• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo - najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

      Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo - najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

      Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

      Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

      Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio "The Dio Album". Prezentujemy pierwszy singiel "Holy Driver"

      Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio "The Dio Album". Prezentujemy pierwszy singiel "Holy Driver"

      Eric Gales z szansą na Grammy

      Eric Gales z szansą na Grammy

    • Newsy sprzętowe
      Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

      Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

      Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

      Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

      Kup gitarę Yamaha Pacifica 012 i zyskaj dostęp do aplikacji Fretello

      Kup gitarę Yamaha Pacifica 012 i zyskaj dostęp do aplikacji Fretello

      PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

      PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

    • TopVideo
      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

      L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

    • Artykuły
      Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!"

      Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!"

      Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

      Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

      Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

      Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

      Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

      Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Muzycy Davida Garretta - gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

      Muzycy Davida Garretta - gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

      GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

      GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"   

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"  

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

    • Patronat TopGuitar
      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Belzebong. Syfiaste szuflady i długa droga do riffu

Belzebong. Syfiaste szuflady i długa droga do riffu

23 kwietnia 2019 Jakub Milszewski | TopGuitar 376

fot. Rafał Kudyba

Przeczytaj również

Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu
Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu
Down i inni na MetalFest 2013

Prekursorzy polskiego stoner-doomu, Belzebong, pod koniec zeszłego roku nieoczekiwanie wypuścili kolejny album – „Light the Dankness”. Zanim znów popędzą w świat szerzyć instrumentalne zniszczenie, Cheesy Dude, gitarzysta i współzałożyciel zespołu, opowie nam co nieco o nowym albumie, gratach i stoner-doomowej rzeczywistości.

fot. Rafał Kudyba

fot. Rafał Kudyba

Czy na „Light the Dankness” jest coś, co jest dla Belzebong nowe albo inne niż na poprzednich płytach?

Nie mieliśmy zamiaru robienia nagłej rewolucji. Braliśmy riffy i je ogrywaliśmy. I tak naprawdę są to stare riffy, ale w końcu nad nimi posiedzieliśmy i zrobiliśmy je do końca. Może jest trochę więcej smaczków, momentami może więcej black metalu, ale myślę, że całość to po prostu Belzebong. Nic na siłę.

Poczekaj, jakiego znowu black metalu w stoner-doomie?

[śmiech] Bardziej chodzi po prostu o klimat i napierdzielanie na gitarze niż o leśne riffy, bo w Belzebong riffy zawsze są bluesowe. Przynajmniej w moich partiach. Na nowej płycie poza tym, że jest trochę więcej solówek, to formuła jest taka sama.

Jednak ciągnie cię trochę do szybszego grania, żeby prawa ręka się nie nudziła.

Tak. Łączenie takich tekstur jest dla mnie ciekawe. Powolne riffy, a w tle black-post-shoegazeowe bzyczenie gitary.

Gdzie i z kim nagrywaliście „Light the Dankness”?

Wszystkie ślady nagraliśmy tym razem w Nebula Studio. Zajęło to cztery dni. Produkowaliśmy wszystko sami, jak zawsze. Potem oddaliśmy materiał do masteringu Chrisowi Fieldingowi z Conan / Skyhammer Studio. Tak sobie wymyśliliśmy. Chris proponował to już jakiś czas temu. Stwierdziliśmy, że to może być ciekawe, kiedy zajmie się tym ktoś z zagranicy.

Chris zrobił parę fajnych nagrań od strony producenckiej i inżynierskiej.

Miksował na przykład przedostatni album Electric Wizard. Generalnie robi też sound Conan, który bardzo mi się podoba i miażdży. Ma też w studiu bardzo dobre graty. Gość wiedział, co robi. Zrobiliśmy kilka próbnych miksów u różnych naszych kolegów i przyznaję, że miks Chrisa miał największe pierdolnięcie.

Kiedy sklejaliście z wolna riffy na tę płytę, zastanawialiście się nad jej ogólnym kształtem czy po prostu pchaliście wszystko, co uznaliście za fajne?

