• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

    • Newsy sprzętowe
      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

    • Artykuły
      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

      Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Tall Pine Records – studio marzeń
Home
Artyści
Wywiady

Tall Pine Records – studio marzeń

9 czerwca 2020 Jakub Milszewski | TopGuitar 973

Przeczytaj również

Blindead „Niewiosna”
Blindead „Niewiosna”
„Niewiosna” Blindead wyłącznie na czterech ekskluzywnych koncertach
„Niewiosna” Blindead wyłącznie na czterech ekskluzywnych koncertach

Niewielkie Kolbudy położone w powiecie gdańskim mają szansę stać się jednym z najważniejszych miejsc na studyjnej mapie kraju, a kto wie, kiedyś może i świata. To tutaj Łukasz Sieradzki i Janek Kobiela ulokowali swoje świetnie wyposażone i doskonale przemyślane studio Tall Pine Records, które – pomimo stosunkowo krótkiej historii – ma już na koncie dużo fajnych i bardzo urozmaiconych realizacji.

 

 

Choć przyczynkiem do rozmowy, która odbyła się w maju 2019 roku, stała się premiera krążka Blindead, który powstawał właśnie tutaj, Łukasz i Janek opowiedzieli nam dużo więcej o samym studiu i specyfice pracy w branży. Dlatego rozmowa jest jak najbardziej aktualna, szczególnie w czasie post-pandemicznym, kiedy to chcielibyśmy dać upust muzycznym pomysłom i ideom nagromadzonym w naszych głowach podczas izolacji.

 

Tall Pine Records

Łukasz Sieradzki i Janek Kobiela

 

Właśnie ukazała się nagrywana u was „Niewiosna” Blindead. Napisaliście o tej sesji, że była nieszablonowa. Czemu?
Łukasz: W zasadzie każda nasza sesja jest w jakiś sposób nieszablonowa i wydaje mi się, że nie ma czegoś takiego jak szablon w przypadku dobrej sztuki. Natomiast faktycznie sesja z Blindead była nader interesująca choćby ze względu na bardzo mocne i nietuzinkowe osobowości muzyków biorących w niej udział.

Z czego korzystaliście podczas tej sesji? Czy dużo przebieraliście w sprzęcie, żeby znaleźć odpowiednie brzmienie? Na jakim dźwięku Wam zależało?
Łukasz: Rodzaj sprzętu użytego do tej sesji nie był chyba jakoś nadmiernie rewolucyjny (śmiech). Zgodnie z filozofią moich niedoścignionych mentorów oraz mistrzów „sztuki nagrywania” już od samego początku starałem się uzyskać poziomy oraz brzmienie możliwie gotowe, a jednocześnie dające duże możliwości „plastyki” dla miksującego dany album. Do rejestracji bębnów użyliśmy głównie niezastąpionych preampów zewnętrznych typu 1084 oraz 1073 oraz sporej ilości klasycznych kompresorów. Bardzo mocno skupiliśmy się na ujęciach roomu oraz ambientu, które szczególnie w tej sesji były dla mnie i Konrada istotne. Świetną robotę zrobiły tutaj mikrofony M49b w charakterystyce dookólnej, Coles 4038 oraz U67 i U87. Gitary natomiast potraktowaliśmy preampami oraz EQ z serii Germanium Chandler Limited plus klasyczny bleed sm57 (bez trafa) + Royer 121.

 

Tall Pine Records

Fot. Materiały Tall Pine Records

 

Czy ostatnie słowo w kwestii doboru sprzętu ma zespół, czy realizator?
Łukasz: Jeśli masz na myśli dobór wzmacniaczy, bębnów lub gitar, tutaj zdecydowanie pałeczka leżała po stronie zespołu… Jedynie nad czym debatowaliśmy wspólnie dość długo i intensywnie to brzmienie centrali. Chodziło nam o uchwycenie dużej, otwartej stopy ze sporą ilością ataku oraz rezonansu, co udało się dopiero po dostawianiu do setu Konrada naszej oldschoolowej studyjnej 26-tki Ludwiga. Jeśli natomiast pytasz o dobór mikrofonów, outboardu itd., tutaj zespół pozostawił mi zupełną swobodę.

