• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Taylor Guitars w rękach pracowników

      Taylor Guitars w rękach pracowników

      Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC - "Realize"

      Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC - "Realize"

      Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"

      Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"

      5 marca ukaże się nowa płyta Kings Of Leon „When You See Yourself”

      5 marca ukaże się nowa płyta Kings Of Leon „When You See Yourself”

    • Newsy sprzętowe
      PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

      PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

      Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

      Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

      Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

      Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

      Blackstar Amplification ID:CORE V3

      Blackstar Amplification ID:CORE V3

    • TopVideo
      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Szymon Grela z zespołu LIVER. Rodzinny układ przyjacielski.

      Szymon Grela z zespołu LIVER. Rodzinny układ przyjacielski.

    • Artykuły
      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

      Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

      Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

      Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Sprzęt Jana Borysewicza

      Sprzęt Jana Borysewicza

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Joe Satriani o The Squares – wywiad
Home
Artyści
Wywiady

Joe Satriani o The Squares – wywiad

28 kwietnia 2020 Maciej Warda | TopGuitar 1602

Przeczytaj również

Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"
Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"
Gibson w serialu National Geographic
Gibson w serialu National Geographic

Joe Satriani nie próżnuje – ostatni album artysty “What Happens Next” jeszcze cały czas brzmi nam w głośnikach, a gitarzysta już wraca… do przeszłości, zabierając nas w podróż po San Francisco lat osiemdziesiątych, gdzie jako The Squares wykuwali swój talent podczas wielogodzinnych prób i co tygodniowych koncertów.

 

Za nami premiera twojego najnowszego, a zarazem stworzonego przed laty albumu – czy mógłbyś opisać jak wtedy wyglądał wasz proces twórczy?
Zaczynałem od napisania muzyki lub czasami pojawiałem się z tytułem na piosenkę. Przychodziłem na próbę, uczyliśmy się tego, a Jeff Campitelli (perkusja – przyp. red.) i Andy Milton (wokal/bas – przyp. red.) dorzucali swoje sugestie, wprowadzaliśmy zmiany, a czasami próbowaliśmy rozwinąć to, grając w trochę innym stylu. Następnie rejestrowaliśmy te pomysły na taśmach i przekazywaliśmy Neilowi Sheehanowi, który był naszym managerem i głównym tekściarzem. Po kilku dniach wracał z gotowymi tekstami, przegrywaliśmy to znowu i wtedy Andy i ja edytowaliśmy to co napisał, jeżeli było to konieczne. I tak to mniej więcej się kręciło. Myślę, że jakieś 90 procent materiału powstało w ten sposób. Czasami też Andy miał jakiś pomysł na zwrotkę lub refren. Nie wydaje mi się żebyśmy jammowali, a potem budowali z tego piosenkę. Pisanie było zawsze na początku. Dopiero później jammowaliśmy, żeby zobaczyć jak daleko możemy się posunąć w kwestii intensywności – czasami graliśmy naprawdę ostro, a czasami spokojnie. To były wczesne lata osiemdziesiąte, więc wszyscy próbowali niezwyczajnych rzeczy – braliśmy taki kawałek jak “I Love How You Love Me”, który sam w sobie brzmiał naprawdę słodko i graliśmy go w punkowy sposób. Pojawiało się sporo przeciwstawnych sobie interpretacji. To właśnie chciałem powiedzieć – jest tu kilka melodii, które od razu zapadają w pamięć, ale nie są oczywiste. To był styl Andy’ego, który inspirował się Elvisem Presley’em i piosenkarzami z połowy i końcówki lat pięćdziesiątych. Zależało mu żeby śpiewać naturalnie, nie krzyczeć. Próbowaliśmy to wszystko połączyć ponieważ ja wywodziłem się z klimatów cięższego rocka, Jeff, który miał wtedy jakieś osiemnaście lat, inspirował się amerykańskim rockiem spod znaku Springsteena, czy Rolling Stones, więc byliśmy trochę nietypową mieszanką stylistyczną.

