Mikrofony AUDIX wśród profesjonalistów zna prawie każdy. Wśród oficjalnych użytkowników tych mikrofonów znajdują się takie sławy jak: Bruce Springsteen, Red Hot Chilli Peppers, Allanis Morissette, Diana Krall, Pearl Jam, Tool, Beck, Offspring, Hanson, Sonic Youth i wielu, wielu innych. Nie każdy dźwiękowiec zna jednak bardziej szczegółowo ofertę firmy AUDIX. Poniżej postaramy się przedstawić najważniejsze modele z bardzo szerokiej oferty tej firmy i opisać ich niewątpliwe zalety.
AUDIX znany jest przede wszystkim z produkcji rewelacyjnie brzmiących mikrofonów dynamicznych. Na samym początku wyjaśnijmy, na czym polega fenomen tych tak wysoko cenionych rozwiązań.
Mikrofony Audix – Technologia Very Low Mass
Kapsuły dynamiczne w mikrofonach z serii OM oraz D wykonane zostały w opatentowanej przez firmę technologii VLM. Nazwa tej technologii jest skrótem od angielskich słów very low mass. Oznacza to, iż stosowany przez firmę przetwornik dynamiczny charakteryzuje się bardzo niską wagą. Tego typu rozwiązanie niesie za sobą bardzo wiele korzyści i stwarza możliwość wykorzystania w pełni zalet przetworników dynamicznych, pozwalając jednocześnie na ich niespotykane „osiągi”. Mikrofony wyposażone w kapsuły VLM posiadają bardzo szerokie pasmo przenoszenia, charakteryzują się bardzo naturalnym i szczegółowym brzmieniem. Są to cechy niewątpliwie charakterystyczne dla mikrofonów pojemnościowych. Jednocześnie opisywane mikrofony dynamiczne są bardzo odporne na wysokie poziomy ciśnienia akustycznego oraz (również bardzo ważna cecha) na uszkodzenia mechaniczne. Jak większość z nas na pewno wie, są to cechy charakterystyczne dla mikrofonów dynamicznych. Oprócz tego kapsuły VLM są bardzo odporne na sprzężenia zwrotne i przesłuchy ze względu na to, iż w większości przypadków posiadają hiperkardioidalne charakterystyki kierunkowe.
Mikrofony Audix – Seria OM
To dynamiczne mikrofony przeznaczone głównie do nagłośnienia wokalu w warunkach estradowych. Zaprojektowane zostały z myślą o zastosowaniach przede wszystkim na dużych i głośnych scenach, jednak w tej serii dostępne są modele, które docenią także ci, którzy zazwyczaj pracują w warunkach bardziej kameralnych. Wszystkie modele z tej serii wyposażone zostały w kapsuły VLM o hiperkardioidalnych charakterystykach kierunkowych. Zewnętrznie mikrofony z tej serii są bardzo podobne, natomiast, jeśli chodzi o parametry, poszczególne modele różnią się znacząco od siebie.
Pierwszym modelem z tej serii jest OM2. Mikrofon ten wyposażony jest w kapsułę VLM typ B o hiperkardioidalnej charakterystyce kierunkowej i paśmie przenoszenia: 50Hz – 16kHz. Impedancja wyjściowa to 250Ω, a czułość 2.3mV/Pa. Jeśli chodzi o brzmienie, to model ten charakteryzuje się ciepłym i naturalnym przetwarzaniem niskich i środkowych częstotliwości z lekkim wzmocnieniem pasma środkowego. Może być stosowany zarówno do wokalu, jak i do instrumentów. Mikrofon dostarczany jest w pokrowcu i z uchwytem. Dostępna jest także wersja OM2-S, w której zastosowano wyłącznik.
Kolejny model to OM3, również z kapsułą o charakterystyce hiperkardioidalnej, ale o szerszym paśmie przenoszenia: 50Hz – 18kHz. Mikrofon posiada taką samą czułość jak jego poprzednik, ale jest bardziej odporny na wysokie poziomy ciśnienia akustycznego, gdyż potrafi przenieść natężenia o wartości do 144 dB. OM3 charakteryzuje się bardzo szerokim i naturalnym brzmieniem. Jest doskonały do wokalu, ale dzięki szerokiemu pasmu przenoszenia znakomicie sprawdzi się także przy nagłaśnianiu różnych instrumentów akustycznych, dętych itd. Również ten model dostępny jest w wersji z wyłącznikiem o nazwie OM3-S.