W jaki sposób przebiegała sesja? „Niewiosna” jest nagrywana na setkę, prawda?
Janek: Właściwie cała sesja przebiegała w bardzo naturalny, jak dla mnie, sposób. Najwięcej czasu poświęciliśmy oczywiście na setup bębnów, następnie na sprytnym odizolowaniu stacków gitarowych w taki sposób, żeby jak najlepiej siedziały w fazie dalekich ujęć perkusji, co zajęło nam jednak chwilę. Po dość, bądź co bądź, czasochłonnych zmaganiach z fizyką, przyszła pora na czystą przyjemność, czyli tracking. Tutaj nasza rola została już ograniczona właściwie tylko do rejestracji i słuchania, ponieważ cała ekipa Blindead od samego początku doskonale wiedziała, po co przyjechała do Tall Pine Records. To była czysta przyjemność!

 

Tall Pine Records

Fot. Materiały Tall Pine Records

 

Co jest największą trudnością podczas nagrywania na setkę?
Janek: Nagrania na setkę zawsze budzą dodatkowy dreszczyk emocji wśród muzyków, bo są większym wyzwaniem niż wbijanie śladów pozwalające na niewyczerpaną ilość dubli. To takie lustro prawdy o tym, w jakiej formie jest zespół jako kolektyw. Każdy czuje na swoich barkach ciężar odpowiedzialności za wybrzmienie całości i ta kwestia wykracza poza krąg nagrywających muzyków, bo tyczy się też realizacji. Jeśli zrobimy coś nie tak, to nawet najpiękniej zagrane ujęcie piosenki może się zmarnować. Granie na setkę jest trochę jak w wierszu Szymborskiej – nic dwa razy się nie zdarza. To właśnie istota piękna takich nagrań. Wszyscy jesteśmy tu i teraz i zapisujemy jedną, niepowtarzalną chwilę – nie tylko nuty, ale i emocje im towarzyszące. Odpowiedzialność za właściwe uchwycenie tej chwili jest chyba największym wyzwaniem, cała reszta to szczegóły techniczne. Jednakże w tym konkretnym przypadku w naszym bardzo „żywym” liveroomie (ponad 60m2 i 8m wysokości) jednoczesne nagrywanie bębnów oraz srogo rozkręconych i przesterowanych wzmacniaczy gitarowych okazało się wymagającym zadaniem.

Nagrania na setkę zawsze budzą dodatkowy dreszczyk emocji wśród muzyków, bo są większym wyzwaniem niż wbijanie śladów pozwalające na niewyczerpaną ilość dubli. To takie lustro prawdy o tym, w jakiej formie jest zespół jako kolektyw.

Od pewnego czasu ta metoda nagrywania wróciła do łask – artyści coraz częściej wolą nagrywać razem, niż cyzelować każdą partię osobno. Dla realizatora to ułatwienie, czy utrudnienie?
Łukasz: Powiedziałbym, że i ułatwienie, i utrudnienie. Z jednej strony dobrze jest słyszeć cały kontekst i czuć te emocje, z drugiej – jest dużo mniej miejsca na błędy i korekty. Takie sesje wymagają dużo lepszego przygotowania od muzyków jak i realizatora, ale ostatecznie dają dużo więcej frajdy i częstokroć duuużo lepsze efekty, a przecież o to właśnie chodzi, żeby dobrze nagrywać dobrą muzykę i się tym cieszyć, inspirować.

 

Tall Pine Records

Fot. Materiały Tall Pine Records

 

Przy nagrywaniu na setkę zawsze mówi się o łapaniu energii, jaka wytwarzana jest przez muzyków grających razem i autentycznego brzmienia zespołu. Czy takie różnice w finalnym produkcie są faktycznie zauważalne, czy jest to mit?
Janek: Moim i nie tylko moim zdaniem, nie można tej kwestii rozważać w kategoriach mitu – jest to fakt. Właśnie dlatego setka wróciła do łask. Energia formacji – szczególnie tych aktywnie koncertujących – jest zupełnie inna podczas grania razem, niż kiedy nagrywa się „track by track”.

Tall Pine Records nie ma jeszcze długiej historii, ale już kilka ciekawych sesji za wami. Co było największym wyzwaniem w dotychczasowym funkcjonowaniu TPR?
Janek: Każda sesja jest inna i każda jest wyzwaniem. Jednym z ciekawszych momentów życia studia były na pewno warsztaty, na które udało się nam zaprosić Sylvię Massy. Studio było wypełnione polskimi realizatorami, a Sylvia dzieliła się z nami swoimi patentami, które są jednak dość nietuzinkowe. (śmiech) Natomiast sporym wyzwaniem logistycznym było przyjęcie na nasz pokład np. ponad 30-osobowej orkiestry złożonej z muzyków klasycznych lub równie liczną grupę chórzystów. Przy takim przedsięwzięciu ogarnięcie oraz nagranie np. kilkuosobowego bandu rockowego jest po prostu… dziecinnie proste (śmiech).