Joe Satriani

Squares Poster LA

Teraz wiem dlaczego mam wrażenie, że słucham czegoś innego niż typowy hard-rock z lat osiemdziesiątych.
Bardzo miło mi to słyszeć.

Przez chwilę myślałem, że po prostu odgrzebaliście kurz z jakichś starych nagrań, a tu proszę – nieźle wtedy mieszaliście.
Tak było i co jest zabawne kiedy patrzę wstecz był to bardzo interesujący czas w muzyce – rock stadionowy miał się świetnie, tak samo punk czy new wave. Było sporo zespołów, które choć szeroko znane, to tak różne od siebie: Billy Joel, Van Halen, Ozzy Osbourne, Talking Heads albo z jednej strony Madonna i Michael Jackson, a z drugiej początki takich grup jak Metallica, Exodus, czy Megadeth. I mówimy tu tylko o Stanach! Muszę jednak przyznać, że wszystko było mocno spolaryzowane – dominowały stacje radiowe, ponieważ MTV dopiero się rodziła oraz, co oczywiste, nie było muzyki, której można słuchać przez internet więc stacje grały albo muzykę disco, albo new wave, punk lub klasycznego rocka. Zresztą wtedy nazywali to po prostu rockiem. Jeżeli stacja grała Fleetwood Mac to nie puściłaby The Squares. Podobnie jeżeli w repertuarze była Donna Summer. Z kolei tam gdzie grali The Police i Talking Heads, była dla nas szansa.

Jeżeli stacja grała Fleetwood Mac to nie puściłaby The Squares. Podobnie jeżeli w repertuarze była Donna Summer. Z kolei tam gdzie grali The Police i Talking Heads, była dla nas szansa.

Sporo wtedy graliście prób?
O tak (śmiech). Myślę, że nawet za dużo, ale było nam to potrzebne. Myślę, że właśnie dzięki nim odkrywaliśmy siebie nawzajem, ponieważ nie mogliśmy po prostu pojechać w trasę. Po rozpoczęciu kariery solowej, w czasie kiedy płyta “Surfing With The Alien” powoli wspinała się na listach przebojów, od razu ruszyłem w trasę, nie wiedząc nawet jak się za to zabrać. Stu Hamm (basista – przyp.red.) i ja naprawdę nie wiedzieliśmy jak grać muzykę instrumentalną przed publicznością, ale po prostu to robiliśmy – sześć razy w tygodniu, po dwa koncerty co wieczór. Dzięki tym doświadczeniom bardzo szybko nauczyliśmy się jak stać się zespołem. Jeżeli chodzi o The Squares to graliśmy zazwyczaj dwa razy w tygodniu oraz w weekendy, w związku z czym doświadczenie musiało przyjść do nas poprzez próby. Dlatego też ćwiczyliśmy trzy lub cztery godzinny dziennie. Zaczynaliśmy kiedy każdy był już po pracy i graliśmy do północy. To było wyczerpujące, pracowaliśmy naprawdę ciężko.

Czyli koncerty graliście w weekendy?
Tak, graliśmy w każdy weekend w rejonie zatoki San Francisco, na przestrzeni 100km kwadratowych. Występowaliśmy w takich klubach jak Keystone w Berkeley i Palo Alto, Berkeley Square czy The Stone, usytuowanym w samym San Francisco. Do tego dochodziły koncerty w Sacramento, Dolinie Krzemowej, czy na samym półwyspie. Czasami jechaliśmy zagrać w Los Angeles, ale zazwyczaj koncertowaliśmy w rejonie zatoki.

Ciekawe, czy pamiętasz jakie efekty były wtedy w twoim pedalboardzie?
(śmiech) Tak, ponieważ opracowałem wtedy nowy, bardzo rygorystyczny sposób grania. Zaczynałem od gitar Fender Startocaster i Gibson Les Paul podłączonych do kaczki, distortion i phasera, ale zamieniłem to wszystko na Strata typu “hardtail”, którego podłączałem bezpośrednio do stereofonicznego chorusa Boss CE-1, który z kolei dzielił mój sygnał i wysyłał go do dwóch taśmowych delay’ów Echoplex, po jednym w każdym kanale. Stamtąd sygnał wędrował do dwóch wzmacniaczy Marshall 100W typu half-stack. I to było brzmienie. Wszystko co miałem do dyspozycji, to gałka Volume w gitarze, którą kontrolowałem poziom przesterowania, a delay’e były ustawione tak aby zapewnić mi ścianę dźwięku. Jedyna sytuacja, w której używałem efektu to włączanie lub wyłączanie Echoplex’ów w końcówce utworu.