OM5, kolejny model z tej serii, wyposażony został w kapsułę VLM typ C. Zapewnia ona jeszcze szersze pasmo przenoszenia, bo aż 48Hz – 19kHz. OM5 charakteryzuje się dużym poziomem wyjściowym przy impedancji 200Ω i najwyższą czułością ze wszystkich modeli tej serii: 2.4mV/Pa. Przy wyższej czułości mikrofon ten charakteryzuje się jednak zadziwiającą odpornością na wysokie poziomy ciśnienia akustycznego. Potrafi przenieść poziomy do 144dB. Dzięki tym cechom możliwe jest jego przeróżne zastosowanie. Ze względu na szerokie i wyrównane pasmo przenoszenia zapewnia wyśmienite brzmienie wokalu, a dodatkowo dzięki wyższej czułości doskonale sprawdza się w przypadku cichszych instrumentów akustycznych. Mikron ten zdecydowanie odróżnia się od pozostałych pod względem poziomu wyjściowego, jest on znacznie wyższy.
Najszersze pasmo przenoszenia z mikrofonów z tej serii i chyba wśród mikrofonów dynamicznych w ogóle, posiada model OM6. Zastosowana została w nim kapsuła VLM typ D. Oprócz niezwykle szerokiego pasma, które zawiera się w przedziale: 40Hz – 19kHz, jej cechą charakterystyczną jest bardzo wąska charakterystyka hiperkardioidalna i odporność na wysokie poziomy ciśnienia akustycznego. Mikrofon ten jest więc odporny na sprzężenia zwrotne i przesłuchy. Może być stosowany do różnych źródeł dźwięku, najlepiej jednak docenimy jego zalety przy pracy z wokalem.
Mikrofonem wokalnym, który na zawsze zmieni nasze podejście do nagłaśniania wokalu, jest model OM7. Jest to mikrofon o niespotykanej odporności na sprzężenia i przesłuchy. Na tę charakterystyczną cechę składa się kilka czynników. Przede wszystkim mikrofon ma niższą czułość niż poprzednicy i posiada wewnątrz zamontowany tłumik, który zmniejsza poziom sygnału wyjściowego. Jego charakterystyka kierunkowa to wąska hiperkardioida, która, oprócz tego iż posiada wysokie tłumienie boczne, posiada obniżoną czułość dla częstotliwości z zakresu 100Hz – 3kHz, które dochodzą z tyłu i które są najczęstszą przyczyną sprzężeń zwrotnych. Mikrofon ten może być więc umieszczany w pobliżu monitorów estradowych, niezależnie od ich umiejscowienia, a dzięki swojej niskiej czułości w pobliżu kolumn gitarowych, bębnów i innych instrumentów. Przy tych wszystkich swoich cechach mikrofon zapewnia jednocześnie bardzo szerokie pasmo przenoszenia: 45Hz – 19kHz pozwalając na wyraziste i naturalne brzmienie wokalu.
Bardziej „typowym” modelem dynamicznym z tej serii jest OM11. Jest to reedycja znanego z lat 80-tych modelu OM1. Mikrofon różni się zewnętrznie od pozostałych. Wyposażony jest w kapsułę VLM typ A. Posiada pasmo: 50Hz – 18kHz, lekko uwydatnione w zakresie środkowych i wysokich tonów. Podobnie jak pozostałe modele jest odporny na wysokie poziomy ciśnienia akustycznego i przesłuchy. Kolejną cechą odróżniającą go od „przeciętnego” mikrofonu dynamicznego jest hiperkardioidalna charakterystyka przenoszenia.
W ofercie firm AUDIX znajduje się także mikrofon pojemnościowy do zastosowań estradowych. Jest to model VX10 o kardioidalnej charakterystyce kierunkowej. Dostępne są dwie wersje tego mikrofonu: jedna VX10 o wysokiej czułości – 26mV/Pa, druga VX10-LO o niższej czułości – 5mV/Pa. Obydwie wersje posiadają szerokie i wyrównane pasmo przenoszenia: 40Hz – 20kHz.
Jak łatwo można zauważyć oferta mikrofonów przeznaczonych głównie do wokalu jest bardzo szeroka i zróżnicowana. Mikrofony zewnętrznie podobne do siebie są tak naprawdę innymi modelami, przeznaczonymi do nieco innych zastosowań. Przejdźmy teraz do równie wysoko cenionej serii mikrofonów instrumentalnych.
