• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

    • Newsy sprzętowe
      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

      Jak brzmi wzmacniacz Orange Marcus King MK Ultra?

      Jak brzmi wzmacniacz Orange Marcus King MK Ultra?

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

    • Artykuły
      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      Organek w trasie - fotorelacja z koncertu

      Organek w trasie - fotorelacja z koncertu

    • Patronat TopGuitar
      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Stuart Zender –  nowe oblicze funku
Home
Artyści
Artykuły o artystach

Stuart Zender – nowe oblicze funku

17 sierpnia 2020 Maciej Warda | TopGuitar 3173

Przeczytaj również

Tomasz „Hal” Halicki, basista Vadera: "W klimacie mrocznego surrealizmu odnajduję się najlepiej"
Tomasz „Hal” Halicki, basista Vadera: "W klimacie mrocznego surrealizmu odnajduję się najlepiej"
Bootsy Collins świętuje 70. urodziny, a w 2020 roku wydał świetny album
Bootsy Collins świętuje 70. urodziny, a w 2020 roku wydał świetny album

Zespół Jamiroquai odmienił muzykę funkową, przeniósł ją wprost z epoki P-funk w XXI wiek. To była siła nie do powstrzymania i nie do przeceniania. Czerpiąc garściami z dokonań poprzedników, stworzyli własny i niepowtarzalny styl, a ich napędem, był właśnie Stuart Zender.

 

Intro

Gdyby w roku 1992 do osiemnastoletniego Stuarta nie zadzwonił perkusista założonej w Paryżu grupy Jamiroquai Nick van Gelder, to kto wie jak dalej potoczyły by się jego losy. Co prawda wyjątkowe zdolności w grze na basówce wykazywał już wcześniej, co potwierdzają jego znajomi muzycy z tego okresu, ale oszałamiający sukces grupy (ponad 25 mln sprzedanych płyt na całym świecie) gwałtownie przyspieszył kariery wszystkich muzyków maczających palce w projekcie Jamiroquai. W momencie podpisywania pierwszego kontraktu płytowego z Sony, byli nimi obok leadera Derrick McKenzie (drugi bębniarz – pozostał na stale w zespole), Toby Smith, Stuart Zender i Wallis Buchanan. To najsłynniejszy i najlepszy skład, jaki kiedykolwiek tworzył te grupę, choć przyznajmy, do dzisiaj, przez cały okres jej działalności nie było w nim słabych punktów.

 

Jamoroquai

Ciekawa jest geneza nazwy zespołu. JAMIROQUAI powstał w 1989 i założył ją Jason Cheetham wraz z producentem Alem Stone’m. Nazwę wymyślił Jay Key i powstała ona z połączenia słowa jam, oznaczającego wspólne muzykowanie, z nazwą własną autochtonicznych mieszkańców Ameryki – Irokezów. Wokalista od początku zatem miał poukładane w głowie bardzo „ekologicznie” i „alterglobalistycznie”, czcząc między innymi panteizm i świadomość szanowania świata Indian. Band od początku skłaniał się ku funkowym i acid-jazzowym klimatom i szybko okazało się, że ze Stuartem tworzą prawdziwą mieszankę wybuchową, czego dowodem był ich pierwszy singiel „When You Gonna Learn”.

