W ubiegłym tygodniu najważniejszy polskim wydarzeniem gitarowym była chyba kolejna odsłona projektu Polish Metal Alliance. Tym razem Pająk, Chilkiewicz, Targosz i spółka wzięli się za bary z utworem Pantery „I’m Broken” i ponownie efekt końcowy jest wręcz rewelacyjny, także dzięki wokalom Zalewskiego, który przypomniał sobie swoją młodość. Aż ciśnie się na klawiaturę taka myśl, by panowie, podobnie jak kiedyś zespół Human, pokusili się o jakiś autorski materiał. Co panowie na to? Poza tym mieliśmy do czynienia z kontynuacją smutnej sagi o Tillu Lindemannie, poznaliśmy wzruszający osąd o sobie samym Anthony’ego Kiedisa z RHCP, do tego ciekawy artykuł o romansie Madonny z Gibsonem Les Paulem i jak zwykle cała masa ciekawostek, wypowiedzi, nowości muzycznych i sprzętowych, a także relacji z koncertów – w końcu sezon w pełni! Nasz Tygodnik TopGuitar zaczynamy tradycyjnie od Top3 czyli trzech najchętniej czytanych artykułów.
Ponownie, trzeci tydzień z rzędu, na szczycie (aż 240.000 wejść!) bezapelacyjnie zasiada Till Lindeman, choć powodów do chluby ciężko by się tu było doszukać. Tym razem zaprezentowaliśmy więcej faktów z jego koncertowych i pokoncertowych rytuałów, które, jak wynika z relacji oskarżycielek, wykraczały daleko poza idiom „sex, drugs & rockandroll”. Jeśli choć część z tych zeznań jest prawdziwa, to mamy do czynienia z naprawdę grubą aferą, ale póki co proponujemy nie ferować wyroków, tylko poczekać np. na oświadczenie samego Tilla.
Na drugim miejscu (niemal 50.000 odsłon) uplasował się artykuł o wyjątkowym wywiadzie, jaki Flea przeprowadził ze swoim kolegą (i przyjacielem), Anthony Kiedisem. Okazało się, że Kiedis opowiadał tam o sobie jako o muzyku odstającym muzycznie od reszty Red Hotów. Wszyscy kochamy jego wokal więc aż chciałoby się go pocieszyć i zapewnić, że tak nie jest, ale zrobił to za nas Flea i tak sobie właśnie panowie rozmawiali, mając łzy wzruszenia w oczach.
Na trzecim miejscu (25.000 odsłon) „ciekawostkowy” tekst o najjaśniejszej swego czasu kobiecej gwieździe pop, Madonnie. Otóż od mniej więcej 2010 roku zainteresowała się ona mocniej gitarą elektryczną i nauczyła na niej grać. Nauczycielem był oczywiście Monte Pittman, czyli jej nadworny gitarzysta. Skończyło się tak, że Madonna sama grała na koncertach riff Pantery, ku uciesze fanów i kolegów z jej koncertowego zespołu. Przy okazji: życzymy Madonnie dużo zdrowia!
A skoro o zdrowiu mowa… dbajcie o siebie na wakacjach, pilnujcie się i wracajcie cali i zdrowi. No i zawsze starajcie się zabierać ze sobą gitarę, bo ona nigdy was nie zawiedzie. Niech moc będzie z Wami!
TOP3
1. Rammstein – seksualne bizancjum Tilla Lindemana i… grillowanie zespołu na ich własnym ogniu
Ponad tydzień temu wysokonakładowy niemiecki dziennik Die Welt opublikował obszerny artykuł opisujący praktyki lidera Rammstein Tilla Lindemanna na podstawie zeznań pokrzywdzonych dziewcząt. Niedługo później szacowny magazyn Foreign Policy zasugerował, że zespół trafiania ze swoim przekazem na podatny niemiecki i skrajnie prawicowy grunt. Czyżby zaczynało się powszechne grillowanie Rammstein na ich własnym ogniu?
2. Flea: „Anthony Kiedis powiedział, że powinniśmy zmienić nazwę zespołu na Idiot and the Three Geniuses”
W najnowszym wywiadzie dla Los Angeles Times basista Red Hot Chili Peppers, Flea, opowiada o szczerej rozmowie jaką odbył kiedyś z Anthonym Kiedisem, która była wzruszająca dla obydwu muzyków. Kto czytał autobiografię Flea „Acid For The Children”, ten wie, że od młodych lat łączyła ich silna więź, razem naprawdę wiele przeszli, a ta emocjonalna więź przetrwała próbę czasu.