Zaczynałem od gitar Fender Startocaster i Gibson Les Paul podłączonych do kaczki, distortion i phasera, ale zamieniłem to wszystko na Strata typu “hardtail”, którego podłączałem bezpośrednio do stereofonicznego chorusa Boss CE-1, który z kolei dzielił mój sygnał i wysyłał go do dwóch taśmowych delay’ów Echoplex, po jednym w każdym kanale. Stamtąd sygnał wędrował do dwóch wzmacniaczy Marshall 100W typu half-stack

Świetnie, że zdecydowaliście się pokazać tę muzykę światu. Mam wrażenie, że gdzieś tam jest spora ilość świetnych zespołów, których płyty nie widziały jeszcze światła dziennego.
Tak, włożyliśmy w to sporo serca. Chcieliśmy pokazać tę płytę światu, zwłaszcza że znaleźliśmy sposób aby te taśmy zabrzmiały tak, jak brzmiały wtedy w studiu.

Czyli nie robiliście żadnych dogrywek?
Jest na tym albumie kilka piosenek, które reprezentują takie podejście do sprawy. Prawdopodobnie najlepszym tego przykładem jest piosenka “I Love How You Love Me”, która została nagrana na żywo, podczas jednego podejścia w studiu Hyde Street w San Francisco. W takich kawałkach jak “Give It Up”, czy “Everybody’s Girl” dogrywaliśmy wspólne linie wokalne. Wspomniany “I Love How You Love Me” to najlepszy przykład tego jak brzmieliśmy wtedy jako zespół.

Niektóre refreny naprawdę wpadają w ucho!
(śmiech) Dzięki, taki był zamysł.

Joe Satriani

Jeżeli mamy jeszcze chwilę to chciałbym zapytać cię o zespół Chickenfoot – sporo czasu zajęło ci ponowne wejście do studia z wokalistą. Jestem ciekaw jak wyglądały wasze początki?
Sammy Hagar (wokal – przyp.red.) zadzwonił do mnie w lutym 2008 roku i zaprosił na wspólny jam podczas jego koncertu w Las Vegas, więc wybrałem się tam jak idzie się na imprezę. Był tam też Michael Anthony (bas – przyp.red.) i Chad Smith (perkusja – przyp.red.). Podczas występu zagraliśmy kilka numerów Led Zeppelin, Traffic i innych, osadzonych w tym klimacie. Po zejściu ze sceny dotarło do nas, że to było naprawdę niezłe, pojawiła się chemia i że powinniśmy założyć zespół. Tak to się wszystko zaczęło.

Jak osiągneliście tak aktualne brzmienie w studiu, podczas gdy inspirowaliście się klasycznym rockiem?
Dzięki! Już na początku ustaliliśmy, że nie będziemy grali w klimatach Van Halen, Red Hot Chili Peppers, czy mojej płyty „Surfing With The Alien”, ale za to stworzymy coś zainspirowanego wspólnymi korzeniami muzycznymi. Wszyscy lubimy rockowe brzmienia z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, wiec zdecydowaliśmy żeby oprzeć na nich naszą grę, nie starając podążać za aktualną modą, czy jak wspomniałem, nawiązywać do naszych innych projektów. Dlatego udało się nam uzyskać własny sound.