Jamiroquai - koncerty pierwszego składu

Jamiroquai – koncerty pierwszego składu, fot. YouTube

Początki

Stuart Zender urodził się 18 marca 1974 w brytyjskim Sheffield. Jako roczny osesek „przeprowadzony został” z rodzicami do Londynu. W wieku siedmiu lat korzystając z okazji wyprowadził się z ojczymem do Norristown obok Filadelfii w USA, gdyż ten otrzymał nową pracę. Filadelfia, choć należała do miast wysoce uprzemysłowionym, była wówczas przesiąknięta uduchowioną muzyką folk, soul i gospel, a w chwili gdy jej ulicami chadzał młody Stuart doszły już do głosu rytmy hip-hopowe, garściami czerpiące z amerykańskiej funkowej tradycji. Pierwsze kroki stawiali wówczas najbardziej znani filadelfijscy hip-hopowcy DJ Jazzy Jeff oraz Will Smith. Tam też jak, wspomina w wywiadzie Stuart, po raz pierwszy uświadomił sobie, że istnieją zespoły które bardziej mu odpowiadają i samemu też można grać, nauczywszy się najpierw tej sztuki na jakimś instrumencie. Pierwszy raz został wciągnięty w muzykę przez swoją siostrę, która była wokalistką w mało znanych, okolicznych zespołach. Przychodził czasem na jej próby i w odpowiednim momencie zajmował miejsce za bębnami. Kiedy jednak starał się udźwignąć centralę, szybko stwierdził, że choć są to fascynujące instrumenty, to jednak nie na jego zdrowie. Tak skończyła się jego kariera perkusisty, choć w Filadelfii również zapisał się do jednego z marchin’ bandów, grając na werblu. To tradycyjna i bardzo popularna, wywodząca się z Nowego Orleanu forma muzykowania w USA. Dość powiedzieć, że młody Flea a także Michael Anthony również mają za sobą epizod w takich zespołach. Będąc w Stanach poznał Mike’a Corello, który był bębniarzem i to z nim właśnie, grając na zwykłej gitarze zawiązał pierwszy zespół i odbył pierwsze próby, grając kawałki Dead Kennedys i Sex Pistols. Po powrocie do Wielkiej Brytanii, w wieku lat 15, myślał już głównie o muzyce, co zaowocowało powstaniem jego pierwszego poważniejszego zespołu. Jak sam mówi:

podróże to jedna z najwspanialszych rzeczy w życiu, otwierają umysł i znakomicie poszerzają świadomość

Trzeba przyznać, że później, jako członek jednego z najbardziej popularnych zespołów na świecie, nie mógł lepiej trafić – trasy, koncerty, zwiedzanie, poznawanie – to chleb powszedni zawodowych muzyków. Nie wiemy w jakim stopniu przyczynił się do tego jego wujek, ale faktem jest, że był on półprofesjonalnym gitarzystą i nasz bohater interesował się jego grą.
Wśród kolegów młody Stuart uchodził za lekkiego odmieńca, bo zamiast fascynować się Limahlem i Wham!, rozkminiał soulowy temat z filmu Starsky & Hutch autorstwa Toma Scotta i rafinował w głowie z numerów Jamesa Browne’a jego sekcję rytmiczną. Przesiąknięty był funkiem i soulem „do suchej nitki”, co niewątpliwie pozwoliło mu później z łatwością budować własne linie basowe w oparciu o te klasyczne frazy.
W tamtym okresie odkrył również zespół WEATHER REPORT i wielkiego Jaco Pastoriusa, który całkowicie zawładnął jego umysłem. Stuart skompletował większość nagrań Jaco włączając w to wszystkie jakie popełnił z WR i odtwarzając je, nauczył się z pamięci większości linii basowych Jaco i całej płyty „Black Market” na której grał również Alphonso Johnson. Że nie jest to zadanie proste, może przekonać się każdy, to spróbuje z płyty nauczyć się choćby „Teen Town”, że o klasyku „Donna Lee” nie wspomnę. Długie godziny ćwiczeń i treningów dały zaskakujące rezultaty – po jakimś czasie grał je perfekcyjnie!