Właśnie tak było. Nie mieliśmy jakichś przemyślanych koncepcji. Chcieliśmy po prostu dokończyć kilka kawałków, które były rozgrzebane od dawna. Nie było tak, że stwierdziliśmy „robimy płytę” i zaczęliśmy z wolna robić riffy, które miałyby jakiś konkretny kształt, jeden, drugi, trzeci i kawałek gotowy. Nie. To naturalny proces. I tak minęło od poprzedniej płyty dużo czasu, bo trzy lata. Wzięliśmy się za to intensywnie w ostatnim roku. Ponad połowę płyty stanowią starsze rzeczy, które przez ostatni rok kończyliśmy. To się może wydawać śmieszne, bo to tak naprawdę kilka riffów, ale droga do nich jest naprawdę długa.

fot. Aleksandra Kucia

fot. Aleksandra Kucia

Dokończyliście stare rzeczy więc macie teraz puste szuflady?

Nie, coś ty. Szuflady są stale zawilgotniałe i usyfione syfiastymi riffami, w pozytywnym znaczeniu tego pojęcia. Tam zawsze leżą jakieś rzeczy, ale nie zawsze można je skończyć tak, jakby się chciało, albo nie ma tego drugiego riffu, który by się łączył z tym pierwszym na tyle dobrze, żeby to brzmiało jak Belzebong.

Właśnie. W jaki sposób na tej scenie stonerowej, nawet ograniczając ją do tej polskiej części, Belzebong jako prekursorzy tego wszystkiego wyróżniacie się w 2019 roku?

Trudno mi o tym mówić obiektywnie. Zawsze po prostu byliśmy Belzebongiem, więc nie wiem, w jakim elemencie jesteśmy bardziej charakterystyczni niż inne kapele. Na pewno jaramy więcej zioła [śmiech]. Chociaż tego też nie jestem pewien, tak mi się po prostu wydaje. Chyba trzeba posłuchać wszystkiego i zobaczyć, jak to się klei. Słyszałem kapele, które grają podobnie, ale nie było tam niczego, co by mi urwało łeb.

Kiedy posłuchałem po raz pierwszy „Light the Dankness”, od pierwszych sekund wiedziałem, że to Belzebong. Zacząłem się zastanawiać, czy nie boicie się tego, że wasza formuła się kiedyś wyczerpie, przestanie być frapująca dla was i dla słuchaczy.

Ta formuła funkcjonuje od wielu lat. Przerabiało ją wiele kapel. Może skończyła się już dawno temu, tylko ludzie się do niej przyzwyczaili? Nie wiem, czy da się zrobić w niej coś nowego. My jesteśmy takim stonerowym Motorhead czy Morbid Angel. Będziemy tak po prostu grać niezależnie od tego, czy ta formuła się skończy, czy nie. Nie mamy parcia, żeby nagle coś z tym robić, bo się zmienia rynek albo ludzie zaczynają chodzić na inne koncerty.

Póki co chyba nie będziecie mieli tego problemu, biorąc pod uwagę jak jesteście przyjmowani w Polsce i za granicą.

Na koncerty przychodzi wiele osób. Na ostatniej trasie nie było lipy. Teraz jedziemy na nową i też się zapowiada świetnie. Ta scena cały czas żyje i ludzie nieustannie są spragnieni dobrego stoner-doomu. Jest masa dobrych kapel. Przyjeżdżamy czasem do klubu – okazuje się, że dzień wcześniej grała tu zajebista kapela, następnego dnia gra jeszcze zajebistsza, a i tak na nasz koncert przychodzi powiedzmy dwieście osób. Więc chyba jednak ludzie cały czas nas słuchają.

Minął już jakiś czas od premiery „Light the Dankness”. Jaki jest odbiór? Jak się rozchodzi płyta?