Czy w tym momencie TPR jest pod względem sprzętowym i możliwościowym dokładnie takie, jak sobie wymyśliliście na początku? Czy studio czekają jeszcze jakieś konkretne zmiany lub uzupełnienia w najbliższym czasie?
Łukasz: TPR ma być możliwie najlepszym, najbardziej funkcjonalnym i przyjaznym muzykom i producentom miejscem, jakie uda się nam stworzyć. To jest skomplikowany proces i on się zapewne nigdy nie skończy (śmiech). Jesteśmy obecnie – tak mi się wydaje – bardzo dobrze wyposażeni m.in. w świetny system DAW, doskonałe konwertery AD/DA, preampy, klasyczne kompresory, uznawaną przez wielu za najdoskonalszą w historii taśmę Studer 827, mamy też naprawdę imponującą kolekcje vintage’owych mikrofonów, ale i tak ciągle coś grzebiemy, zmieniamy i ulepszamy. Rozmawiamy w momencie, w którym właśnie pożegnaliśmy konsoletę SSL G4000 i z nieukrywanym podnieceniem oraz zapartym tchem wyczekujemy momentu, w którym stanie u nas nowe serce studia, a mianowicie dopiero co zamówiona konsoleta kultowego amerykańskiego producenta API – 48-kanałowy (!!!) Legacy. Tak więc tak..rozwijamy się i raczej będziemy to nadal robić. Kochanie, nie czytaj tego (śmiech).

Każdy realizator w czasie swojej kariery wpada na różne patenty, czasem nawet na pozór niedorzeczne. Co ważne – póki są skuteczne, nie ma znaczenia czy wyglądają absurdalnie, jak np. drive z sera żółtego.

W Europie funkcjonują studia nagraniowe, które – niezależnie od lokalizacji – obsługują klientów z całego świata, mają wyrobioną renomę międzynarodową. W Polsce, choć nie brakuje świetnych miejsc i bardzo dobrych realizatorów, takie projekty mają bardziej lokalny zasięg. Jak się przebić do czołówki branży? Jak przyciągnąć również uznanych artystów i realizatorów z całego świata?
Łukasz: Pracujemy nad tym i to też jest proces. Na dziś na pewno ważną sprawą jest nasza obecność w światowej studyjnej sieci brokerskiej, jaką jest Miloco Studios, co uważamy za spore osiągniecie nasze, ale też między innymi naszego kolegi oraz współzałożyciela studia Marcina Makowca! Tall Pine Records istnieje stosunkowo niedługo i nie oczekujemy, że stanie się miejscem kultowym w ciągu paru miesięcy czy nawet lat. Nasza filozofia opiera się na konsekwentnym robieniu swojego tak dobrze, jak to możliwe. Mamy nadzieje, że w perspektywie lat uda się nam stworzyć i utrzymać coś wspaniałego na mapie europejskich studiów nagrań, ale mamy też w sobie dużo pokory i cierpliwości.

 

Tall Pine Records

Fot. Materiały Tall Pine Records

 

Wspomnieliście o tym, że przed kilkunastoma miesiącami gościła u was Sylvia Massy – realizatorka znana ze współpracy z plejadą światowych gwiazd. Podczas sesji powstał singiel „Higher” Octopussy. Jak doszło do tego, że Sylvia się pojawiła w TPR? Czego się od niej nauczyliście? Czy producenci i realizatorzy tego formatu chętnie dzielą się wiedzą i doświadczeniem z potencjalną konkurencją?
Janek: Ściągnięcie Sylvii było naszym marzeniem już od jakiegoś czasu i jesteśmy super szczęśliwi, że to się udało. Okazało się, że Sylvia jest wyjątkowo sympatyczną oraz kontaktową osobą i że ma całą masę trików, które wypracowała lub zobaczyła u innych, i faktycznie chętnie się nimi z nami podzieliła. Nie wydaje mi się, żeby kogokolwiek traktowała jak konkurencję. To nie jest tak, że po spotkaniu z Sylvią każdy będzie tak dobrym realizatorem i producentem jak ona. Raczej – jak na każdych tego typu warsztatach – chodzi o wzajemne inspiracje i otwieranie głów na nowe możliwości. Tak naprawdę każdy realizator w czasie swojej kariery wpada na różne patenty, czasem nawet na pozór niedorzeczne. Co ważne – póki są skuteczne, nie ma znaczenia czy wyglądają absurdalnie, jak np. drive z sera żółtego.

