• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Tygodnik

Tygodnik 12/2024 (292)

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano mar 19, 2024
Udostępnij

Dawno nie było w TopGuitar Lenny’ego Kravitza i pewnie dlatego jego pojawienie się wywołało ożywioną dyskusję na naszym facebookowym fanpage’u – ponad 130 komentarzy! Zwłaszcza, że w wywiadzie mającym zainteresować nas jego nadchodzącą płytą, Lenny położył nacisk na swoją kolekcję sprzętu vintage, jasno artykułując, że „graty” z poprzednich dekad są dla niego o wiele lepsze niż te produkowane współcześnie. Również duże zainteresowanie wzbudził nasz stary znajomy Lee Sklar, czyli basowy sideman wszech czasów. Jego podejście do pracy przejawia się między innymi tym, że w 100% dopasowuje swoje granie do oczekiwań artysty, z którym aktualnie gra, nie ważne, czy jest to gwiazda na miarę Phila Collinsa, czy mniej znany wykonawca. Przytoczyliśmy także słowa Joe Bonamassy, który zdradził ostatnio co wg niego stoi za niepowtarzalnym soundem Eddiego Van Halena, i… nie jest to Marshall Super Lead. Pojawiło się też trochę nowych sprzętów, w tym unikalne barytonowe wiosełko od LTD, cudowny Gibson Jimmy Page 1969 EDS-1275 Doubleneck oraz małe sprytne kostki POD Express. Okazało się też, że Taylor Swift gra na.. Taylorach. Do tego dwie bardzo mocne fotorelacje i bardzo ciekawa premiera muzyczna, w której udział wziął gitarowy jet set naszej planety. Oczywiście interesujących treści w serwisie TopGuitar było o wiele więcej, ale teraz już czas na przedstawienie TOP3!

Tym razem najwięcej odsłon (16.000 wejść) zanotował artykuł napisany na podstawie niedawnego wywiadu z Lelandem Sklarem, który opowiedział o swojej pracy muzyka sesyjnego. Jednym z aspektów, który się z nią wiąże jest to, że swój styl (nie mówiąc już o swoim ego) warto zostawić w domu, a w pracy być jak kameleon, przystosowując się do oczekiwań artysty, z którym się aktualnie pracuje. Tylko tyle i aż tyle…

Drugie miejsce podium z niewiele mniejszą liczbą wejść (14.000 po kilku dniach) to wspomniana już rozmowa z Lennym Kravitzem, którą przeprowadził serwis Guitar World. Przed zbliżającą się premierą jego kolejnej solowej płyty „Blue Electric Light” opowiedział on trochę o sprzęcie na którym ją nagrywał i w sumie to nie zaskoczył nas tą opowieścią, bo przyznał, że użył tej samej gitary co na swojej pierwszej płycie…

Trzecie miejsce i 13.000 wejść zaliczył artykuł, w którym z długiego wywiadu z Joe Bonamassą wyłuskaliśmy fragment o słynnym „brown sound” Ediego Van Halena. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby Joe powiedział, to co wszyscy wiedzą, że Frankenstein, że Marshall Super Lead, że MXR Phase 90 itp. Ale on zwrócił tym razem uwagę na dwa inne elementy składanki z której złożyło się słynne brzmienie Eddiego z pierwszych płyt. Jakie to elementy? Możecie dowiedzieć się już za chwilę.

TOP 3

Lee Sklar o byciu muzykiem do wynajęcia: „Chcąc coś osiągnąć w tym biznesie, naprawdę musisz być kameleonem”

Lee Sklar to legenda sceny muzycznej, znany ze swojego niezwykłego talentu, wszechstronności, niewyparzonego języka i… brody. Przez ponad pięćdziesiąt lat kariery grał w studiu i na scenie z niezliczonymi artystami, takimi jak James Taylor, Phil Collins, Toto, Linda Ronstadt czy Jackson Browne. Jego styl gry cechuje się doskonałą techniką, precyzją, a osobowość muzyczna zdominowana jest przez zdolność dostosowania się do różnorodnych gatunków muzycznych, co czyni go jednym z najbardziej poszukiwanych basistów w branży.