Wiele osób nie wiedziało o płycie, bo wydaliśmy ją DIY na Halloween, na chama, bez zapowiedzi. Ludzie dowiadują się więc o niej cały czas. Zamówienia nieustannie schodzą. Dystrybucja w Stanach też poszła i ma się bardzo dobrze. Wszystko jest chyba normalnie. Teraz i tak czasami odnoszę wrażenie, że płyta jest tylko dodatkiem do koncertów.

Tak chyba generalnie teraz jest.

Płytę wydaliśmy sami, bez żadnej reklamy. Może to był trochę błąd? Zrobiliśmy to zamierzenie, żeby zobaczyć, co się stanie.

Więcej płyt sprzedajecie przez Internet czy na koncertach?

Zdecydowanie na koncertach, więc wszystko jeszcze przed nami. W tej chwili już dużo się sprzedało, trzeba będzie pewnie produkować kolejną partię.

Dużo, czyli ile?

Pierwszy nakład winyli na Europę wynosił pięćset sztuk. W Stanach poszedł tysiąc. Zrobiliśmy też CD i kasety, chyba po pięćset. Z tego, co mi wiadomo, to mniej więcej połowa winyli znalazła już nabywców. Jak na scenę stonerową jest chyba całkiem okej.

Kto wam pomaga z dystrybucją w Stanach?

Emetic Records. Działamy razem od samego początku. Steve jest spoko kolesiem. Zaproponował nam kiedyś deal i się zgodziliśmy. Ma spoko dystrybucję i nie możemy narzekać. Ma też u siebie dobre kapele, na przykład Church of Misery, Pentagram, Eyehategod… Jest okej. Kiedy lecimy do Stanów, a będziemy tam na przykład w kwietniu, nie musimy wozić ze sobą płyt, tylko on nam je podsyła na miejscu. To też dobry układ.

fot. Łukasz Jaszak

fot. Łukasz Jaszak

Belzebong istnieje od dziesięciu lat. Sporo udało wam się zrobić, zjeździć kawałek świata, zebrać sporą publikę. Jakie jest wasze obecne miejsce na tej stonerowo-metalowej scenie? Jesteście w połowie drogi do stonerowego topu, a może już w nim? Co jeszcze można zrobić?

Nie wiem, stary. Cieszę się, jak wrzucają nas obok dużych kapel. Kiedy widzisz siebie na plakacie obok czegoś fajnego, to się jarasz. Myślę, że top będzie, jak będziemy grali po dwieście koncertów rocznie, ale jesteśmy stoner-doomową kapelą bez wokalisty, więc to jest chyba niemożliwe. Nie znam kapeli bez wokalu w topie tej sceny.

Ktoś musi przetrzeć szlaki.

Być może. Ale to już byłby chyba mainstream, a my jesteśmy kapelą undergroundową.

A jak was postrzega ta polska, bardziej metalowa część sceny? Pamiętam, że pierwszy raz widziałem was na żywo na festiwalu stricte metalowym – na Metalfeście w Jaworznie. Ale nieczęsto się zdarza, że lądujecie na letnich metalowych festiwalach.

To prawda. Jakoś nas tam nie widzą, ale też nad tym nie ubolewam. Jeśli ktoś chce nas zaprosić, to nas zaprasza. Sami się nigdzie nie wbijamy, o nic nie prosimy. Zdarzały się koncerty, na których większość kapel grała black i death metal, tylko my byliśmy czymś innym. To było fajne, bo niektórzy ludzie nigdy nie mieli styczności z tym stonerowym światkiem, więc stwierdzali: „Wow, w końcu coś innego”.

A czy po tym, jak Belzebong się zrobił w polskim podziemiu duży, nie odzywały się do was wytwórnie i agencje? Czy nie miały nic ciekawego do zaoferowania?

Rodzime się nie odzywały. Jakieś zagraniczne się trafiły, ale jest jak jest. Wybraliśmy inną drogę, myślę, że lepszą.

Opcja DIY jest teraz popularna. Ludzie lubią mieć kontrolę nad tym, co dzieje się z ich twórczością.