Stuart Zenderz poleca TopBass

Stuart Zenderz poleca TopBass, fot. Marcin Podgórski

Cyrk

Ciekawą kontynuacją wspomnianych amerykańskich performance’ów z marchin’ bandem była praca oświetleniowca w totalnie odjechanym, punkowym cyrku Archaos. Jak mówił Stuart, działy się tam rzeczy niespotykane, wybuchy pirotechniczne (również pod siedzeniami publiczności!), popisy kaskaderskie, muzyka kształtująca nastroje widowni – od śmiechu, po przerażenie i… wspólne jamowanie z fanami po występie. Nauczyło go to, że aby wszystko zagrało jak należy, grupa ludzi musi ze sobą idealnie współpracować, każdy robi swoją działkę i jego odpowiedzialność za światła była tak samo istotna, jak obowiązki innych z ekipy. Jego praca w tym rockandrollowym cyrku była o tyle istotna, że poprzez byłego perkusistę Archaos i pierwszego bębniarza Jamiroquai Nicka van Geldera poznał Jasona Kay’a, formującego właśnie swój nowy projekt. Jason siedział po prostu wśród publiczności i Stuart podszedł do niego by porozmawiać. Co z tej znajomości wyszło – wiemy. Wcześniej jednak znalazł miejsce w punkowej kapeli Fabulous, z którą supportował m.in. Coldplay i Radiohead. O Fabulous (z ang. „słynny”) jak zabawnie skwitował, można było powiedzieć wszystko, ale nie to, że byli znani. Wówczas Stuart gdzieś się w sobie zagubił, wpadł w marazm i przez kilka miesięcy nie za bardzo miał pomysł na swoje życie. Sytuacje odmienił telefon własnie od Nicka, który poinformował go o nowym zespole szukającym basisty.

 

Jamiroquai

Gdy był przyjmowany do Jamiroquai grał na basie ze 3 lata, sam miał ich dopiero 19, a więc by zagrać takie kawałki jak „If I Like It I Do It”, czy „Music Of The Mind” z pierwszej płyty, musiał być naprawdę nieźle utalentowany. Stuart został zaproszony na wspólne jamowanie przez Nicka i nie miał pojęcia, że za zamkniętymi drzwiami stał Jay Kay pilnie słuchając jego gry. Chyba nie było tak źle, skoro kilka tygodni później Jay zadzwonił i zaprosił basistę na próby i koncerty koncerty.

Jamiroquai - logo

 

„Emergency on Planet Earth”

Pierwsza płyta „Emergency on Planet Earth” była absolutnym hitem, zarówno jeśli chodzi o podejście do funku i acid-jazzu (cokolwiek byśmy rozumieli przez ten termin) jak i brzmienie całości, fenomenalnie łączące nowoczesne sample, loopy i syntezatory z „lampowo” brzmiącymi gitarami, wokalem i żywa sekcją rytmiczną. Razem dało to wielkiego kopa, który otworzył oczy malkontentom, narzekającym na skostnienie muzyki i opanowanie jej przez dance’owo – hiphopowa chałę. Okazało się, że korzystając z umiejętnie zaaranżowanych i sprawdzonych melodii i harmonii można stworzyć coś zupełnie nowego i odkrywczego – swój niepowtarzalny styl i absolutnie świeże spojrzenie na muzykę funk. Nasz bohater miał wówczas 18 lat i jak mówi, na początku ani razy nie usłyszał od Jay’a, czy gra dobrze i czy jego gra w ogóle się podoba reszcie zespołu. To ciekawe, zwłaszcza, że pierwszym utworem jaki Stuart nagrał z tym zespołem był „Too Young to Die”, który okazał się ponadczasowym przykładem przebojowej, funkowej, bardzo „groovy” i bardzo „jazzy” linii basu w sekcji rytmicznej. Wg niego, jego styl wówczas „głównie polegał na kopiowaniu Jaco Pastoriusa” i to jest ważna informacja dla nas wszystkich. Grajmy śmiało „pod” naszych mistrzów, posiłkujmy się ich stylami, a nawet nie zauważymy gdy przyjdzie moment, że narodzi się nowy styl – nasz własny! Po tym sukcesie Stuart został zapytany, czy nie chce zostać endoreserem basów Warwicka i w końcu otrzymał specjalna kustomową wersję Streamera, którą zresztą później mu skradziono, co wiele lat później stało się przyczynkiem do powstania Warwicka z jego własną sygnaturą „SZ”.

