Budowa Godin Multiac Fretless Nylon SA
Pomimo że Multiac wygląda jak typowa deska, czyli solid body, w rzeczywistości mamy do czynienia z bardzo lekkim i wrażliwym na artykulację instrumentem akustycznym. Mahoniowy korpus został wyfrezowany, a następnie naklejono nań świerkową płytę wierzchnią, która ma – podobnie jak typowe instrumenty akustyczne – ożebrowanie. Można powiedzieć, że mamy do czynienia z typową gitarą akustyczną, z tą różnicą, że boczki i tył korpusu stanowią jedną całość powstałą w wyniku wyfrezowania drewnianego bloku, a nie złożenia z poszczególnych gotowych deseczek. Zrezygnowano z tradycyjnego otworu rezonansowego, zastępując go małymi otworkami w lewym, górnym skrzydle, w które przy okazji sprytnie wkomponowano regulatory elektroniki. Dzięki temu gitara zachowała akustyczny charakter, przy okazji zyskując wysoką tolerancję na sprzęganie. Do takiego akustycznego korpusu przykręcono mahoniowy gryf, przy okazji uszczuplając frezowaniem samo połączenie. Szyjka jest dość wąska, co ułatwia grę osobom przyzwyczajonym do gry na gitarze elektrycznej czy akustycznej. Główka ma typowe dla gitar klasycznych stroiki zamocowane w znany, klasyczny sposób. W przeciwieństwie do wielu gitar ze strunami nylonowymi, możemy regulować krzywiznę gryfu. Dojście do śruby znajduje się u dołu szyjki od strony korpusu. Gdyby gitara miała progi, miałaby ich dwadzieścia dwa – ponieważ jednak jest ich pozbawiona, w celach orientacyjnych obok bocznych markerów znajdziemy dodatkowe, umieszczone dokładnie w miejscu, gdzie znajdowałyby się krawędzie progów. Z pewnością bardzo ułatwia to grę z prawidłową intonacją. Ciekawostką w tym instrumencie jest z pewnością podstrunnica, która wykonana została z materiału nazwanego richlite. Powstał on z celulozy i żywicy, a właściwościami jest zbliżony do hebanu. Nie bez znaczenia jest jego spora twardość, ponieważ podstrunnica w instrumentach bezprogowych jest wyjątkowo podatna na uszkodzenia.
Spójrzmy niżej, na palisandrowy mostek. Zamontowano w nim metalowe siodełka, które są jednocześnie elementami przetwornika piezo firmy RMC. Ponieważ każde siodełko odbiera sygnał tylko z jednej struny, mamy do czynienia z polifonicznym systemem dającym spore możliwości. Jedną z nich jest wbudowany układ pozwalający za pomocą trzynastopinowego wyjścia wysłać sygnał do konwerterów MIDI i gitarowych syntezatorów opartych w działaniu o popularny pickup typu GK. Testowany instrument ma więc dwa systemy elektroniki – tradycyjny oparty o pickup piezo i polifoniczny umożliwiający sterowanie gitarowymi syntezatorami. Z obydwu możemy korzystać jednocześnie za pomocą dwóch wyjść, jakie znajdziemy w gitarze – standardowego gniazda jack i trzynastopinowego typu GK. Obydwa układy reguluje się wspomnianymi wcześniej potencjometrami ukrytymi w otworach rezonansowych. Akustyczny tor piezo możemy obrabiać w zakresie wysokich, średnich i niskich tonów, dodatkowo mamy potencjometr głośności oraz przełącznik zakresu pasma średnich częstotliwości. Tor syntezatorowy wyposażono w niezależną regulację głośności, oraz dwa przyciski funkcyjne pozwalające np. zmieniać programy – czyli układ znany z przetworników GK.