Wspomnienia Martiego Friedmana zainspirowały nas do chwili refleksji na temat stawek dla muzyków do wynajęcia. To, czy gitarzyści sesyjni powinni czuć solidarność i utrzymywać odpowiednią wysokość stawek, jest tematem, który dotyczy nie tylko branży muzycznej. Utrzymywanie wspólnych, uczciwych stawek ma na celu ochronę wartości naszej pracy, co łączy się także z zapewnieniem godnych warunków współpracy ze zleceniodawcami. Praca „za półdarmo” może wydawać się dla niektórych sposobem na zdobycie doświadczenia, czy pierwszych zleceń, co rozumiemy, ale na dłuższą metę zaniża to standardy rynku i prowadzi do sytuacji, w której praca na przykład gitarzystów sesyjnych staje się niedoceniana. Dlatego zasadna jest czasem odmowa współpracy, w związku z czym w pełni rozumiemy decyzję Marty’ego, który w takiej sytuacji podziękował za współpracę Mustaine’owi. Solidarność w kwestii stawek byłaby wyrazem szacunku wobec siebie nawzajem i wobec naszej profesji. Każdy, kto decyduje się na pracę za niskie wynagrodzenie, w jakimś stopniu dewaluuje własne umiejętności, ale też działa na niekorzyść innych muzyków – w biznesie nazywa się to dumpingiem. Oczywiście, każdy ma prawo do własnych wyborów, jednak uważamy, że długoterminowy efekt takiego podejścia może przynieść więcej szkody niż korzyści – zarówno dla jednostek, jak i całej społeczności zawodowych gitarzystów. Zaczynamy więc od poważnego tematu, ale w Tygodniku znalazły się jak także „luźniejsze” wywiady i wypowiedzi mistrzów gitary, ich opinie o branży i innych muzykach, całkiem sporo nowego sprzętu, trochę newsów, zapowiedzi i ciekawostek. A zaczynamy tradycyjnie od trzech najpoczytniejszych artykułów ubiegłego tygodnia.
Na miejscu pierwszym (46.000 odsłon) uplasował się artykuł ze wspomnieniem Martwego Friedmana. W skrócie: niemal 10 lat temu Dave Mustaine myślał o reaktywacji składu Megadeth z okresu płyty „Rust In Peace”. W związku z tym spotkał się podczas NAMM Show z Marty Friedmanem, ale propozycja, jaką mu przedstawił okazała się kompletnie nie do przyjęcia.
Na miejscu drugim (niemal exequo – 45.000 wejść) znalazł się Ritchie Blackmore i kilka cytatów, które wybraliśmy z jego cyklicznych jutubowych „pogadanek z tawerny”. Tym razem usłyszeliśmy z jego ust kilka ciepłych słów o Ericu Claptonie, a szczególnie o jego brzmieniu. Okazuje się, że Ritchie przez dłuższy czas swojej kariery, starał się zbliżyć do tego brzmienia, także poprzez używanie dokładnie tych samych modeli strun co Eric.
Trzecie miejsce (37.000 wejść) to refleksja doświadczonego muzyka dotycząca kondycji sceny metalowej w USA i Europie. Co ciekawe wg perkusisty I Am Morbid, Pete’a Sandovala, metal ma się lepiej w Europie niż w Stanach. Czego przy tej okazji sobie i Czytelnikom gratulujemy.
TOP3
Marty Friedman opowiedział o odrzuceniu w 2015 r. zaproszenia Megadeth do składu, znanego z płyty „Rust In Peace”. Gitarzysta nie zdecydował się na ten projekt z powodu skandalicznie niskiej finansowo oferty, jaką złożył mu Dave Mustaine

Ritchie Blackmore o Ericu Claptonie: „Zawsze uwielbiałem jego brzmienie”
Chociaż Ritchie Blackmore ma głęboki szacunek dla Erica Claptona i już kilka razy publicznie go wychwalał, to jednak nie zawsze miał tylko dobre rzeczy do powiedzenia o gitarzyście Cream. Powiedział o nim kiedyś „Tak, jest dobrym wokalistą”, wymownie pomijając fakt, że Clapton to gitarzysta. Tym razem, w filmie zamieszczonym na jego youtube’owym kanale Tales From The Tawern, Ritchie powspominał, jak się poznali i jak chciał naśladować jego brzmienie.