 

„The Return of the Space Cowboy”

Drugą płytę „The Return of the Space Cowboy” nagrywali 7 miesięcy w pięciu różnych studiach wiele razy przearanżowując i zmieniając brzmienie utworów. Stuart wspominał, że nie ćwiczył już wówczas prawie w ogóle, dając całkowicie ponieść się swojej intuicji i emocjom, jakie zawsze towarzysza podczas nagrań. Dzięki temu na płycie słychać, że jego gra stała się bardziej dynamiczna, z jeszcze większym feelingiem. Ale technicznych umiejętności mu nie ubyło, o czym świadczy choćby przeuroczy, wolniejszy kawałek „Manifest Destiny”, w którym wychodzi cały kunszt i muzyczny smak Zendera. Od tamtej pory naturalny rozwój stylu gry Zender oparł głównie na graniu i spotykaniu się z innymi muzykami. Jak twierdzi „uczysz się po prostu obcując pośród różnych ludzi”. Talent Stuarta jest tak naturalny i silny, że, jeśli wierzyć jego słowom, że całkowicie zarzucił ćwiczenia (a nie mamy powodu by nie wierzyć), nie stanowiło to żadnego uszczerbku dla jego formy i jakości gry.

 

„Travelling Without Moving”

Trzecia płyta to „Travelling Without Moving”. Oczywiście tez przyniosła ona kilka pan-światowych hitów jak „Virtual Insanity”, czy „Cosmic Girl”, a liczba wydanych egzemplarzy dochodzi dzisiaj do 12 mln sztuk, co automatycznie plasuje ten album na pierwszym miejscu jeśli chodzi o sprzedaż jakiejkolwiek płyty z muzyką funk! Styl Zendera stał się jeszcze bardziej energetyczny i ewoluował razem z resztą kapeli w rejony disco, co nie koniecznie musi budzić uśmieszki na naszych twarzach – przypominam, że jeden z lepszych basistów funk – Bernard Edwards grał głównie disco. Inna sprawa, ze działo się to pod koniec lat 70. i ówczesne disco ma niewiele wspólnego z dzisiejszymi mutacjami tego stylu. Energia sekcji rytmicznej zauważalna na tej płycie miała oczywiście jeden z przyczynków w nieco bardziej fizycznym stylu gry Zendera. Dla przykładu wspomniany kawałek „Virtual Insanity” grał on slapując całym przedramieniem, a nie tylko nadgarstkiem, jak to się zazwyczaj robi. Tak właśnie w ciągu kilku lat Stuart stał się z „bezdomnego” muzyka członkiem zespołu, którego utwory w 40 krajach znajdowały się na pierwszym miejscu list przebojów.

 

„Most influential bass player of all time”

Już pobieżny ogląd sytuacji pozwala postawić odważną tezę, że zespół JAMIROQUAI jest wylęgarnią basowych talentów jak niegdyś WEATHER REPORT. Począwszy od Stuarta Zendera, przez Nicka Fyffe, po obecnego Paula Turnera, stanowią oni wyjątkową na brytyjskiej scenie „zgraję” utalentowanych w duchu funky basmanów. Etapy rozwoju i historii zespołu, którego leaderem niezmiennie jest Jay Key (właściwie Jason Cheetham) wyznaczają więc jego kolejni basiści, którzy przychodzą i odchodzą, w krótkim czasie zyskując międzynarodową sławę. Stuart Zender występował w Jamiroquai od 1992 do 1998 roku, Nick Fyffe od 1999 do 2004 roku, a Paul Turner od 2005 do dzisiaj.
Jego dokonania z Jamiroquai i późniejsze kolaboracje z wieloma artystami pozwalają niektórym wywiadowcom nazywać go „Most influential bass player of all time”, co jest zwykłą kurtuazją, ale daje również do myślenia na temat jego rzeczywistego wpływu na pokolenie młodych basistów, uczących się stylu funk właśnie od niego.

