• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ImprezyNajbliższe imprezy

Metallica wraca do korzeni i zagra na Stadionie Śląskim w Chorzowie!

Artykuły o artystachArtyści

Alexi Laiho miał niesamowity słuch i… był bardzo nieśmiały

Artykuły o artystachArtyści

Jared James Nichols radzi, by zwrócić uwagę na groove naszych riffów

NewsyNewsy artystyczne

Dave Navarro o niespodziewanym końcu Jane’s Addiction: „Ten koncert, 13 września w Bostonie, zakończył wszystko”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopSpecialTopSpecial-Zestawienia

Najlepsze jazzowe płyty nagrane w duecie gitara + bas

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano cze 4, 2021
Joe Pass Orsted Pedersen, fot. YouTube
Udostępnij

Intymność, lekkość, a jednocześnie wielka waga poszczególnych dźwięków. Poza tym pełnia gitarowego brzmienia, potencjał złożonych harmonii i tematy genialnie zakorzenione w kompozycjach. Oto niektóre tylko walory płyt na których występują tylko basiści i gitarzyści. O wybór sześciu najlepszych tego typu albumów pokusił się redaktor magazynu Jazz Guitar Today, Joe Barth.

 

Spis treści
Charlie Haden & Jim Hall „Down From Antigua”Ralph Towner „A Closer View”Pat Metheny „Beyond the Missouri Sky”Joe Pass „Northsea Nights”Larry Coryell „Quartet”Bill Frisell „Small Town”

Pamiętajmy, że korzenie gitary i basu tkwią w sekcji rytmicznej. Te instrumenty na początku spełniały rolę rytmizującą i harmoniczną, były tłem dla dętych instrumentów melodycznych i wokali. Historycznie rzecz biorąc miały one wyznaczać muzyczny timeline utworu, zarówno poprzez walking basu jak i dającą puls gitarę.

To może być zupełnie nowa informacja dla młodszych Czytelników TopGuitar, ale trzeba znać tę historyczną prawdę, zanim pozna się prezentowane tutaj wspaniałe albumy. Pozwoli to posłuchać ich z odpowiedniej perspektywy, jakże różnej od współczesnych, często zupełnie innych ról gitary i basu.

 

Charlie Haden & Jim Hall „Down From Antigua”

Album „Haden & Hall” jest zapisem koncertu jaki odbył się podczas festiwalu w Montrealu w 1990 roku, na którym spotkało się dwóch gigantów współczesnego jazzu – gitarzysta Jim Hall oraz basista Charlie Haden. W tym zestawie utworów i w tamtej chwili Haden i Hall byli sprytni instrumentalnie, ale jednocześnie intymni i całkowicie wrażliwi oraz czujni wobec siebie. Nigdzie nie znajdziecie lepszego wyrazu takiej współpracy niż w balladach na tym albumie. Piękne, uduchowione akustyczne granie i wzorcowe, pełne szacunku słuchanie siebie na wzajem.

 

Ralph Towner „A Closer View”

Tutaj jest już więcej wirtuozerii niż metafizyki, ale w niczym nie umniejsza to artystycznej wartości płyty. Doug Ramsey w swojej recenzji w Jazz Times dobrze opisuje ten album: „W tej muzyce w wykonaniu gitarzysty Townera i basisty Peacocka nawet najbardziej uważny i znający się na rzeczy słuchacz nie będzie w stanie powiedzieć, gdzie kończy się kompozycja, a gdzie zaczyna improwizacja. Ważniejsze jest to, że pomimo swojej ciszy, ta bogato fakturowana muzyka płynie z niezwykle interesującą harmonią i siłą rytmiczną. Nikt, kto zna wcześniejszą współpracę Peacocka i Townera nie będzie zaskoczony ich synergią. Każdy z nich jest wirtuozem, który czyni wirtuozerię sługą muzyki.”
Poniżej próbka koncertowych możliwości obydwu panów.

- Advertisement -

 

Pat Metheny „Beyond the Missouri Sky”

Bogactwo melodyczne i łagodna faktura tej płyty to zysk lub wygrana każdego słuchacza. Pat Metheny powiedział o tej płycie w wywiadzie z Joe Barthem: „Graliśmy razem wiele razy, w różnych sytuacjach – w trio z Billym (Higginsem), z (Michaelem) Breckerem, z Ornette w Song X, Abby Lincoln, na różnych trasach, na japońskich płytach, po prostu wiele naprawdę różnych rzeczy. Mamy ze sobą bardzo szczególny związek. Więc powiedzieliśmy sobie, że niedługo będziemy musieli nagrać płytę jako duet.”