Wśród gitarzystów i fanów muzyki metalowej pojawiają się dyskusje na temat kondycji sceny metalowej na świecie. W przeciwieństwie do słynnego hasła „rock is dead”, metal mimo wszystko rzadziej postrzegany jest jako gatunek bez przyszłości. Pete Sandoval z zespołu I Am Morbid, twierdzi na przykład, że metal jest bardziej popularny w Europie niż w Stanach Zjednoczone

ARTYŚCI
Bill Wyman powspominał ostatnio w wywiadzie dla serwisu Classic Rock, jak Brian Jones został „odsunięty na bok” w The Rolling Stones, zauważając, że zespół i management ostatecznie „po prostu mieli dość jego brania narkotyków”. Było to więc sprzężenie zwrotne dodatnie – im więcej brał, tym bardziej się alienował, im bardziej się alienował, tym więcej brał. Jak to się skończyło, wszyscy wiemy…

Joe Bonamassa potwierdza, że zespoły nie mogą zarabiać większych pieniędzy na muzyce
Przeglądając platformy społecznościowe można natknąć się na ciekawe dyskusje o branży muzycznej, w tym te, prowadzone przez znanych gitarzystów. Podczas jednej z takich zupełnie przypadkowych wymian zdań na portalu X, którą rozpoczął Sebastian Danzig z Palaye Royale, Joe Bonamassa wyjaśnił, dlaczego zespoły i muzycy nie mogą już zarabiać pieniędzy na muzyce.

Frontman Smashing Pumpkins stwierdził, że istnieje spore podobieństwo między utworem „Tales Of A Scorched Earth” z 1995 roku — pochodzącym z ich trzeciego albumu „Mellon Collie And The Infinite Sadness” — a utworem „Fuel” zespołu Metallica, który ukazał się dwa lata później na płycie „Reload”.

oraz
Pete Townshend czuje się odpowiedzialny za śmierć młodego gitarzysty
Kerry King ponownie ogłosił koniec Slayera: „Nigdy więcej nie będziemy koncertować. Nigdy więcej nie nagramy płyty”
Ozzy Osbourne planuje w 2025 roku krótką reaktywację Black Sabbath w oryginalnym składzie
SPRZĘT
Nowy Gibson Explorer dla Jamesa Hetfielda?
Fani Metalliki, samego Jamesa Hetfielda i po prostu wielu gitarzystów, od jakiegoś czasu zadają sobie pytanie o nową gitarę sygnowaną Papy Het. Do tej pory nic na ten temat nie było wiadomo, ale najnowszy instagramowy post CEO Gibsona, Cesara Gueikiana wskazuje, że w gibsonowskiej kuchni pichci się właśnie coś wyjątkowego.

Ellen Alaverdyan demonstruje instrumenty Markbass Yellow Basses
W Siecie pojawił się kolejny materiał wideo, którego bohaterem są gitary basowe włoskiej firmy Markbass tworzące serię Yellow Basses. Tym razem jest to klip, w którym basy te demonstruje Ellen Alaverdyan.

GTS 19G – pasywny subwoofer firmy TT+ Audio
Rodzina systemów line array marki TT+ Audio została rozszerzona o subwoofer GTS 19G, w którym zamontowano głośnik niskotonowy o średnicy 19 cali.

Commercial Audio zaprasza na webinar poświęcony produktom marki DirectOut
Firma Commercial Audio będąca dystrybutorem m.in. produktów marki DirectOut, zaprasza na webinar dedykowany właśnie rozwiązaniom składającym się na ofertę tego właśnie producenta. Spotkanie odbędzie się w najbliższą środę.

Tosin Abasi zapowiada nową gitarę Larada z nylonowymi strunami, a Misha Mansoor już ją chce
Było nie było także na platformach społecznościowych toczy się gitarowe życie. Tosin Abasi zapowiedział tam premierę gitary marki Abasi Concept, z nylonowymi strunami. Prototyp instrumentu gitarzysta zaprezentował na Instagramie, a filmik zakończył się dość nieoczekiwanie…

oraz
Les Paul Studio Session – nowa gitara firmy Gibson
Takamine zapowiada prezentację nowych modeli gitar
Jak brzmią nowe emulacje dodane do procesorów Helix?
Mariusz Węgiełek o systemie VTX A6 firmy JBL Professional
Valeton VPS-6 – zasilacz do efektów gitarowych
Nowe możliwości programu Harrison Audio Mixbus
Helix
IMPREZY
Kerry King, filar legendarnego Slayera, po demonstracji mocy na Mystic Festivalu, w przyszłym roku powróci do Polski. Wystąpi w Krakowie 19 sierpnia jako gość specjalny Gojira.

MUZYKA
Snowblind „Słaby” – recenzja płyty
Pierwsza długogrająca płyta tego zespołu. Nagrana „po przejściach” w nowym składzie i po decyzji „nowego otwarcia”.
