Choć w gitarowym świecie dużo się działo, to miniony tydzień zdecydowanie upłynął pod znakiem Slasha. Od jakiegoś czasu wiadomo było, że pracuje on nad solową płytą, później dowiedzieliśmy się, że będzie to hołd dla klasycznych bluesowych wykonawców, a ostatnio usłyszeliśmy pierwszy kawałek z tego albumu, „Killing Floor” z repertuaru Howlin’ Wolfa. W redakcji TopGuitar czuliśmy pod skórą, że to może być sztos, że jest szansa na świetne granie i że Slash odnajdzie się w tej stylistyce doskonale. Jak na razie wszystko wskazuje na to, że tak właśnie się stało, bo w pierwszym singlu prezentuje on rasowe blues rockowe granie, a w jego solówce usłyszeć możemy wiele znajomych, bluesowych licków, które zagrał jak za swoich najlepszych czasów. W niniejszym Tygodniku przeczytacie także o dalszych tłumaczeniach Marty’ego Friedmana odnośnie solówek, od Matteo Mancuso dowiecie się dlaczego drewno i przetworniki są drugorzędne dla własnego brzmienia, John 5 powie Wam, że oprócz techniki liczy się to, by być dobrym człowiekiem, a Ritchie Blackmore opowie o swoim ulubionym szwedzkim zespole. Na dokładkę newsy artystyczne, wiele prezentacji sprzętowych – w TopGuitar prezentujemy tylko najlepsze marki – i kilka zapowiedzi koncertowych. A zaczynamy tradycyjnie od Top3, czyli trzech najpoczytniejszych artykułów ubiegłego tygodnia.
Na miejscu pierwszym z 40.000 odsłon mamy oczywiście Slasha i wspomnianą już zapowiedź jego bluesowej płyty. Nie wiemy, czy wielu naszych Czytelników czekało na taki właśnie album gitarzysty Guns N’ Roses, ale po tej zapowiedzi i po prezentacji pierwszego singla (ze znamienitymi gośćmi w postaci Briana Johnsona z AC/DC i Stevena Tylera z Aerosmith) apetyty zostały niewątpliwie zaostrzone.
Miejsce drugie (27.000 odsłon artykułu) to wypowiedź Matteo Mancuso, który zapytany o sprzęt powiedział: „Jeśli chodzi o gitarę, nie musi ona być droga, ale musi być niezawodna. Jedną z najważniejszych rzeczy przy zakupie gitary jest to, aby była nastrojona. To wszystko. Jest nastrojona i czujesz się z nią komfortowo – to jest to dobra gitara”. Nie powiedział jednak tego, co wydaje się podstawą jego soundu – Matteo, poprzez swój unikalny styl gry, ma fenomanalne „brzmienie z łapy”…
Miejsce trzecie z 26.000 wejść zajął artykuł Hermala Li, który jest jednym z niewielu współczesnych gitarzystów praktykujących oldschollowy shred. Uważa on jednocześnie, że obecnie mamy jeden z najlepszych dla gitary okresów w historii. Wszystko co z nią związane jest dostępne od ręki i w internecie, a przez to mamy prawdziwy wysyp świetnych gitarzystów. Herman zauważył w związku z tym, że nie jest nawet w pierwszym tysiącu najlepszych gitarzystów, a jego kapela DragonForce nie zawsze będzie w takiej formie, bo lata lecą… Szacunek za szczerość.
TOP 3
Już wkrótce solowa dyskografia Slasha powiększy się o kolejny album. Gitarzysta ogłosił właśnie, że 17 maja nakładem Gibson Records ukaże się płyta zatytułowana „Orgy of the Damned”. Będzie to kolekcja dwunastu utworów – w zdecydowanej większości bluesowych klasyków odświeżonych w typowym dla Slasha uproszczonym stylu opierającym się na instynkcie. Na krążku będącym jego hołdem dla bluesa pojawi się wielu gości. Jednym z nich jest Brian Johnson z AC/CD, którego możemy usłyszeć w pierwszym singlu – „Killing Floor”.
Matteo Mancuso: „Drewno podstrunnicy i przetworniki to sprawy drugorzędne”
Wszyscy znamy Matteo Mancuso i wiemy na co go stać jeśli chodzi o grę na gitarze. Pod wieloma względami jest fenomenalnym gitarzystą, z coraz większym doświadczeniem. To ostatnie pozwala mu w wywiadach poruszać bardziej ogólne i trudniejsze tematy niż tylko technika i wirtuozeria gitarowa. Ostatnio powiedział na przykład, że jedną z najważniejszych rzeczy jest posiadanie sprzętu, który dobrze znasz, a nie drogiego nowego sprzętu. Sprawdzamy, co dokładnie Matteo miał na myśli.
Herman Li twierdzi, że nie ma go nawet wśród 1000 najlepszych gitarzystów na tym świecie
Herman Li nie ustaje w wysiłku przywrócenia popisowej techniki gry do mainstreamu świata gitarowego. Zgodnie z tym, wielu fanów gitarowego łojenia postrzega Hermana Li jako fenomenalnego shreddera, głównie dzięki grze w utworze „Through the Fire and the Flames”, który stał się ostatecznym sprawdzianem szybkości i precyzji w grze na gitarze elektrycznej. Ona sam jednak pozostaje pełnym pokory gitarzystą, który wie, w jakim miejscu w szeregu się znajduje. Jednocześnie uważa, że obecnie mamy najlepszy w historii czas dla gitary.