Chociaż Madonna jest najbardziej znana ze swoich wielkich popowych hitów, a także wybornego wokalu, wielokrotnie, podczas tras koncertowych, demonstrowała także umiejętności gry na gitarze, grając niektóre ze swoich najbardziej znanych piosenek. Nie każdy o tym wie, dlatego postanowiliśmy przypomnieć, skąd wzięła się jej atencja do gitary i kto nauczył ją grać… Panterę.
ARTYŚCI
Nuno Bettencourt o współpracy z Rihanną: „Naprawdę fajnie było zniszczyć niektóre z tych piosenek”
W mało znanym podkaście Audio Ink Radio Nuno Bettencourt przypomniał swoją współpracę koncertową z Rihanną i wyjaśnił, dlaczego warto czasami podjąć się takiego wyzwania.
Steve Lukather: „Nie ma czegoś takiego jak magiczna gitara, są tylko magiczni ludzie”
Lider Toto potwierdził ostatnio to, o czym nie tak dawno mówili Nuno Bettencourt, czy Joe Bonamassa – brzmienie leży w głowie i dłoniach a nie we wzmacniaczu i gitarach. „Luke” grał zarówno na zestawach Eddiego Van Halena, jak i Jeffa Becka i za każdym razem doszedł do tego samego wniosku, że brzmi jak on sam, bez względu na to, na czym gra.
Rubens: „Przeszedłem przez etap posiadania kilkunastu gitar”
Rubens powoli zaczyna pracować „na swoim”. Po wielu latach grania w zespołach i u boku innych artystów, ten gitarzysta doczekał się własnej płyty, na którą skomponował utwory i na której także śpiewa i gra na gitarze. W ekskluzywnym wywiadzie dla TopGuitar przypomina kamienie milowe swojej artystycznej drogi, jak w końcu zaczął rozpychać się trochę w branży no i jaki sprzęt pomaga mu z budowaniu własnej marki.
Dave Mustaine: „Nie jest tak trudno grać naprawdę szybki shred, jeśli nauczysz się wzorców”
Założyciel Megadeth, gitarzysta i wokalista Dave Mustaine wyjaśnił ostatnio w wywiadzie dla Guitar World, co jego zdaniem czyni gitarzystę świetnym. Wspomniał o internetowych shredderach i o tym, że dla niego dobry gitarzysta to coś o wiele więcej niż po prostu ktoś, kto umie szybko grać.
Wolfgang podpisał się pod nowym singlem zatytułowanym „Take a Bow”, któremu towarzyszy lyric video. Utwór pochodzi z nadchodzącego drugiego albumu „Mammoth II”, który ma się ukazać 4 sierpnia nakładem BMG.
Gwiazda pop sprzed lat, Rick Astley, zagrał „Highway To Hell”… na perkusji
Devin Townsend uważa, że Beatlesi używaliby technologii cyfrowej, gdyby istniała w ich czasach
Nowa gwiazda gitary elektrycznej, Towa Bird: „Solówki są zdecydowanie aroganckie”
MUZYKA
Krzysztof Zalewski i Polish Metal Alliance porywająco wykonują cover Pantery „I’m Broken”
Projekt Polish Metal Alliance co jakiś czas przypomina o sobie nagrywając covery i za każdym razem jest to jakiś bardzo smakowity kąsek dla koneserów muzyki metalowej. Do projektu zapraszani są też różni goście, którzy zazwyczaj obsługują mikrofon i tym samym nadają odmienny charakter poszczególnym wykonaniom. Tym razem na warsztat został wzięty „Im Broken” Pantery z 1994 roku.
IMPREZY
Ostatni pocałunek? Pożegnalny koncert KISS w krakowskiej Tauron Arenie „END OF THE ROAD TOUR”.