Stuart Zender i Maciej Warda

Stuart Zender i Maciej Warda, fot. Marcin Podgórski

 

Solowo i gościnnie

Nasz bohater opuścił Jamiroquai już podczas sesji nagraniowych do płyty „Synchronized”, pozostawiając po sobie kilka nagranych śladów, które ze względu na jego konflikt z Jay’em nie zostały wykorzystane. Oficjalnie powody odejścia są znane od roku ponieważ wcześniej Stuart nigdy o tym w prost nie mówił. W wywiadzie dla radia Cool Lounge, przyznał, że poszło o ambicję i o kasę – gratyfikacje za wkład Stuarta w komponowanie były tak niskie, że ten postanowił nie przeciągać dłużej tej nieco upokarzającej sytuacji. Poza tym Jay nazywał go publicznie „Prima Donną”, co było dość obraźliwe. Na szczęście jego sława poszła w świat i nie miał żadnego problemu, by stać się muzykiem sesyjnym i producentem współpracującym z artystami pokroju Lauryn Hill, D’Angelo, Mica Paris oraz Omar. Zdarzyło się mu nawet grać ze Steve Wonderem, który jak wiadomo bardzo starannie dobiera sobie muzyków. W latach 1998-2001 stał się szczęśliwym niemal-domatorem, realizował się bowiem doskonale w roli ojca swojej Lillyelli, która urodziła się właśnie w 1998 roku. Matką dziecka jest Melanie Blatt – piosenkarka (m.in. ex-All Saints) i aktorka. Powołał wówczas zespół AZUR (As You Are) z brytyjskim wokalistą Donem-E i podpisał kontrakt z Virgin. Płyta miała ukazać się w 2001 roku i było mocno oczekiwana prze jego fanów, ale nie udało się jej dokończyć, przez co kontrakt wygasł. Kawałki z niedokończonej płyty były przez pewien czas dostępna w internecie, przez co teraz funkcjonują jako nieoficjalne nagrania Zendera. W 2003 roku wyjechał i osiadł na kilka lat w Los Angeles gdzie, w międzyczasie współpracując z wieloma artystami, powołał swój nowy projekt LeRoy, z którym również nie doczekał się płyty i również było to związane z wytwórnią (tym razem Geffen Records), która po prostu zrezygnowała z pomysłu wydawania grupie płyty i ładowania w nią swoich cennych dolarów… W 2006 roku Stuart opuszcza L.A. i nawiązuje współprace z Markiem Ronsonem, która trwa do dziś. Ronson to producencka gwiazda, ale jako muzyk – artysta pierwszy potężny sukces przytrafił mu się właśnie z Zenderem jako basistą. Płyta Version okazała się totalnym sukcesem, co pozwoliło mu ruszyć w trasę z zespołem, który sam skompletował. W międzyczasie współpracował też jako producent z Amy Winehouse. 10 lat temu otworzył własną wytwórnię White Buffalo Recordings, która wydaje płyty i współpracuje z telewizją produkując soundtracki.
Trzeba także wspomnieć, że Stuart nie ustrzegł się nałogów i kilka lat temu był w naprawdę fatalnym stanie, prowadząc hulaszczy i wyniszczający tryb życia. Na szczęście udało mu się ogarnąć i teraz jest już „czysty” starając się ułożyć swoje prywatne i artystyczne życie.