Czas tworzenia i rejestracji obfituje w różne stany emocjonalne, jest trudny dla każdego, kto jest zaangażowany, ale jest też kręcący i oczyszczający.

Prowadzenie studia nagraniowego i realizowanie nagrań dźwiękowych to praca z człowiekiem, na dodatek często bardzo wrażliwym, przy bardzo delikatnej materii, jaką jest jego twórczość. To wymaga indywidualnego podejścia do każdego z nich, umiejętności dogadania się i jasnej komunikacji, a czasami otwarcia muzyka, ośmielenia go. Czy takie psychologiczne sztuczki i konieczność wypracowywania relacji za każdym razem to trudna część pracy w studio? Inaczej pracuje się chyba z Adamem Pierończykiem, Happysad, Afromental i Blindead.
Łukasz: Znów wracamy do tego, że każda sesja nagraniowa jest inna, wymaga innego sprzętu, ale też innego podejścia i otwartej głowy. Czy jest to trudne? Oczywiście, czasem nawet bardzo, ale właśnie to jest ten najciekawszy element naszej pracy. Muzycy wchodzą do studia z pomysłem, wychodzą z zarejestrowanym materiałem. Czas tworzenia i rejestracji obfituje w różne stany emocjonalne, jest trudny dla każdego, kto jest zaangażowany, ale jest też kręcący i oczyszczający. Ostatecznie wszyscy jesteśmy w tym po to, żeby osiągnąć jak najlepszy efekt końcowy.

Czy prowadzenie studia nagraniowego w Polsce jest opłacalne? TPR powstawało od zera, więc było też kosztowne – czy inwestycja już się zwróciła?
Łukasz: Gdybyśmy mieli rozważać tworzenie takiego miejsca w kategoriach biznesowych, to plan zwrotu inwestycji należałoby rozpisać na lata, nawet na dziesięciolecia. Oczywiście studio jest interesem i nie działa pro publico bono, ale też gdyby kierowała nami jedynie chęć zysku i zimna kalkulacja, to lepiej byłoby otworzyć franczyzę znanej amerykańskiej restauracji, niż pchać się w rejestrację muzyki. Jeśli jednak zadamy sobie pytanie: „co to znaczy opłacalne?” i odpowiemy na nie, że chodzi nie tylko o pieniądze, ale też o satysfakcję, tworzenie pięknych sytuacji i zapisywanie wspaniałych momentów – to tak, to studio jest cholernie opłacalne!!!

 

Tall Pine Records

Fot. Materiały Tall Pine Records

 

  • Tags
  • Blindead
  • Janek Kobiela
  • niewiosna
  • Sylvia Massy
  • Tall Pine Records
  • Łukasz Sieradzki

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Robben Ford - gitarowy guru dla koneserów
Previous article Subway TT-800 – nowy wzmacniacz basowy MESA/Boogie

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą Artykuły o artystach
12 sierpnia 2022

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction" Artykuły o artystach
11 sierpnia 2022

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin" Artyści
10 sierpnia 2022

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"! Artykuły o artystach
9 sierpnia 2022

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer Artyści
8 sierpnia 2022

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki Artykuły o artystach
8 sierpnia 2022

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem" Artyści
26 lipca 2022

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu Artykuły o artystach
23 lipca 2022

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie" Artyści
18 lipca 2022

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
12 sierpnia 13:54
Newsy

Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

12 sierpnia 10:02
Artyści

Ogień na scenie – pomiędzy show a katastrofą

11 sierpnia 13:13
Newsy

Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

11 sierpnia 9:00
Artyści

Jak Guns N’ Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu „Apetite For Destruction”

10 sierpnia 20:08
Newsy

Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty „View With A Room”

10 sierpnia 13:04
Newsy

Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

10 sierpnia 10:17
Newsy

Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór „Kwiaty niczyje” zespołu Kram

10 sierpnia 9:13
Artyści

Phil Collen z Def Leppard: „Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin”

9 sierpnia 18:49
Artyści

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował „For the Love of God”!

9 sierpnia 16:03
Newsy

Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

9 sierpnia 11:20
Newsy

Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

9 sierpnia 10:31
Newsy

Płyta Lari Basilio „Your Love” już dostępna, a na niej gwiazdorska obsada!

8 sierpnia 19:12
TopVideo

Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana – ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

8 sierpnia 12:37
Newsy

Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu – zespołu Venom

8 sierpnia 11:39
Artyści

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo – tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press