ARTYŚCI
Steve Vai o utworach Joe Satrianiego: „Nie chodzi o technikę, tylko o historię”
Steve Vai i Joe Satriani spotkali się na youtube’owym kanale tego drugiego i pogadali o wspólnym graniu i ich znajomości, która trwa już kilka dekad. Vai argumentował, że „Wind in the Trees” Satrianiego udowadnia, iż tu „nie chodzi o technikę”, ale o opowiedzianą gitarą historię. Satch z kolei komplementował vaiowski klasyk „For the Love of God”, określając go jako „tour de force”.
John 5 uważa, że umiejętności gry to tylko połowa sukcesu: „Trzeba po prostu być dobrym człowiekiem”
John 5 twierdzi, że same umiejętności gry to tylko połowa równania, jeśli chodzi o odniesienie sukcesu jako zawodowy muzyk. W ostatnim wywiadzie wyjaśnił także, dlaczego ostre imprezowanie na trasie nie jest według niego dobrym pomysłem.
Wiadomo nie od dziś, że Slash inspiruje się bluesem, ale fakt, że nagrał płytę bluesową, i to z udziałem gwiazd, to naprawdę bardzo interesujący przypadek. Pierwszy singiel z płyty „Orgy of the Damned” ukazał się w piątek, 9 marca i jest to cover utworu „Killing Floor” Howlin’ Wolfa z udziałem Briana Johnsona na wokalu i Stevena Tylera na harmonijce ustnej. Teraz z ust samego Slasha dowiedzieliśmy się więcej o tym, jak to jest współpracować z takimi gwiazdami.
Steve Stevens wspomina jak szukał brzmienia do „Rebel Yell” i w końcu zainspirował go Brian May
Steve Stevens przypominał sobie ostatnio okoliczności nagrywania gitar do słynnego utworu „Rebel Yell” Billy’ego Idola. Okazuje się, że miał on problem z uzyskaniem odpowiedniego brzmienia gitary i dopiero eksperymenty zainspirowane brzmieniem Briana Maya sprawiły, że udało mu się uzyskać wymarzony efekt.
oraz
Wolfgang Van Halen: „Wygląda na to, że urodziłem się w dramie o nazwie 'Van Halen’”
Dlaczego zespół Faith No More po pandemii nie wrócił do koncertowania ?
Ritchie Blackmore: „ABBA to mój ulubiony zespół wszech czasów”
SPRZĘT
Epiphone Adam Jones 1979 Les Paul Custom
Bliska współpraca Adama Jonesa z firmą Epiphone, która w ostatnim czasie zaowocowała serią instrumentów Art Collection, nie zakończyła się wraz z premierą ostatniego z tych modeli. Dowodem na to jest gitara Adam Jones 1979 Les Paul Custom wzorowana na jednym z ulubionych instrumentów gitarzysty zespołu Tool.
POD Express – nowe multiefekty firmy Line 6
Firma Line 6 zaprezentowała nową linię kompaktowych multiefektów POD Express obejmującą dwa modele. Pierwszy z nich jest skierowany do gitarzystów, a drugi do basistów.
CMB 151 Black Line – nowe combo basowe firmy Markbass
Do dwóch zaprezentowanych wcześniej wzmacniaczy basowych typu combo firmy Markbass tworzących serię Black Line dołączył trzeci model. Jest nim CMB 151 Black Line będący jednocześnie największym przedstawicielem tej linii.
JOYO JW-06 – cyfrowy system bezprzewodowy
Najnowszym przedstawicielem rodziny cyfrowych systemów bezprzewodowych firmy JOYO Technology skierowanych do gitarzystów i basistów jest model oznaczony symbolem JW-06.
Poznajcie gitarę LTD Horizon Custom ’87
Wśród instrumentów, które firma ESP Guitars przygotowała na rok 2024 znalazł się m.in. jeden nowy instrument, o który wzbogaciła się popularna seria LTD ’87. Mowa tu o modelu LTD Horizon Custom ’87, dla którego wzorem były gitary ESP Horizon z przełomu lat 80. i 90. XX wieku.
oraz
Gitara Dave Grohl DG-335 w wersji Epiphone
https://topguitar.pl/newsy/apogee-zaprezentowalo-groove-anniversary-edition/
Jake Allen prezentuje preamp Takamine CTF-2N
Valve Tester MKII – nowy tester lamp marki Orange
Line 6 HX One – nowy film demonstracyjny
IMPREZY
Trzy koncerty TOMATITO w Polsce – 4-7.04.2024
W gitarach akustyczno-elektrycznych Takamine montowane są różne przedwzmacniacze, a zastosowanie konkretnego modelu ma związek chociażby z serią, z której pochodzi dany instrument czy reprezentowaną przez niego półką cenową. Od dwóch lat, w wybranych gitarach tej japońskiej firmy montowany jest preamp CTF-2N, który swym brzmieniem nawiązuje bezpośrednio do przedwzmacniacza stosowanego przez nią przed laty.
ESS Audio podsumowuje JBL Professional Day
W świecie profesjonalnego audio, co chwilę trafiamy na nowości lub aktualizacje, z którymi przychodzi się zmierzyć. Celem producentów i dystrybutorów jest wspieranie klientów, szkolenie przyszłych użytkowników i prezentowanie funkcjonalności produktów. Z tego też powodu firma ESS Audio postanowiła w pierwszym kwartale rokuspotkać się z klientami, partnerami i użytkownikami, aby w szerszym gronie podzielić się tym, co w jej ofercie najlepsze i aktualne. Spotkanie pod nazwą JBL Professional Day odbyło się 4 marca w łódzkim klubie Wytwórnia.
oraz
Zbliża się koncert Judas Priest. Saxon i Uriah Heep zagrają jako supporty
Dieth i Popiór zagrają przed KK’S Priest podczas lipcowego koncertu we Wrocławiu