Lee Sklar z Dingwalem, fot. Rob Shanahan

Lenny Kravitz opowiada o wyższości sprzętu vintage: „Ma o wiele więcej ciepła, głębi i wymiaru”

Trzeba przyznać, że Lenny Kravitz już od pierwszej płyty wykazuje się nienagannymi riffami, doskonałym brzmieniem gitary i muzyką łączącą gatunki. Od kiedy pamiętamy goni też za vintage’owym sprzętem, będąc niewolnikiem wysmakowanych dźwiękowych wrażeń. Muzyk podtrzymuje to podejście także na „Blue Electric Light”, swoim najnowszym albumie – pierwszym od „Raise Vibration” z 2018 roku. Na płycie ponownie nawiązał współpracę z Craigiem Rossem, gitarzystą i wieloletnim członkiem zespołu Kravitza.

- Advertisement -
Lenny Kravitz, fot. YouTube,

Joe Bonamassa tłumaczy, jak Eddie Van Halen uzyskiwał swój słynny „brown sound”

Podczas niedawnego wywiadu Joe Bonamassa został zapytany, w jaki sposób Edward Van Halen stworzył swój słynny „brown sound”. Okazuje się, że to nie „klocki”, czyli zabawki w postaci m.in. Marshalla Super Lead, ale „brzmienie z łapy” oraz studio Sunset Sound mogły mieć kluczowe znaczenie.

Joe Bonamassa, fot. YouTube, Inside Blackbird


- Advertisement -

ARTYŚCI

Marty Friedman o gitarowych umiejętnościach: „Jeśli technika jest celem samym w sobie, jest to naprawdę, naprawdę żałosne”

Chociaż z technicznego punktu widzenia Marty’emu Friedmanowi nie można odmówić ogromnego talentu na gitarze, nie jest on typowym shredderem. Przykładem może być jego nadchodzący solowy album „Drama”, w którym melodia goni melodię a w niektórych utworach główną rolę odgrywają instrumenty takie jak fortepian. Podczas niedawnej rozmowy z Ultimate Guitar, na youtube’owym kanale On The Record, Marty poruszył- a jakże – temat techniki gry, która nie zawsze idzie w parze z dynamiką feelingiem i ekspresją.

Marty Friedman, fot. YouTube, 4K Video Enhancer



Na czym gra Taylor Swift?

W artykule opublikowanym na stronie Ultimate Guitar omówiono gitary, których Taylor Swift używa podczas swoich koncertów. Artystka wykorzystuje różnorodne gitary – od spersonalizowanych wersji standardowych modeli po rzadkie, limitowane edycje. Wśród instrumentów znajdują się zarówno akustyczne gitary Taylor i Gibson, jak i elektryczne, w tym unikatowe modele Les Paul.

Taylor Swift występuje na Z100 Jingle Ball 2019 w Madison Square Garden. Fot. Brian Friedman / Shutterstock.com
Taylor Swift występuje na Z100 Jingle Ball 2019 w Madison Square Garden. Fot. Brian Friedman / Shutterstock.com

oraz

Zmarł Antoni Krupa, wybitna postać krakowskiego świata muzyki

Alex Skolnick i Herman Li bronią gitary – żyletki Machine Gun Kelly’ego

Pomyłka muzyka i rzut gitarą do… fotoreportera


SPRZĘT

LTD SN-1007HT Baritone – najważniejsze cechy i brzmienie

Szeroka i zróżnicowana oferta gitar elektrycznych ESP Guitars obejmuje instrumenty skierowane do muzyków o różnych preferencjach. Nie brakuje wśród nich modeli barytonowych wyróżniających się wydłużoną menzurą. W tym roku grupa tych gitar powiększyła się m.in. o 7-strunowy instrument LTD SN-1007HT Baritone. Przyjrzyjmy mu się bliżej…

LTD SN-1007HT Baritone (fot. ESP Guitars)
LTD SN-1007HT Baritone (fot. ESP Guitars)


Gibson zaprezentował gitarę Jimmy Page 1969 EDS-1275 Doubleneck Collector’s Edition

Z wieloma najsłynniejszymi gitarzystami kojarzone są konkretne instrumenty, które towarzysząc im w studiu i na scenie współtworzyły razem z nimi historię muzyki. W przypadku Jimmy’ego Page’a takim instrumentem jest dwugryfowy Gibson łączący w sobie dwie gitary – 6- i 12-strunową. To właśnie tego modelu używał on podczas koncertów Led Zeppelin wykonując „Stairway to Heaven”. Instrument ten do dziś pozostaje w jego posiadaniu, a teraz – w ramach współpracy z firmą Gibson – z wiernej repliki tej gitary cieszyć się będzie mogło 50 szczęśliwców. W tylu właśnie egzemplarzach wyprodukowany zostanie limitowany model Jimmy Page 1969 EDS-1275 Doubleneck Collector’s Edition.


