Kabel, ale jaki?
Kupując kabel, przeważnie zwracamy uwagę na jego długość i cenę. Bardziej obyci w temacie gitarzyści biorą pod uwagę także grubość samego przewodu, wychodząc z założenia, że im masywniejszy, tym będzie miał lepsze właściwości i wierniej przekazywał brzmienie. Chętnie wykorzystują to producenci konfekcjonując kable czasem irracjonalnie grube i sztywne, często z nałożonymi dodatkowymi, pogrubiającymi koszulkami. Tymczasem dobry przewód powinien być miękki i giętki, co zapobiegnie jego skręcaniu się, a także dysponować odpowiednimi parametrami elektrycznymi – pojemnością i opornością. Odrębnym zagadnieniem jest izolacja od zewnętrznych zakłóceń elektromagnetycznych. Oczywiście w przypadku większości firm sprzedających kable pod swoim szyldem nie mamy wglądu do technicznych informacji o właściwościach użytych przewodów. Inaczej jest z firmą Mogami – jako producent udziela wszystkich danych potwierdzonych badaniami w swoim laboratorium. Na co więc powinniśmy zwrócić uwagę, kupując kable?
[quote_box_center]
„Przewody Classic sprawdzą się z pewnością w domowym zaciszu, ale optymalne parametry do gry scenicznej uzyskamy dopiero w serii Pro, którą można śmiało rekomendować do większości zastosowań muzycznych. Seria Reference to już przewody typowo studyjne. Przyjdzie nam za nie niemało zapłacić, ale ich jakość jest bezdyskusyjna i takiego wydatku z pewnością nie będziemy żałować.”
[/quote_box_center]
• długość – im kabel dłuższy, tym więcej brzmienia kradnie – optymalna długość to 3,5 m, maksymalna około 6 m – dłuższe kable to mniej góry i węższe pasmo
• pojemność i rezystancja – im są mniejsze, tym mniejsze tłumienie i czystszy dostarczany sygnał
• podatność na mikrofonowanie – efekt tego zjawiska łatwo usłyszeć, kiedy gramy na przesterowanej gitarze elektrycznej i poruszamy kablem leżącym na podłodze
• sztywność przewodu – grube kable może i wzbudzają zaufanie, ale na scenie potrafią zamienić się w rzeźbę nowoczesną; do studia, gdzie siedzimy nieruchomo, to dobry wybór – na sceniczne wojaże lepiej poszukać czegoś bardziej giętkiego.