• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

      John McLaughlin przepytany przez Paula Reed Smitha

      John McLaughlin przepytany przez Paula Reed Smitha

    • Newsy sprzętowe
      Mark Tremonti: "Zakładam firmę produkującą efekty"

      Mark Tremonti: "Zakładam firmę produkującą efekty"

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

    • Artykuły
      Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

      Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

      Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki"

      Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki"

      Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły"

      Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Tomasz Sadlak z HATE: „Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie”
Home
Artyści
Wywiady

Tomasz Sadlak z HATE: „Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie”

18 lipca 2022 Maciej Warda | TopGuitar Artyści, Wywiady

Przeczytaj również

Szczepan Inglot przedstawia drugą część guitar playthrough z udziałem gitar ESP
Szczepan Inglot przedstawia drugą część guitar playthrough z udziałem gitar ESP
Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej
Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

Tomasz Sadlak – naczelny basowy w HATE i Shodan. O pracy w studiu, powrocie na trasy, tajemniczych runach i tematach sprzętowych rozmawiała z nim Ilona Matuszewska.

 

Kolega z magazynu rozmawiał z Dominem w listopadzie 2021r., czyli tuż po premierze najnowszego dzieła HATE „Rugia”. Trochę czasu zatem upłynęło od wydania tego albumu. Jesteś zadowolony z tej płyty?
Zdecydowanie jestem. Największą uwagę zwróciłbym na fakt, że to mój pierwszy album, nad którym pracowałem wraz z HATE. Ta sytuacja właśnie sprawia, że jest dla mnie szczególny. Całość jest bardzo klimatyczna i w tej całej aurze udało się znaleźć miejsce na sekcje basu, która momentami gra wyłącznie w towarzystwie perkusji i wokalu. Zależało mi na tym, żeby na tej płycie bas wnosił coś więcej niż tylko niskie pasmo i podkreślenie głównych aranży.

Chyba każdy muzyk tak ma, że po pewnym czasie coś by tam pozmieniał, „ulepszył”…
Miałem pewien niedosyt związany z czasem, jaki mieliśmy przeznaczony na pracę nad gitarą basową, bo były to tylko 3 dni. To co zrobiłbym z perspektywy czasu inaczej, to na 100% przygotował więcej niż jedną wersję linii basu per kawałek. Finalnie mogę powiedzieć, że 80-90% końcowych partii powstawało tak naprawdę w murach Herz Studio pod okiem Adama.

Nagrałeś swoje partie w „Rugii” na gitarach basowych od Kameckiego. Jak się sprawdził Kamecki na tych morderczych zmianach tempa i skomplikowanych kompozycjach?
Gitara ta spisała się moim zdaniem rewelacyjnie szczególnie dzięki przygotowaniu jej przez lutnika Mikalaia Kisly z Warszawy, który w mojej ocenie rewelacyjnie zajmuje się sprzętem gitarowym. Co do Kamyka, to ta basówka ma coś totalnie innego w sobie, czego nie mogę znaleźć w żadnym innym basie. Od chwili gdy odebrałem Kameckiego, to właściwie moje główne wiosło. Można jednak powiedzieć, że to trudna miłość, bo od kiedy ją posiadam przeszła tonę modyfikacji, za które Paweł chyba chce mnie zabić (śmiech).

Co do Kamyka, to ta basówka ma coś totalnie innego w sobie, czego nie mogę znaleźć w żadnym innym basie. Od chwili gdy odebrałem Kameckiego, to właściwie moje główne wiosło. Można jednak powiedzieć, że to trudna miłość, bo od kiedy ją posiadam przeszła tonę modyfikacji, za które Paweł chyba chce mnie zabić

Same przetworniki zmieniałem spokojnie z 11-12 razy, testując różne układy 2xHB, 2xJ, 2xP, PJ, itd. oraz różnych producentów. W końcu trafiłem do firmy Hator. Nawinęli dla mnie dwa przetworniki typu P w obudowach soapbar. Od tej pory nie mam pytań, co do brzmienia tego instrumentu.