Poznajcie emulacje wzmacniaczy dostępne w procesorach Line 6 POD Express

Multiefekty POD Express Guitar i POD Express Bass zaprezentowane w ubiegłym tygodniu przez firmę Line 6 mają na pokładzie nie tylko kilkanaście różnych algorytmów, ale także siedem emulacji konkretnych wzmacniaczy. Właśnie ich brzmienia możemy posłuchać w dwóch prezentacjach wideo udostępnionych przez producenta.

Line 6 POD Express (fot. Line 6)
Line 6 POD Express (fot. Line 6)


Scott Carey opowiada o gitarze PRS SE Silver Sky i demonstruje jej brzmienie

Na youtube’owym kanale PRS Guitars Europe pojawił się film, w którym Scott Carey z walijskiego zespołu Holding Absence opowiada o życiu w trasie (materiał powstał przy okazji ich pobytu w USA) oraz używanych przez siebie instrumentach marki PRS, w tym modelu SE Silver Sky.

Scott Carey z gitarą PRS SE Silver Sky (fot. PRS Guitars)
Scott Carey z gitarą PRS SE Silver Sky (fot. PRS Guitars)

IMPREZY

Meshuggah zmiażdżyła Kraków – fotorelacja

To, że Meshuggah jest rozpędzoną maszyną, której nie sposób zatrzymać wiadomo nie od dziś. Na koncercie w klubie Studio zorganizowanym przez Knockout Productions szwedzcy muzycy po raz kolejny udowodnili, że są w najwyższej formie.

DAVID ELLEFSON BASS WARIOR TOUR – koncert w ramach Bochnia Rocks

David Ellefson to jakby nie spojrzeć jedna z ważniejszych postaci w kręgu metalowej gitary basowej. Współtworzył legendarne Megadeth, a w czasie, kiedy opuścił grupę na kilka lat kolaborował między innymi z Soulfly i działał pod własnym nazwiskiem. Jest autorem kilku szkółek gry na basie, jeździ po świecie prowadząc kliniki dla instrumentalistów. Gra na sygnowanym swoim nazwiskiem basie Jacksona.

oraz

Zbliża się Electric Guitarlands 2024 w Bochni

Realizacja systemu kino/AV w Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie przez ESS Audio

MUZYKA

David Gilmour, Tony Iommi, Brian May, Slash i inni nagrali cover utworu „Going Home” Marka Knopflera. Pojawił się także Jeff Beck

Mark Knopfler przedstawia nową, specjalną wersję swojego utworu ‘Going Home (Theme From Local Hero)’, którego celem jest zbieranie funduszy na fundację Teenage Cancer Trust oraz jej amerykańską część Teen Cancer America.


Kuba Dudek i jego płytowy debiut „Eternal Flow” – zaproszenie na muzyczną podróż w czasie

Kuba Dudek to gitarzysta, muzyk sesyjny, kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie doskonalił swoje umiejętności w dziedzinie mistrzostwa gry na gitarze. Po ukończeniu studiów spędził lata współpracując z różnymi zespołami i artystami, zdobywając cenne doświadczenie. Ostatnie kilka lat zaowocowało stworzeniem jego unikalnego stylu muzycznego, który harmonijnie łączy wirtuozerię gry na gitarze akustycznej z dźwiękami kinowymi, skupiając się na wywoływaniu emocji u słuchacza. Teraz dzieli się z nami swoją pierwszą płytą.

Kuba Dudek, fot. Konrad Baczyński
TAGI: alex skolnick, antoni krupa, David Ellefson, Gibson, Joe Bonamassa, Kuba Dudek, Lee Sklar, lenny kravitz, Line 6, LTD, Marty Friedman, meshuggah, PRS, Taylor Swift
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
Tygodnik

Tygodnik 22/2025 (354)

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
Line 6 Catalyst CX (fot. Line 6)
NewsyNewsy sprzętowe

Wzmacniacze Catalyst CX firmy Line 6 – przypomnienie najważniejszych cech

Redakcja | TopGuitar maj 31, 2025
Tygodnik

Tygodnik 21/2025 (353)

Redakcja | TopGuitar maj 28, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Marty Friedman: „Moja gra jest oryginalna ponieważ tak naprawdę nie gram gitarowych licków”

Maciej Warda | TopGuitar maj 26, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Joe Bonamassa: „Jeśli jestem tworem przemysłu, to dlaczego ten przemysł nie pomógł mi przez ostatnie 37 lat?”

Maciej Warda | TopGuitar maj 21, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?