszcze w sesji nagraniowej?

Oprócz Westona przyjechał do nas jego znajomy Niemiec Klaus Evermann, który zrobił nam na koniec basy. Siedzieliśmy nad nimi osobno, bo główny trzon nagrania prowadzimy z Westonem od gitary. Stwierdziliśmy, że basistę zaprosimy dopiero wtedy, kiedy będziemy mieli całą formę. Klaus przyjechał na koniec. Dużo się głowiliśmy i gadaliśmy o tym, jak to ma wyglądać. Zależało mi, żeby ten bas był stabilny. Wiesz, jak basista potrafi spieprzyć płytę? Bardzo nie chciałem, żeby tak było.

Każdy potrafi spieprzyć płytę.

A basista to już na pewno! Mam nadzieję, że tym razem uniknęliśmy tej sytuacji.

Jak się skończyła historia z tą jedną nutą, która Darkowi Greli nie pasowała do reszty harmonii?

Za pomocą techniki studyjnej zmieniłem harmonię w całym utworze.

fot. Sony Music Polska

Jednak.

Tak. Ustąpiłem (śmiech).

Dobrze mieć zaufanego realizatora.

On tak słyszy, że ja tak nie słyszę. Mnie tam nic nie przeszkadzało, a on krzyczy „Stop, stop, stop, ta nuta nie może być tam! Albo grasz inaczej na saksofonie, albo zmieniasz harmonię!”. „Nie zmienię harmonii w jednym miejscu”. Ale w końcu ustąpiłem.

Chcę na koniec wrócić do gitary. Zaintrygowały mnie te Flyingi. Te gitary mało kojarzą się z jazzem.

No tak, ale na tej płycie są dość mocne gitary. Wszystko na przesterach, a na przesterach te gitary się dobrze spisują. Only Gibson is good enough!

I pewnie jeszcze pod Marshallem?

Nie, Hughes & Kettner TriAmp, mój drogi! To jest taki sześciopozycyjny wzmacniacz, który mam z piętnaście lat. Nie wiem, czy go jeszcze produkują. Ma taką szybę z przodu… Tam jest napisane 100 watów, ale daj Boże zdrowie – basista musi mieć z 1200, żeby w ogóle móc ze mną grać. To bardzo głośny wzmacniacz. Próbowaliśmy w studio go rozkręcić, ale to się nigdy do końca nie udaje – lepiej udało by się u mnie na wsi, można by to puścić jeszcze głośniej.

  • Tags
  • harmolodic
  • maciej malenczuk
  • maleńczuk
  • ornette coleman
  • the ant

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Symbolical - "Allegory of Death"
Previous article Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Speed Riffin’ Challenge

Jakub Milszewski | TopGuitar

INNE

Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special Artykuły o artystach
26 maja 2023

Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!" Artykuły o artystach
25 maja 2023

Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie" Artykuły o artystach
25 maja 2023

Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!" Artykuły o artystach
24 maja 2023

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: "Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał" Artykuły o artystach
23 maja 2023

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: "Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał"

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons Artyści
23 maja 2023

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

Tajemnicze spotkanie na szczycie Briana Maya i Tony'ego Iommiego Artykuły o artystach
21 maja 2023

Tajemnicze spotkanie na szczycie Briana Maya i Tony'ego Iommiego

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59" Artykuły o artystach
21 maja 2023

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59"

Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth Artyści
19 maja 2023

Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
26 maja 21:32
Po godzinach

Ciekawostki z riderów rockowych gwiazd

26 maja 15:57
Newsy

Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

26 maja 9:34
Artyści

Fenomenalny rock and roll Ike’a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

25 maja 19:53
Artyści

Keith Richards o AC/DC: „To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!”

25 maja 12:08
Testy

Blackstar Dept. 10 AMPED 2 – królestwo przesterów

25 maja 9:25
Artyści

Tina Turner, „Private Dancer” i „drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie”

24 maja 20:32
Imprezy

W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

24 maja 10:08
Artyści

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na „Egzorcystę”: „Byliśmy przerażeni!”

24 maja 8:36
TopVideo

Porywająca solówka Marka Radulego w utworze „Comfortably Numb”

23 maja 21:01
Artyści

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: „Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał”

23 maja 13:12
Newsy

NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

23 maja 9:51
Artyści

Barytonowa siódemka i ponure walczyki – wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

22 maja 10:13
Newsy

Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

22 maja 8:39
TopVideo

Ben Eunson gra „Giant Steps” w oryginalnym tempie 340 BPM

22 maja 0:30
Tygodnik

Tygodnik 18-19/2023 (250-251)

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press