Być może. Podpisywanie papierów z jakąś większą wytwórnią tak naprawdę nie ma dla nas sensu. Lepiej to robić DIY. To bardziej szczere. Może nie tak profesjonalne, bo nie możemy biegać codziennie na pocztę, obsługiwać sklepu internetowego i robić jakiejś promocji, ale jakoś bardziej mi to mimo wszystko pasuje do tego, co gramy, i do tego, jakimi jesteśmy ludźmi.

A czy to ma wady?

Wszystko musisz robić sam [śmiech].

To się da polubić.

To prawda, można to polubić, ale czasami ciężko jest znaleźć na to czas. Masz też przecież inne obowiązki. Trzeba mieć priorytety i działać, myśleć o tym, pamiętać, jakoś to sobie zorganizować.

Przy trzecim longpleju to chyba już nie jest duży problem. Wiecie do kogo napisać, gdzie wytłoczyć winyle i ile będzie to kosztowało.

Tak, to już było o wiele łatwiejsze. Myślę jednak, że lepiej nam jest bez dużej wytwórni. Jeśli odezwie się ktoś naprawdę fajny, to będziemy rozważać, ale sprzedawanie komuś na ileś dekad praw do muzyki to jakaś pomyłka. To nie te czasy.

fot. Łukasz Jaszak

fot. Łukasz Jaszak

A co z dystrybucją?

Nie mamy z tym problemu. Dystrybutorzy nie zabierają nam praw do muzyki. Dlatego w Stanach jesteśmy dogadani z Emetic, w Ameryce Południowej z Abraxas. W Europie robią to małe distra i my sami. To starcza.

Sprawdziłem sobie w jakich zespołach grałeś wcześniej. Jak doszedłeś od heavy metalu do stoner-doomu?

To była dziwna sytuacja. Byłem dzieciakiem i bardzo chciałem grać. Najsensowniejsi muzycy, jakich znałem, chcieli akurat założyć heavymetalowy zespół. Nie byłem nigdy fanem takiej muzy, ale chciałem pograć na żywo, pobyć trochę na scenie. W międzyczasie zacząłem grać w innej kapeli heavymetalowej, potem deathmetalowej. Po drodze wkręciłem się w stoner. Coraz częściej w moim odtwarzaczu pojawiały się na przykład Sleep czy Electric Wizard. Stwierdziłem, że to czad, że to mega zajebiste. Z kumplem, naszym basistą, zaczęliśmy więc takie rzeczy jammować. Od tego wyszliśmy. Zaczęło się jako hobby, miłe spędzanie czasu, a doszło do tego, że gramy tu i tam na całym świecie. To całkiem zabawne.

Na czym nagrywałeś „Light the Dankness”?

Moim głównym narzędziem jest Big Muff. Miałem czarną, rosyjską wersję. Używam go pół na pół z FuzzThrone z Dunwich Amplification. Do studia zabraliśmy jeszcze inne rzeczy, nawet Bossa HM-2. Nagrywaliśmy też na rozkręconym Soundcity 120. Poza tym od samego początku używamy mojego Sunna Solos 2 – to combo z bodajże 1973 roku. Myślę, że to jest po prostu wzmak, który tworzy sound Belzebong. Na koncercie też się najlepiej sprawdza, kiedy nie mogę go wziąć, wypożyczam coś, co brzmi podobnie. Używaliśmy też Hiwatta DR103, to mój drugi wzmacniacz. Też go bardzo lubię, używaliśmy go w miksie na obie gitary. Do tego Sunn Concert Bass, mega zajebista sprawa. Wszystko to tranzystor, jedynie Hiwatt to w stu procentach lampa, point to point, 1981 rocznik. Kupiłem go od jakiegoś gościa, który grał u wujka w szwedzkim domu kultury. Wzmacniacz był na stanie tej placówki od jakichś dwudziestu lat i był prawie nieużywany. Bardzo się ucieszyłem.

Dobre źródło.

Tak! Nawet go sprawdziłem – był zarejestrowany na oficjalnej stronie Hiwatta. Bardzo polecam ten wzmacniacz. U mnie się sprawdza wspaniale, najlepiej razem w miksie z Sunnem.