 

Basiści Jamiroquai po Zenderze:

Nick Fyffe

Do zespołu przyjęto go już w 1998 roku, a jego pierwszy wspólny występ z Jamiroquai miał miejsce w 1999 roku podczas trasy promującej album „Synkronized”. 26 letni Nick urodził się i wychował w Reading i od najmłodszych lat zachęcany był przez grającego na klawiszach ojca do zajęcia się bardziej profesjonalnie muzyką. Nick próbował swych sił grając na różnych instrumentach między innymi na perkusji i gitarze zanim odnalazł swe powołanie jako gitarzysta basowy. Fakt, że urodził się niewidomy na jedno oko nie stanowił dla niego przeszkody i kariera nastoletniego muzyka nabrała tempa gdy w latach osiemdziesiątych zauroczył się basem w gatunkach electro i hip-hopie. W 1998 roku Nick odpowiedział na casting ogłoszony w Melody Maker i zgłosił się jako imitujący Stuarta do zespołu grającego covery Jamiroquai. W oczekiwaniu na odpowiedź, usłyszał, że Zender właśnie odszedł z Jamiroquai. Czym prędzej napisał do Jay’a i wkrótce brał już udział w przesłuchaniach do prawdziwego Jamiroquai. Tego samego, szczęśliwego dnia, kiedy został przyjęty go do zespołu, zadzwoniono do niego by zaprosić na próbę do tribute bandu. Ciekawe jaką minę miał jego rozmówca, gdy usłyszał, że Nick jest już basistą prawdziwego Jamiroquai!

 

Paul Turner

Jest obecnym członkiem Jamiroquai. Wstąpił do zespołu w kwietniu 2005 roku, zastępując Nicka Fyffe. Paul urodził się w Sunderland, w Anglii. Jest zawodowym muzykiem od 1987 roku. Przed rozpoczęciem współpracy z Jamiroquai, Paul dwa lata grał i nagrywał z Annie Lennox, a więc był już dość doświadczonym muzykiem. Gitarzysta grywał również na koncertach z jazzowo-funkowym zespołem „Down To The Bone”, z którym odniósł spory sukces w USA. Na początku 2005 roku, po odejściu Nicka i po przesłuchaniu przed całym zespołem, Jay zaoferował Paulowi pierwszy występ. Dzisiaj doskonale już wpasowany w Jamiroquai, Paul stanowi o jego niepowtarzalnym drive’ie i funkowym charakterze.

Na albumie „Dynamite” grało z kolei kilku basistów: Alex Meadows, Derrick McIntyre i Randy Hope-Taylor.

 

Stuart Zender podczas Warwick Bass Camp 2016

Stuart Zender podczas Warwick Bass Camp 2016 – fot. Maciej Warda

  • Tags
  • Jamiroquai
  • Nick Fyffe
  • Paul Turner
  • Stuart Zender
  • WARWICK - Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Jimi Hendrix na Woodstock 1969
Previous article Fender Bassman - żywa legenda

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen" Artykuły o artystach
17 maja 2022

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii Artykuły o artystach
17 maja 2022

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha Artykuły o artystach
15 maja 2022

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia"

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin Artykuły o artystach
13 maja 2022

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!" Artykuły o artystach
12 maja 2022

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!"

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami" Artykuły o artystach
11 maja 2022

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami"

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski" Artykuły o artystach
10 maja 2022

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
17 maja 12:31
Artyści

John Frusciante: „Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen”

17 maja 10:55
Artyści

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

17 maja 10:03
Newsy

Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

16 maja 15:01
Newsy

Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

16 maja 9:59
Imprezy

Lipali, Fish Basket – koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

16 maja 9:07
Newsy

Marcin Patrzałek interpretuje „Cry Me A River” w stylu flamenco

15 maja 22:20
Artyści

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

15 maja 18:34
Artyści

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: „Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę”

15 maja 14:20
Artyści

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w „A Night in Tunisia”

13 maja 20:23
Tygodnik

Tygodnik 19/2022 (199)

13 maja 15:07
TopSpecial

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo)

13 maja 11:28
Newsy

Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

13 maja 8:22
Artyści

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

12 maja 12:30
Artyści

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: „Kupiłem płytę 'Burn’ i, mój Boże, oniemiałem!”

12 maja 9:50
Newsy

RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press