„Po pewnym czasie, kiedy nagrywaliśmy w studio, zacząłem zdawać sobie sprawę, że robimy tylko ballady i że ani razu nie dotknąłem gitary elektrycznej. Powiedziałem: 'Charlie, wiesz, że gramy tutaj tylko ballady?’. Charlie powiedział: 'Chcę, żebyś zrobił »to coś«, co robisz, ale na albumach swojej grupy. Teraz nie rób tego we wszystkich utworach, tylko w niektórych’. Wiedziałem dokładnie, co miał na myśli, to było dogrywanie dodatkowych gitar i dodawanie orkiestracji, więc zrobiłem tak i to był ten album”.

- Advertisement -

 

Joe Pass „Northsea Nights”

„Northsea Nights” to nagrany w 1979 roku koncert podczas Northsea Jazz Festival w Holandii. Na pierwszy rzut oka można by pomyśleć, że to zestaw ogranych standardów, ale w rękach tych dwóch mistrzów każda piosenka brzmi tak świeżo i świeżo, jakby została napisana wczoraj. Jak udowodnił na niezliczonych nagraniach mistrz gitary Joe Pass, nie potrzebuje on w zasadzie pomocy stricte rytmicznego akompaniamentu. Jego solowa technika zręcznie przeplata pojedyncze nuty, akordy i basowe walkingi. Podczas tego koncertu otrzymał on jednak rewelacyjne wsparcie od Mistrza Nielsa-Henninga Orsteda Pedersena. Obecność N.H.O.P. dała Passowi więcej możliwości improwizacji, więc gitarzysta często korzystał z tych możliwości, czy to poprzez ciche, delikatnie emocjonalne pasaże w „How Deep Is the Ocean?” lub przez fantastyczne kaskady w „Stella by Starlight”.

 

Larry Coryell „Quartet”

Larry Coryel i Miroslav Vitous nazwali album „Quartet”, ponieważ chcieli nim oddać hołd szczególnej chemii, jaka występowała pomiędzy pianistą Billem Evanem i jego pierwszym basistą Scottem LaFaro. Evans i LaFaro przenieśli format tria fortepianowego na nowy poziom dzięki wzajemnym interakcjom i muzycznym dialogom. Niestety, LaFaro zginął w wypadku samochodowym po kilku latach współpracy z Billem Evansem.

Larry powiedział w wywiadzie o Miroslavie Vitoussie: „To geniusz, to więcej niż basista, jest kompozytorem, orkiestratorem i muzykologiem. Jest jedna rzecz, której bym sobie życzył, a którą miałem od niego, jest to jego ogromna pewność siebie…. Jest jednym z niewielu basistów, których słyszałem, który potrafi sam nagrać całą płytę i dobrze brzmi.” 

 

Bill Frisell „Small Town”

W 2016 r. Bill Frisell i Thomas Morgan (jeden z najważniejszych basistów wytwórni ECM) spotkali się, aby nagrać koncert w nowojorskim Village Vanguard, który został później wydany dla ECM Records pod nazwą „Small Town”. Album otwiera „It Should Have Happened a Long Time Ago” a ich wspólna gra to czysty niuans i gracja. Z grawitacją Frisella w kierunku pojedynczych linii i pomysłowością Morgana, synergia staje się wzajemnym kontrapunktem na najwyższym poziomie. Na płycie mamy trzy wspaniałe „oryginały”, zwłaszcza „Small Town” Frisella, album zamyka cudowna, zapadająca w pamięć interpretacja „Goldfinger” Johna Barry’ego z filmu o Jamesie Bondzie z 1964 roku. Frisell i Morgan wykazują niezwykłą muzyczną wrażliwość – wygląda na to, że czytają sobie nawzajem w myślach.

TAGI: Charlie Haden, Jim Hall, Joe Pass, larry coryell, Orstad Pedersen, Pat Metheny
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025
TopLegendyTopSpecial

Dlaczego utwór „Communication Breakdown” stał się wzorem dla heavy metalu i punka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 5, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?