Mikrofony Audix Seria D – do instrumentów, głównie do perkusji
Modele przeznaczone do instrumentów (głównie do perkusji) to seria D. Cechą, która łączy obie te serie mikrofonów, jest zastosowana w obu przypadkach kapsuła VLM. Jej zalety, opisywane wyżej, znajdują tu szerokie zastosowanie. A więc są to mikrofony odporne na sprzężenia i przesłuchy, posiadające zadziwiającą zdolność do przenoszenia wysokich poziomów ciśnienia akustycznego. Pomimo tego, iż jest to seria mikrofonów instrumentalnych przeznaczonych głównie do bębnów, każdy z tych mikrofonów posiada szerokie pasmo przenoszenia znacznie przewyższając pasmo „typowych” mikrofonów do perkusji.
Model D2 przeznaczony jest do nagłaśniania głównie tomów. Posiada szerokie pasmo przenoszenia: 44Hz – 18kHz zapewniając mięsiste i ciepłe brzmienie w dolnym paśmie oraz wyrazistą pełną ataku górę. Zapewni więc selektywne i jednocześnie bardzo potężne brzmienie. Mikrofon wyposażony został w kapsułę VLM typ B o czułości 2.5mV/Pa. Jest jednocześnie bardzo odporny na wysokie poziomy ciśnienia akustycznego, przesłuchy i sprzężenia zwrotne. Oprócz tomów może być stosowany do kotłów, congów i innych instrumentów perkusyjnych, ale nie tylko – doskonale sprawdza się także w przypadku instrumentów dętych ze względu na dużą odporność na wysokie poziomy ciśnienia akustycznego.
Inżynierowie z firmy AUDIX skonstruowali oddzielny mikrofon do kotłów (lub, jeśli ktoś woli, do tomów stojących). Chodzi tu głównie o skuteczność w niższych częstotliwościach i odporność na wyższe poziomy ciśnienia akustycznego. Szerokie pasmo przenoszenia: 38Hz – 19kHz umożliwia jednak stosowanie tego mikrofonu dla szerokiej gamy różnych instrumentów. Model ten rekomendowany jest również do bębna basowego, kolumn basowych i innych instrumentów, gdzie wymagane jest dynamiczne i pełne brzmienie niskich częstotliwości, ale także do instrumentów dętych, np. do saksofonu. Mikrofon D4 jest w stanie przenieść poziomy ciśnienia akustycznego do 144dB i jest bardzo odporny na sprzężenia zwrotne i przesłuchy.
Najnowszym modelem w tej serii jest rewelacyjny mikrofon do stopy perkusyjnej. Po wielu latach badań i poszukiwań wygląda na to, iż inżynierom z firmy AUDIX udało się skonstruować idealny mikrofon do stopy perkusyjnej. D6, bo to o nim mowa, wyposażony został w kapsułę dynamiczną VLM typ E o kardioidalnej charakterystyce kierunkowej. Mikrofon ten zapewnia potężne brzmienie niskich częstotliwości z jednoczesnym czytelnym brzmieniem wysokich tonów. Pasmo przenoszenia tego mikrofonu to 30Hz – 15kHz. Kardioidalna charakterystyka przenoszenia ułatwia odpowiednie umiejscowienie mikrofonu i zapewnia łatwiejsze uzyskanie pożądanego brzmienia bez dużej zależności od miejsca umieszczenia mikrofonu. Model ten jest najlepszym przykładem zalet, jakie niesie ze sobą zastosowanie kapsuł VLM.
Ostatnim, najmłodszym dzieckiem firmy AUDIX jest model o nazwie I-5. To dynamiczny mikrofon ogólnego zastosowania o paśmie przenoszenia: 50Hz – 16kHz i kardioidalnej charakterystyce kierunkowej. Jest to mikrofon na tyle wszechstronny, że znakomicie sprawdza się przy nagłośnieniu różnych instrumentów, wokalu i kolumn gitarowych. Jest to model rekomendowany przez wielu realizatorów jako idealne rozwiązanie do werbla. Czułość mikrofonu to 1.9mV, a maksymalny poziom ciśnienia akustycznego, jaki mikrofon może przenieść, to 140dB.