Oto pierwszy Tygodnik TopGuitar nowego, 2024 roku. Przypominamy, że od samego początku jego formuła polegała na kalejdoskopowym przypomnieniu artykułów, jakie ukazały się na portalu TopGuitar w ciągu poprzednich siedmiu dni. W związku z tym, w Tygodniku jak w soczewce widać, co działo się w muzycznym i gitarowym świecie, no i jakie tematy najbardziej interesują Czytelników. Rok 2023 zakończył się bez wielkich spektakularnych wydarzeń, ale i bez tego było o czym pisać. Okazało się na przykład, że Jimmy Page uważa Keitha Richardsa za rewelacyjnego gitarzystę, Joe Satriani dalej tłumaczy wszystkim, że nie możliwe jest porobienie gry Eddiego Van Halena, a Tosin Abassi – uwaga, piekło zamarzło – uważa, że nie ma szans na wygraną w jeszcze nie olimpijskiej dyscyplinie „gitarowy shred”… Kilka razy wypowiedział się Dave Mustaine, głos zabrał Hetfiend oraz Ozzy, a producenci i dystrybutorzy sprzętu zamknęli rok nowościami tudzież prezentacjami kilku świetnych gitar, wzmacniaczy i efektów. A zaczynamy tradycyjnie od Top3, czyli trzech najchętniej czytanych artykułów poprzedniego tygodnia.
Na pierwszej pozycji (25.000 odsłon w ciągu tygodnia) mamy wspomnianego Jimmy’ego Page’a, który ostatnio dość niespodziewanie zaczął komplementować Keitha Richardsa za jego grę. Panowie są niemal rówieśnikami, obydwaj „robią w rock 'n’ rollu”, ale ich artystyczne drogi były różne. Pretekstem do wypowiedzi Jimmy’ego były 80. urodziny Keitha no i studyjna płyta Stonesów z premierowym materiałem, wydana… 44 lata po ostatniej takiej płycie Led Zeppelin.
Drugie miejsce (15.000 odsłon) zajął artykuł z wyimkami z długiej rozmowy Joe Satrianiego dla kanału On The Record prowadzonego przez serwis Ultimate Guitar. I znowu biedny Satch musiał wszystkim tłumaczyć, że nie da się wejść w buty Eddiego. Choć byśmy grali nuta w nutę to, co on, to jest po prostu niemożliwe ze względu na aparat, „tajming”, artykulację, intonację…
Na trzecim miejscu (około 10.000 wejść) mamy artykuł z ciekawą rozmową Devina Townsenda z Tosinem Abasi. Jak łatwo można się domyślić, nie mogło w niej zabraknąć tematu shredderki i tutaj usłyszeliśmy (przeczytaliśmy) pełne pokory słowa Tosina, który uznał, że nie da się wygrać w tej konkurencji. On po prostu wie, że jest niezły, ale są lepsi od niego i zawsze będą. Proste.
W nowym roku wszystkim naszym Czytelnikom życzymy dużo zdrowia, spełnienia marzeń i wykonania planów. Wspierajmy się, rozwijajmy, budujmy razem silną gitarową społeczność.
Poza tym w nowy rok wkraczamy z nadzieją na wygraną Ukrainy i upadek Rosji, bo bandytyzm tej ostatniej wciąż jest realnym zagrożeniem dla nas wszystkich.
TOP3
1. Jimmy Page posłuchał gry Keitha Richardsa i zdał sobie sprawę „jaka potężna siła kryje się za płytami Rolling Stones”
W najnowszym wywiadzie dla serwisu Uncut, Jimmy Page wspomina współpracę z Keithem Richardsem, wychwalając jego „wyczucie czasu” i „wyobraźnię”.
2. Joe Satriani znowu musiał się tłumaczyć i omawiać grę Eddiego Van Halena
Na youtube’owym kanale On The Record, należącym o portalu Ultimate Guitar jeszcze prze Świętami pojawiła się ciekawa rozmowa z Joe Satrianim. Nietrudno zgadnąć o co był pytany, skoro od miesiąca trwa serial pod nazwą „kto zagra na trasie 'Best of All Worlds’”, a podczas słynnej już wizyty u Howarda Sterna Joe męczył się z vanhalenowskim „Mean Street”. Teraz opowiedział o tym wszystkim wylewnie i w szczegółach, skupiając się głównie na tappingu.
Powszechnie wiadomo, że Tosin Abasi miał wielki wpływ na całe pokolenie młodych gitarzystów szlifujących swój gitarowy warsztat i doprowadzających go do bardzo wysokiego poziomu. Nigdy jednak nie zastanawialiśmy się nad wpływem, jaki wywarli na nim internetowi shredderzy. Otóż, Tosin po posłuchaniu tych domorosłych wymiataczy stwierdził, że nie ma co się ścigać.
ARTYŚCI
Jim Morrison, wokalista The Doors, był jednym z twórców zespołu, a także jego charyzmatycznym liderem. Jego głos oraz sceniczne employ skupiały niemal całą uwagę publiczności, więc zespół zdecydował się skoncentrować na nim i na oryginalnym brzmieniu, które stworzyli klawiszowiec Ray Manzarek, gitarzysta Robby Krieger i perkusista John Densmore. Brak gitary basowej na koncertach stał się tym samym jednym z wyróżników The Doors.