Legenda rocka, jeden z najważniejszych i najbarwniejszych zespołów światowego show businessu, KISS przyjechał do Krakowa, żeby po raz kolejny pożegnać się z polskimi fanami. Po raz kolejny, bo ta pożegnalna trasa trwa już od dość dawna, i w jej ramach amerykański kwartet żegnał się z nami już dwukrotnie (również w Krakowie, 4 lata temu, oraz w Łodzi), ale wiele wskazuje na to, że krakowski koncert może być rzeczywiście „najostatniejszym” pobytem tego rockandrollowego cyrku nad Wisłą. Tym bardziej cieszy masowy i aktywny udział miłośników KISS w tym spotkaniu z idolami. Koncert znakomicie przygotowany i wyprodukowany przez agencję Prestige MJM odbył się w poniedziałek 19 czerwca 2023.
O dziwo, poza klubowym graniem bluesa w krakowskich kawiarniach w wykonaniu lokalnych wykonawców, większych koncertów bluesowych w mieście pod Wawelem prawie nie ma. Tym bardziej ochoczo udałem się na koncert Nocnej Zmiany Bluesa, jednej z najbardziej zasłużonych formacji w światku związanym z tym gatunkiem muzyki, zwłaszcza, że toruńska formacja dawno w moim mieście nie koncertowała.
SPRZĘT
Foxgear Baroni AFK150 – test włoskiego wzmacniacza
Powitaliśmy w skromnych progach naszej Redakcji nowy kompaktowy head do pedalboardu AFK150 od Ugo Baroniego, znanego projektanta wzmacniaczy i efektów z północnych Włoch. Butikowa jakość wykonania i brzmienia pozycjonują tytułowy sprzęt w pierwszym rzędzie najlepszych wzmacniaczy podłogowych dostępnych na rynku.
Niespełna dwa miesiące po premierze trzeciej gitary z serii Adam Jones Les Paul Custom Art Collection, firma Epiphone zaprezentowała kolejny limitowany instrument wchodzący w jej skład. Podobnie jak poprzednia, także czwarta propozycja łącząca w sobie miłość muzyka zespołu Tool do muzyki, malarstwa i sztuki została ozdobiona reprodukcją obrazu Julie Heffernan. Tym razem jest to dzieło zatytułowane „Self-Portrait as Not Dead Yet”.
Sarah Lipstate, Nick Zinner i Fred Sablan z efektem Line 6 DL4 MkII
Firma Line 6 postanowiła zaprosić troje znanych muzyków do wspólnego tworzenia muzyki z wykorzystaniem jej najnowszego efektu DL4 MkII. W projekcie tym wzięli udział Nick Zinner, Sarah Lipstate i Fred Sablan, a dzięki filmowi opublikowanemu przez producenta możemy posłychać już pierwszej próbki ich wspólnego muzykowania.
Związki firmy Takamine z muzykami country nie ograniczają się wyłącznie do największych gwiazd mogących pochwalić się modelami sygnowanymi własnym nazwiskiem. Po instrumenty tej właśnie marki sięgają również inni wykonawcy związanych z różnymi odmianami tego gatunku muzyki. Przykładem tego jest np. Mitch Rossell, który z oferty japońskiego producenta wybrał dla siebie gitarę CRN-TS1.
Muzycy zespołu Lamb of God i ich instrumenty ESP Guitars
Will Adler i John Campbell z zespołu Lamb of God od lat związani są z firmą ESP, a do tego mogą pochwalić się modelami sygnowanymi przez siebie instrumentami, których oczywiście sami także używają na co dzień. W filmie opublikowanym na youtube’owym kanale ESP Guitars USA możemy przyjrzeć się im bliżej zaglądając za kulisy jednego z koncertów grupy.
JJ Julius Son o sobie, muzyce i wzmacniaczu Orange AD30
Brytyjska firma Orange Amplification opublikowała krótki wywiad wideo z liderem i gitarzystą islandzkiego zespołu Kaleo, który od ubiegłego roku jest ambasadorem tej marki. W rozmowie tej JJ Julius Son porusza kilka różnych tematów – od muzyki, której słuchał jako nastolatek, po zalety używanego przez siebie wzmacniacza AD30.
PRS Pulse Artist – ruszył nabór kolejnego rocznika
Firma PRS Guitars ogłosiła rozpoczęcie naboru do kolejnej edycji swojego programu Pulse Artist skierowanego do młodych gitarzystek i gitarzystów z całego świata. W ramach trzech dotychczasowych odsłon tej inicjatywy, jej beneficjentami zostało 85 osób z dwudziestu krajów, reprezentujących różne style muzyczne.