Tranzystory mają przewagę nad lampą?

Nie wiem. U nas po prostu gitary lepiej brzmią podpięte do tranzystora. Kwestia gustu.

Jakich gitar używasz?

Od kilku lat używam zmodyfikowanego Gibsona Les Paula Tribute 57, z pickupami Dirty Fingers i sygnaturą Tony’ego Iommiego. Teraz przerzuciłem się na troszkę grubsze struny, najgrubszą mam 72. Pojechałem z nowymi strunami na trasę. Na początku bardzo ciężko mi się grało, ale po paru dniach było spoko. Poza tym mamy jeszcze SG, ale nie pamiętam rocznika, i japońskiego Luxora. Jest spoko, ale oryginalne przystawki strasznie sprzęgają i trzeba się trochę nakręcić, żeby za bardzo nie waliły po uszach.

Jakie macie plany na najbliższy czas? Wiem, że zaraz ruszacie w trasę po Europie, a co poza tym? Lato i jesień już się bukują?

Bukują się. Powolutku planujemy trasę po Stanach, ale nie wiem, czy będzie to w tym roku, czy w przyszłym. Ktoś się też odzywa z Australii. W październiku mamy fajny festiwal w Oslo, dzieje się. Nie mogę ci jednak podawać konkretów, wszystko jest ściśle tajne.

A będzie w tych planach jakieś większe granie po Polsce?

Chciałbym bardzo. Mam nadzieję, że się jakoś dogadamy i zorganizujemy przynajmniej tydzień trasy po większych miastach. W kwietniu gramy przed Sleep w Warszawie, będziemy też w Poznaniu. W maju zagramy w Krakowie, w czerwcu w Łodzi. Poza tym w kwietniu gramy w Los Angeles (m.in. razem z Elder, Amen Ra i Monolord) i San Diego (z Ufomammut).

  • Tags
  • belzebong
  • light the dankness
  • stoner-doom

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Electro-Harmonix Switchblade Pro
Previous article Jak zagrać "Old Fashion Show" z płyty "Vandal"

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!" Artykuły o artystach
6 lutego 2023

Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!"

Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko" Artykuły o artystach
5 lutego 2023

Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk Artykuły o artystach
4 lutego 2023

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze Artykuły o artystach
3 lutego 2023

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

Taj Farrant - cudowne dziecko gitary Artykuły o artystach
2 lutego 2023

Taj Farrant - cudowne dziecko gitary

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową... Artykuły o artystach
1 lutego 2023

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową...

Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny" Artykuły o artystach
1 lutego 2023

Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny"

Taylor Roberts - jeden z niewielu jazzowych gitarzystów, grający na gitarze siedmiostrunowej Artykuły o artystach
31 stycznia 2023

Taylor Roberts - jeden z niewielu jazzowych gitarzystów, grający na gitarze siedmiostrunowej

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów" Artykuły o artystach
30 stycznia 2023

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
6 lutego 12:28
Imprezy

Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę „Wendigo”  

6 lutego 9:18
Artyści

Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? „Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!”

5 lutego 10:21
Artyści

Zakk Wylde o grze w Panterze: „Chodzi o to, by być gotowym na wszystko”

4 lutego 20:57
Artyści

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i… hardcore – punk

3 lutego 22:48
Tygodnik

Tygodnik 05/2023 (237)

3 lutego 15:01
Newsy

Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

3 lutego 12:10
Imprezy

Muzycy Davida Garretta – gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

3 lutego 11:01
Artyści

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

3 lutego 9:51
Newsy

Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo – najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

2 lutego 12:23
Newsy

Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

2 lutego 10:22
Newsy

Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

2 lutego 8:32
Artyści

Taj Farrant – cudowne dziecko gitary

1 lutego 21:03
Newsy

Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio „The Dio Album”. Prezentujemy pierwszy singiel „Holy Driver”

1 lutego 15:34
Imprezy

GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

1 lutego 11:43
Artyści

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową…

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press