Mark Tremonti: „Moim ulubionym utworem wszech czasów mógłby być 'Orion’ Metalliki”
W nowym wywiadzie w Guitar WorldMark Tremonti z Alter Bridge pozwolił sobie na porównanie dwóch gigantów metalowej gitary Jamesa Hetfielda i Kirka Hammetta. Zauważył przy tym, że styl gry Jamesa Hetfielda w dużym stopniu wpłynął na jego własny – do tego stopnia, że downpicking stał się jedną z jego mocnych stron, a kostkę trzyma jak James – kciukiem, pierwszym i środkowym palcem.

James Hetfield o „Nothing Else Matters”: „Uwielbiam obserwować wrażliwość ludzi oraz ich emocje podczas tego utworu”
W najnowszym odcinku newsowego podcastu „The Metallica Report” James Hetfield wyjaśnił m.in., dlaczego uwielbia wykonywać „Nothing Else Matters” podczas koncertów Metalliki.
Koniec ery Loomisa w Arch Enemy: Joey Concepcion wskakuje na pokład
W artykule opublikowanym na Loudersound, autor Stef Lach informuje o zmianie składu zespołu Arch Enemy. Po niemal dziesięciu latach współpracy, grupa rozstała się z gitarzystą Jeffem Loomisem. Jako jego następcę zespół ogłosił Joeya Concepciona, wcześniej związanego z formacjami Armageddon i The Absence.

oraz
Tomasz Jaśkiewicz: urodzinowy hołd dla mistrza gitary
Ozzy Osbourne: „Nie umarłem, nigdzie się k… nie wybieram. I zamierzam zagrać jeszcze kilka koncertów”
Krótka i konkretna rada Dave’a Mustaine’a dla początkujących muzyków
Szekspir inspiracją „Let It Be”? McCartney ujawnia tajemnicę
PO GODZINACH
Genialny eksperyment czy ryzykowna innowacja? Wywiercił otwory w gitarze…
Austriacki gitarzysta, kompozytor i muzyk sesyjny Bernth, znany ze swojej pracy przy soundtrackach oraz współpracy z zespołami takimi jak Belphegor i Seiler und Speer, podzielił się ciekawym eksperymentem muzycznym. W swoim filmie z 28 stycznia 2023 roku, który zgromadził już ponad 5 milionów wyświetleń, Bernth przedstawia unikalną metodę nagrywania swojego utworu „Airflow”, polegającą na wywierceniu otworów w płycie rezonansowej gitary.
SPRZĘT
Test Apogee Jam X w „Guitar World”: mobilny interfejs z nową jakością dźwięku
W teście opublikowanym na stronie „Guitar World” dokładnie przeanalizowano interfejs audio Apogee Jam X. Recenzja autorstwa Andy’ego Jonesa przedstawia szczegółowe spojrzenie na ten nowoczesny sprzęt, który zdobył uznanie chociażby w oczach znanego gitarzysty Tima Hensona. Test koncentruje się na różnorodnych funkcjach, zaletach oraz ewentualnych ograniczeniach urządzenia, dostarczając użytkownikom wartościowych informacji przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Py Letellier o wzmacniaczu Orange AD200
Kanadyjski zespół rockowy The Damn Truth w tym roku ponownie gościł po naszej stronie Atlantyku występując w Wielkiej Brytanii. Basista tej formacji – Py Letellier – używał podczas koncertów wzmacniacza AD200 MK3 firmy Orange.
Gibson Adam Jones Flying V Collector’s Edition
Przez cały rok 2023, Adam Jones współpracował z firmą Epiphone nad instrumentami zdobionymi reprodukcjami obrazów, ale jak się okazuje nie ograniczał się tylko do tego. Owocem jego współpracy z Gibson Custom Shop jest bowiem wyjątkowa limitowana gitara Adam Jones Flying V Collector’s Edition.
„Tornado of Souls” grupy Megadeth i gitara ESP USA M-II Blood Spatter
Japońska firma ESP Guitars ma w swojej ofercie szeroką gamę gitar i basów produkowanych w ramach różnych marek i serii. Od niemal dekady jej częścią są instrumenty ESP USA wytwarzane ręcznie w Kalifornii. Jednego z nich możemy posłuchać w klipie, w którym na gitarze z tej właśnie serii gra Daniel Kesler.
Wyjątkowa wersja gitary Yamaha CGX122MS
Gitara klasyczno-elektryczna CGX122MS to jedna z dwóch odmian instrumentu zaprezentowanego przez firmę Yamaha w ubiegłym roku. Ten właśnie model wybrała Yvette Young by stworzyć jedyny w swoim rodzaju instrument, który będzie można wygrać w loterii wspierającej jej muzyczny projekt.

oraz
Jak brzmi combo basowe Markbass CMB 121 Black Line?
Drew Kapner o interfejsie Apogee BOOM
MUZYKA
Najlepsze albumy 2023 według redaktorów Premier Guitar
W artykule opublikowanym przez Premier Guitar, redaktorzy dzielą się swoimi ulubionymi albumami muzycznymi z 2023 roku, prezentując eklektyczny zbiór dzieł, które odcisnęły największe wrażenie na ich gustach muzycznych. Od alternatywnego country Fust, przez punk-rockowe rytmy The Dirty Nil, aż po eksperymentalne brzmienia L’Raina, redakcja serwuje czytelnikom różnorodną paletę muzycznych odkryć, łącząc osobiste przemyślenia z profesjonalnymi recenzjami.