Testowałeś w trakcie nagrań jakiś inne basy? Może jakieś totalnie inne rozwiązania?
Tak oczywiście. Początek nagrań to testy basów i szukanie idealnie pasującego brzmienia. Nie inaczej było w przypadku nagrań do albumu „Rugia”. Napożyczałem basów od znajomych i finalnie mieliśmy mojego Kamyka, Spectora Legend 5 Alex Webster, Modulusa TBX (z tego co pamiętam), Warwicka Corvette 5, LTD F-415FM. Nagraliśmy ten sam fragment na każdej z tych gitar i zrobiliśmy sobie blind test. Po nim zostały dwa: Modulus i Kamecki. Oba brzmiały naprawdę rewelacyjnie, ale Kamecki miał w swoim soundzie to coś niepowtarzalnego i dobrze się to wpisało w brzmienie reszty instrumentów.

Tomasz Sadlak fot Maciej Pieloch Photography

Na koncertach ogrywacie z HATE numery z „Rugii”. Jak reakcja publiki? Album wydaje się być bardziej black metalowy niż poprzednik, bardziej siarczysty…
Obecnie na żywo wykonujemy trzy numery z ostatniego wydawnictwa. „Wolf Queen” jest numerem otwierającym nasze koncerty i szczerze mogę powiedzieć, że ludzie chwytają ten utwór. Drugim jest „Exciles Of Pantheon”, który wg mnie jest najbardziej death metalowym kawałkiem na krążku, potrafiącym wywołać niezły młyn. Ostatnim jest tytułowa „Rugia”, która od pierwszych dźwięków przenosi publikę do innego świata. Ludzie bardzo dobrze ją znają, a długie dźwięki otwarcia zawsze wywołują owacje.

A jak to wygląda z perspektywy sceny – granie na żywo numeru 1:1, zgodnie z każdą nutą zarejestrowaną na płycie, zbliżony zestaw gratów do tych ze studia, czy jednak coś jeszcze modyfikujecie?
Rig studyjny różni się od tego, który ze sobą zabieram na sztuki. W Herzu testowaliśmy różne rozwiązania, bo po prostu mogliśmy to zrobić i nic nas nie limitowało. Na koncertach, na które niejednokrotnie latamy, nie mogę sobie pozwolić na zabranie heada i „lodówki”, od których się już szczerze odzwyczaiłem. Obecnie cały mój rig zamyka się w małym pedalboardzie.

Na koncertach, na które niejednokrotnie latamy, nie mogę sobie pozwolić na zabranie heada i „lodówki”, od których się już szczerze odzwyczaiłem. Obecnie cały mój rig zamyka się w małym pedalboardzie

Nie mniej jednak, to co jest odpowiedzialne za kreowanie głównego kolorytu brzmienia jest niezmienne i jest to Darkglass A.D.A.M. Wykorzystywałem go w Herzu oraz korzystam z niego na żywo. Dzięki temu sound na żywo jest zbliżony do tego, który słyszycie na albumie „Rugia”. To ten sam bas, ten sam efekt i ten sam basista.
Co do grania na żywo, to wymagająca sprawa. Moim zdaniem wymaga dobrej kondycji i szybkiego radzenia sobie z problemami. Co do kondycji, ważna jest nie tylko ta fizyczna ale również sfera psychiczna. Zupełnie inaczej widzisz te kwestie jak grasz 4-5 koncertów w małych odległościach i śpisz w hotelach, a zupełnie inaczej jest gdy grasz 26 z rzędu jeżdżąc w nightlinerze, z jedną niezmienną grupą ludzi. Jeśli chodzi o radzenie sobie z problemami, to trzeba być gotowym, bo właściwie wszystko może Cię zawieść w najmniej spodziewanym momencie. Czy to będzie kabel czy pęknięta struna, to trzeba robić wszystko, aby jak najszybciej wrócić na właściwe tory.

Obecny rok w końcu pozwoli na realizację planów koncertowych zbudzonych pandemią. Jakby nie patrzeć, HATE jest naszym „towarem” eksportowym. Wiem, że mieliście w planach trasy koncertowe w Stanach Zjednoczonych, w Azji…
W końcu wróciły trasy, na które czekaliśmy z utęsknieniem. Po trasie z I Am Morbid i Belphegor apetyt tylko rośnie. Pojawiają się też różne, nowe propozycje i tak jak wspomniałaś dopinamy obecnie sprawę trasy w Ameryce Północnej, bo prócz Stanów Zjednoczonych zagramy parę sztuk w Kanadzie. Pech chciał, że trasa w Azji nakłada się mocno z terminami tej w Ameryce i ten kierunek będzie musiał na nas chwilę poczekać. Nie mniej wydaje mi się, że w 2023 r. nie będziemy narzekać na nudę. Bezpośrednio przed trasą po Ameryce Północnej mamy również ogłoszoną trasę po Skandynawii wraz z Vaderem i Thy Disease. Trasa zaczyna się małym rozbiegiem na kilku koncertach w Polsce, na które oczywiście zapraszam.

Przygotowujecie się jakoś specjalnie na takie trasy – więcej ogrywania materiału, pracy nad kondycją?
Oczywiście! Przygotowujemy się przed każdym koncertem i trasą. Zawsze zastanawiamy się co zmienić, aby stworzyć jeszcze lepszy show dla naszych fanów. Niejednokrotnie spędzamy całe dni na ogrywaniu kawałków w różnej konfiguracji, żeby sprawdzić jak to działa. Tak jak wspomniałem wcześniej, wszyscy dbamy o siebie, by na koncercie nie zabrakło sił i żeby po paru kawałkach nie sapać jak po sprincie.

Wszyscy dbamy o siebie, by na koncercie nie zabrakło sił i żeby po paru kawałkach nie sapać jak po sprincie

Dużo pracy wykonujemy też w domu ogrywając materiał do metronomu, bo bez tego typu przygotowania nasze próby nie byłyby efektywne. Dodatkowo wszyscy mieszkamy w różnych miastach i na ogół ustalamy co przygotowujemy na próbę.

Tomasz Sadlak fot.Tomash Photography Tomasz Woźniak

Moja kobieca ciekawość nie pozwoli nie zadać pytania o corpse paint. Symbolika czy tylko i wyłącznie wykreowany image?
Przede wszystkim jak robię makeup, to moja energia zmienia się. To pewien rytuał, który pomaga wcielić się w postać na scenie. Ja w elementach mojego makijażu mam zawartą odwróconą i prostą runę Fehu. Runa ta to według wierzeń pierwotny ogień, który jest początkiem wszystkich późniejszych działań ewolucyjnych. Sprawia, że człowiek staje się kowalem własnego losu. Fehu w pozycji odwróconej powinniśmy potraktować jako ostrzeżenie, iż napływa energia, która może wiele namieszać w naszym życiu, w związku z czym warto mieć się na baczności.

Jak robię makeup, to moja energia zmienia się. To pewien rytuał, który pomaga wcielić się w postać na scenie. Ja w elementach mojego makijażu mam zawartą odwróconą i prostą runę Fehu. Runa ta to według wierzeń pierwotny ogień, który jest początkiem wszystkich późniejszych działań ewolucyjnych. Sprawia, że człowiek staje się kowalem własnego losu. Fehu w pozycji odwróconej powinniśmy potraktować jako ostrzeżenie, iż napływa energia, która może wiele namieszać w naszym życiu, w związku z czym warto mieć się na baczności

Oprócz HATE grasz również w Shodan. Z tego co mi wiadomi nagrywacie nowy album?
Wraz z Shodanem jesteśmy na finishu tworzenia naszego trzeciego albumu. Podchodzimy do tego krążka bardzo ambitnie i realizujemy go przy udziale osób takich jak Filip „Heinrich” Hałucha i Arkadiusz „Malta” Malczewski. U Filipa zrobiliśmy obłędnie brzmiące bębny, bas oraz wokale. Arek był odpowiedzialny za całą inżynierię brzmienia gitar. Same surowe ślady kopią lepiej niż przy poprzednich produkcjach, tak więc wiążemy z tym materiałem nadzieję na fajny obiór. Dodatkowo muszę nadmienić, że Szczepan wykonał absolutnie tytaniczną pracę przy aranżowaniu utworów i partii. Całość kompozycji dodatkowo wsparliśmy samplami stworzonymi przez Michała „Neithana” Kiełbasę, który w swoim studio wyczarował dość unikatowe smaczki, ale to usłyszycie już na płycie.

Tomasz Sadlak fot. Ilona Matuszewska

Co bardziej Cię „kręci” – to surowe black metalowe brzmienie HATE czy bardziej deathowe Shodan?
Szczerze? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Najbardziej kręci mnie energia
w muzyce. Jeśli gram utwór w domu, czy na próbie i czuje, że jest w tym ta fajna iskra, to po prostu chcę to robić. Potem jak wychodzę na scenę, wiem co chcę oddać i pokazać publice. Jeśli spotyka się to z odwzajemnieniem, to wiem, że to co robię jest dokładnie tym co mnie „kręci”. Właśnie to mnie napędza. Uważam, że bez energii nie da się być autentycznym na scenie. Jeśli kiedyś czułbym, że zmuszam się do grania jakiegoś materiału, to będzie dla mnie znak, że może jednak trzeba spasować i zająć się czymś innym. Na szczęście obecnie oba zespoły dają mi tą wspomnianą energię i występując z nimi czuję, że żyję.

Szczepan Inglot stwierdził kiedyś w wywiadzie, że cechujesz się bardzo analitycznym podejściem do grania. Zgadzasz się z tym?
Jak najbardziej się zgadzam. Mamy zupełnie inne podejścia do muzyki. Szczepan jest osobą, która mocno bazuje na groovie, gra jak czuje i niejednokrotnie gdy pytam jak on to właściwie zagrał, to się chłopak musi napocić, żeby mi to wytłumaczyć. Dźwięki po prostu wychodzą „spod jego palców”. Ja z kolei lubię mieć wszystko rozpracowane w głowie. Lubię wiedzieć co ma być grane na każde uderzenie metronomu w takcie. Wtedy czuję kontrolę nad wykonaniem. I tutaj pojawia się to moje analityczne podejście do grania.

Lubię mieć wszystko rozpracowane w głowie. Lubię wiedzieć co ma być grane na każde uderzenie metronomu w takcie. Wtedy czuję kontrolę nad wykonaniem

Czas przejść do tematów sprzętowych. Kamecki – to już wiemy. Dlaczego właśnie wybrałeś tę markę?
Trzeba zwrócić uwagę na to, że na bas przesiadałem się z gitary i szczerze mówiąc wszystkie basy wydawały mi się strasznie niewygodne. Gryfy były dla mnie olbrzymie i zastanawiałem się czy nie powinienem zrobić czegoś przejściowego. Spotkałem się z Pawłem Kameckim, opowiedziałem  o moich problemach z ogólnodostępnymi basidłami i wypracowaliśmy wspólny projekt, który zakładał wyścigową szyjkę gryfu przy zachowaniu basowej menzury. Tak właśnie trafiłem do Pawła.

Tomasz Sadlak fot. Maciej Pieloch Photography

Jakie cechy powinien mieć bas, by dźwignąć tak ekstremalną muzykę i brzmienia?
Nie uważam, aby były jakieś cechy uniwersalne. Basiści w metalu grają na przeróżnych modelach różniących się znacznie od siebie specyfikacjami. Należy nadmienić, że każde wiosło musi być dobrze ustawione i poprawnie serwisowane. Nawet najlepszy instrument może popaść w ruinę jeśli ktoś będzie się nim źle zajmować. Cieszę się tym bardziej, że mam osobę taką jak Mikalai, któremu mogę zaufać pod tym kątem i wiem, że moje wiosła poradzą sobie z trudami trasy czy też studia. Z drugiej strony ważne jest, aby wiosło działało w kontekście całego zespołu. Dla mnie ważne jest, aby to co gram było czytelne. Stawiam dużo na pasmo środkowe w tym instrumencie i jak łatwo się domyślić nie jestem zwolennikiem kręcenia basu na tak zwany „uśmiech Romana”. Dzięki temu bas świetnie dogaduje się z innymi instrumentami w projektach, w których gram.