Jaką rolę pełnili producenci?
Definitywnie Andy Jones i Mike Fraser spisali się świetnie, wychwytując brzmienie całego zespołu. Podstawowe ścieżki były nagrane na żywo, a na pierwszym albumie graliśmy bez metronomu. Następnie do nagrań live dodawaliśmy kolejne rzeczy – dodatkowe linie wokalne, partie klawiszowe, które skomponowałem, czy banjo. Próbowaliśmy różnych brzmień, ale wszystko zaczęło się od wspólnego grania na żywo – staliśmy blisko siebie, a wszystkie instrumenty były rejestrowane w tym samym pomieszczeniu, więc brzmienie było bardzo naturalne i organiczne.

Joe Satriani

Fot. Joseph Cultice

Na koniec chciałem jeszcze nawiązać do twojego filmu “Beyond the Supernova” – muszę przyznać, że zrobił na mnie spore wrażenie i chciałem ci za to osobiście podziękować. Pokazałeś, że w pewnym okresie życia wszyscy mamy głębsze refleksje dotyczące nas samych.
To prawda. Dziękuję ci bardzo, że dzielisz się tym. Naprawdę się cieszę, że podobał ci się ten film.

Dobra, powiedz co wydarzy się teraz, w następnej kolejności?
(śmiech) Poza tym, że mam do zrobienia jeszcze sporo wywiadów dziś rano, piszę muzykę na nową solową płytę, którą zacząłem nagrywać w grudniu zeszłego roku. Jestem też zajęty współpracą z Scene Four, zespołem grafików z Los Angeles, no i powoli muszę kończyć i robić kolejny wywiad.

Oczywiście. Dziękuję bardzo za rozmowę i do szybkiego zobaczenia w Polsce.
Mam nadzieję, że wrócę do was w przyszłym roku. Dzięki i do zobaczenia.

Rozmawiał: Michał Szubert
Zdjęcia: Mat. Prom. Artysty, Marcin Podgórski

The Squares

  • Tags
  • Andy Milton
  • BOSS – Testy sprzętu i newsy
  • Chickenfoot
  • Echoplex
  • Fender Startocaster
  • Gibson Les Paul
  • Jeff Campitelli
  • Joe Satriani
  • Stu Hamm
  • The Squares
  • what happens next

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Pickupy basowe MEC w obudowach ze szczotkowanego metalu
Previous article Największa gitarowa orkiestra online zagra już w piątek! Niezbędnik Gitarzysty

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni" Artykuły o artystach
15 stycznia 2021

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego! Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song" Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song"

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu Artykuły o artystach
9 stycznia 2021

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu

Jacek Kieller gra "Creeping Crocodile", wersja A.D. 2020 Artykuły o artystach
8 stycznia 2021

Jacek Kieller gra "Creeping Crocodile", wersja A.D. 2020

Miley Cyrus nagrała cover "Nothing Else Matters" i stała się rockmanką Artykuły o artystach
7 stycznia 2021

Miley Cyrus nagrała cover "Nothing Else Matters" i stała się rockmanką

Nandi Bushell odkrywa BritPop i nagrywa cover Blur "Song 2" Artykuły o artystach
5 stycznia 2021

Nandi Bushell odkrywa BritPop i nagrywa cover Blur "Song 2"

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
15 stycznia 11:26
Newsy

Klon Centaur wystawiony na sprzedaż za… pół miliona dolarów!

15 stycznia 11:00
Newsy

PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

15 stycznia 10:20
Newsy

Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

15 stycznia 9:00
Artyści

Grzegorz Skawiński: “Jesteśmy w zasadzie bezrobotni”

14 stycznia 14:55
Newsy

Taylor Guitars w rękach pracowników

14 stycznia 8:32
Newsy

Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC – “Realize”

13 stycznia 12:38
Newsy

Joe Satriani współautorem komiksowej serii “Crystal Planet”

13 stycznia 10:15
Newsy

Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

13 stycznia 10:11
Newsy

5 marca ukaże się nowa płyta Kings Of Leon „When You See Yourself”

13 stycznia 9:04
Imprezy

Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

12 stycznia 14:35
TopSpecial

Wiemy, kiedy powrócą normalne koncerty

12 stycznia 10:58
Newsy

Blackstar Amplification ID:CORE V3

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji