Od razu wyjaśniamy, że te spostrzeżenia zostały dokonane z perspektywy Stanów Zjednoczonych przez redakcję serwisu Grammy.com. Ale ponieważ to, co w USA prawie zawsze odbija się później na reszcie świata, nie możemy przejść koło tych zmian obojętnie. Zwłaszcza, że niektóre z nich są faktycznie zauważalne także w Europie i Polsce.
Rozpoczynamy od ogólnej konstatacji, że obecnie słuchacze nie są tak związani z gatunkami jak to miało miejsce w przeszłości. Dzisiejszy świat muzyki jest dowodem na to, że wraz z zacieraniem się granic, nasze pojęcie i zainteresowanie różnymi formami rocka rozszerza się. Często zdarza się, że fani muzyki w jeden wieczór bawią się na koncercie Rage Against The Machine, czy Ghost, a innej nocy, wybierają się by zobaczyć Harry’ego Stylesa czy Rhiannę. Oczywiście w Stanach jest więcej taki okazji, ale i w Polsce jest przecież wielu festiwalowiczów, czy koncertowiczów, którym nie przeszkadzają różne gatunki muzyczne.
To jednak tylko zapowiedź tego, co dzieje się w muzyce, a raczej w środowisku fanów i entuzjastów dobrej muzyki i dobrego show. Sprawdźmy jakie pięć najważniejszych kierunków zmian w muzyce rockowej w 2022 roku odnotował serwis Grammy.com
Dziewczęca siła powraca
Chociaż silne kobiety, takie jak Lizzo i Lady Gaga, zajmują czołowe miejsca na listach przebojów popu, to kobieca reprezentacja w świecie rocka jest nieco bardziej ograniczona. Powoli jednak się to zmienia. Lzzy Hale z Halestorm i Taylor Momsen z Pretty Reckless już od dawna grają w dużych obiektach, ale nowa fala zespołów rockowych z frontmankami i zespołów całkowicie kobiecych rozkwita. Grammy.com wymienia m.in. Starcrawler z Arrow De Wilde, Twin Temple, L.A. Witch, Death Valley Girls, Suzi Moon, SuSu (Liza Colby, Kia Warren), Bobby Lees, Amyl & The Sniffers, Teri Gender Bender, Pinkshift i Linda Lindas.
Klasyka rocka na małym ekranie
Muzyka rockowa niewątpliwie pomogła uczynić niektóre z filmów i seriali jeszcze lepszymi. „Stranger Things” dał 36-letniej piosence Metalliki „Master of Puppets” nowe życie wśród młodzieży. Podobnie zresztą Kate Bush. Drugi hit, czyli „Wednesday” Tima Burtona, w którym Wednesday Addams świetnie zatańczyła (skojarzenia ze słynnym tańcem z „Pulp Fiction są jak najbardziej uprawnione) do „Goo Goo Muck” legend lo-fi The Cramps. Inne rockowe niespodzianki na małym ekranie to niemiecki epicki dramat sci-fi „1899”, który wykorzystuje cover „White Rabbit” Jefferson Airplane jako muzyczny temat przewodni. Wśród klasycznych rockowych kawałków znalazły się tam także „Child in Time” Deep Purple, „The Killing Moon” Echo and the Bunnymen oraz „The Wizard” Black Sabbath.
Festiwale wciąż się różnicują
Kiedyś Ozzfest i Family Values były festiwalami stricte „metalowymi”, natomiast Lollapalooza rządziła „alternatywą” i rzadko kiedy dochodziło do spotkania tych dwóch stron. Według Grammy.com w 2022 roku nastąpiła jednak zmiana, a muzyka „heavy” stała się wspólnym mianownikiem dla wielu festiwali. Jak pokazała Metallica na Lollapalooza 2022, a Nine Inch Nails i Slipknot obok KISS i Red Hot Chili Peppers na festiwalu Louder Than Life w Kentucky, industrial, metal, glam i alt-funk przenikają się z coraz bardziej. Na festiwalu Psycho Las Vegas Suicidal Tendencies wystąpił obok Bone Thugs-N-Harmony, a raper Wu-Tang GZA wystąpił obok… Mayhem.
Ponownie rozpalony gniew
Rage Against The Machine był jednym z zespołów, które ponownie zreaktywowały się koncertowo w 2022 roku, obok Pantery, The Mars Volta, czy Biohazard. Na ich trasę koncertową trzeba było długo czekać. RATM po raz pierwszy ogłosili daty trasy w 2020 roku, ale musieli poczekać przez covid. Podczas gdy pandemia szalała, ekonomiczne, rasowe i polityczne niepokoje ogarnęły Amerykę, sprawiając, że polityczne przesłania muzyczne RATH w piosenkach takich jak „Killing in the Name” były tak aktualne jak nigdy dotąd.
Podkłady muzyczne coraz powszechniej używane
Ten trend to zaskoczenie, ale faktycznie coś jest na rzeczy, bo pisaliśmy o tym TUTAJ. Najczęściej tłumaczy się to tym, że gwiazdy rocka nie młodnieją, a fani domagają się, aby ich bohaterowie brzmieli tak, jak za czasów swojej świetności. Ozzy korzystał z ukrytego za sceną wokalisty Roberta Masona, Aerosmith korzysta z pomocy mniej tajnie, używając śpiewających klawiszowców. Oskarżenia dotyczyły także Paula Stanleya z KISS i przede wszystkim Falling in Reverse, którzy odwołali koncert na festiwalu, bo… zgubili laptopy. Protestuje m.in. znany DJ z Sirius XM, Eddie Trunk: „Jak długo jeszcze fani, promotorzy , media, będą po prostu akceptować epidemię koncertów rockowych na żywo… nie będących tak naprawdę na żywo?”