Stawiam dużo na pasmo środkowe w tym instrumencie i jak łatwo się domyślić nie jestem zwolennikiem kręcenia basu na tak zwany 'uśmiech Romana’. Dzięki temu bas świetnie dogaduje się z innymi instrumentami w projektach, w których gram

W HATE są dwa mocno przesterowane wiosła, które mają naprawdę sporo kontentu basowego podczas odgrywania tłumionych dźwięków. W Shodanie gitara jest również ukręcona masywnie. W obu przypadkach postawienie na środkowe pasmo jest dobrym sposobem na to, żeby bas był obecny, ale nie dodawał niepotrzebnej buły. Tak jest natomiast u mnie i nie u każdego to się sprawdzi.

Jakie posiadasz modele basówek?
Tak naprawdę nie ma ich dużo. Pierwszym basem był customowy P. Kamecki SH-5, który wykorzystuje głównie w nagrywkach studyjnych i na live z HATE. Następnie kupiłem LTD F-415FM i to jest wiosło, z którego obecnie korzystam najwięcej w Shodanie podczas koncertów. Dodatkowo mam jeszcze Spectora Rex 5, który jest „rasowym” sprzętem wyburzeniowym do ścian, ale na którego nie znalazłem jeszcze pomysłu. Zobaczymy, może wypróbuje go z którymś składem na nadchodzących koncertach. Jest jeszcze Epihone Thunderbird Pro V, którego używam głównie w domu do ćwiczeń.

Z HATE nie używasz wzmacniacza i kolumny. To nietypowy setup dla metalowego grania. Nie brakuje ci jakiejś lodówki za plecami?
Przyłapałaś mnie. Rzeczywiście od około 1,5 roku nie wożę ze sobą wzmacniacza ani kolumny. Świat cyfrowych emulacji poszedł tak do przodu, iż nie uważam, żeby było to niezbędne.

Nie wożę ze sobą wzmacniacza ani kolumny. Świat cyfrowych emulacji poszedł tak do przodu, iż nie uważam, żeby było to niezbędne

Oczywiście najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie, gdzie w całym hałasie muszą się odnaleźć jeszcze inni muzycy. Postawiłem więc na odsłuch douszny ze słuchawkami Craft Ears i systemem Mipro MR-58, który jest spięty z efektem Darkglass A.D.A.M., o którym wspominałem już wcześniej. Do tego używam bezprzewód Line 6 G50. Poza tunerem właściwie nic innego nie ma w moim pedalboardzie i sprawdza się to jak do tej pory rewelacyjnie. Największą zaletą takiego rozwiązania jest również powtarzalność brzmienia niezależnie od tego gdzie gram, a to zapewnia bardzo duży komfort.

Dziękuję za wywiad.
Również dziękuję i oczywiście zapraszam na koncerty.

Tomasz Sadlak fot. Daniel Rusiłowicz

  • Tags
  • hate
  • Herz Studio
  • Kamecki
  • shodan
  • Tomasz Sadlak

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Pearl Jam powrócił do Krakowa!
Previous article Arcade Audio zaprasza na KV2 Audio ES Day

Maciej Warda | TopGuitar

INNE

Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego Artykuły o artystach
2 października 2023

Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę" Artykuły o artystach
30 września 2023

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki" Artykuły o artystach
28 września 2023

Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki"

Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły" Artykuły o artystach
27 września 2023

Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły"

Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy" Artykuły o artystach
27 września 2023

Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy"

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae Artyści
26 września 2023

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa Artykuły o artystach
25 września 2023

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie" Artykuły o artystach
25 września 2023

80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie"

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem" Artykuły o artystach
24 września 2023

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
2 października 18:49
Artyści

Tony Iommi grał kiedyś regularnie „Smoke on the Water” – przypominamy dlaczego

2 października 11:39
Newsy

Mark Tremonti: „Zakładam firmę produkującą efekty”

1 października 21:18
Imprezy

Gwiazda rocka wystąpiła na scenie Hard Rock Pubu Pamela

30 września 19:40
Testy

Markbass Little Marcus 58R – mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

30 września 16:55
TopSpecial

Apogee Electronics – od ponad trzydziestu lat po stronie innowacji

30 września 9:53
Artyści

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to „przepis na katastrofę”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press