W zeszłym tygodniu zanotowaliśmy wzrost zainteresowania zjawiskiem shredderki, która staje się ponownie tematem wywołującym kontrowersje. Dyskusje na temat tego, czy ultra techniczne granie jest wartościowe, trwają od początku pojawienia się tego trendu, a najlepszy juror, czyli czas, pokazał, że wirtuozeria techniczna na gitarze elektrycznej to coś ekscytującego i trwałego w muzyce gitarowej. Aczkolwiek wiadomo, że nie można wszystkiego oprzeć na popisywaniu się swoim warsztatem wykonawczym, tym bardziej w dzisiejszych czasach, kiedy szybkość nie robi już takiego wrażenia. Trzeba czegoś więcej, by to co robimy miało walor kreatywności i oryginalności. W niniejszym Tygodniku TopGuitar wypowiedzieli się na ten temat Mick Varney – czyli ojciec chrzestny shredderki oraz Jason Becker, jeden z najbieglejszych gitarzystów przełomu lat 80. i 90. Temat ponownie został otwarty i już wiemy, że właśnie swoje 3 grosze dołożyli do niego Paul Gilbert i Marty Friedman, o czym pewnie napiszemy za tydzień. Tymczasem zapraszamy na zestawienie artykułów mijającego tygodnia, a zaczynamy jak zwykle od czytelniczej „topki”, czyli trzech najbardziej poczytnych tekstów ostatnich siedmiu dni.
Miejsce pierwsze (27.000 odsłon) zajął główny przedstawiciel „britpopu”, Noel Gallagher, który w przerwach pomiędzy dokazywaniem swojemu bratu, aktywie muzykuje z własnym zespołem i wypowiada się na różne tematy. Ostatnio powiedział on, że czasy się zmieniły i żaden zespół nie zrobi już takiej kariery jak Oasis. Wiąże się to z większą dywersyfikacją artystów, mediów i odbiorców. Dlatego też radzi młodym muzykom, by zakładali zespoły dla dawania upustu własnej kreatywności a nie dla kariery.
Drugie miejsce (18.000 wejść) zajął artykuł ciekawym fragmentem wywiadu z Buddy Guyem, który wielkim bluesmanem jest. Rzadko jednocześnie zdarza się, żeby umniejszał Jimiemu Hendrixowi, a jeśli już ktoś się na o decyduje, musi mieć mocne podstawy i mocny autorytet w gitarowym świecie. Otóż Buddy Guy twierdził ni mniej ni więcej, że Jimi Hendrix… nie czuł bluesa. Więcej w artykule nad numerem 2.
Trzecie miejsce (17.000 wejść) to artykuł z ciekawą historią, którą Steve Lukather opowiedział w ostatnim wywiadzie. Otóż okazuje się – jeśli wierzyć jego słowom – że support act na trasie jakiejś gwiazdy, może stanowić dla tej drugiej zagrożenie. Luke opowiada, że na początku kariery TOTO, rozpoczynali oni koncerty dla Rush (którzy mieli wówczas status supergwiazdy) i byli tak dobrzy, że technika Rush pewnego razu podczas występu wyciągnęła im wtyczki z prądu! Nie jest to chluba dla Rush, ale showbusiness rządzi się własnymi prawami…
Zachęcamy do dyskusji o zjawisku shreddingu na naszych społecznościówkach, a szczególnie TUTAJ. I niezmiennie, niech moc będzie z Wami!

TOP 3
Noel Gallagher powiedział, że zespół, który robi karierę jak Oasis, jest obecnie mrzonką. Dodał także, że ludzie nie powinni rozpoczynać kariery muzycznej, aby zyskać sławę, ale z pasji i miłości do muzyki.

2. Buddy Guy wspomina: „Puścili mi zagrywki Hendrixa i Claptona, mówiąc: 'Stary, ci goście mają to od ciebie’”
Buddy Guy w najnowszym wywiadzie w Guitar World wspomina, jak Chess Records odmówili podania jego nazwiska przy muzyce, którą nagrał. Po swoim debiucie w połowie lat 50-tych Buddy Guy pozostawał szarą eminencją bluesa, nie mając nagłówków gazet ani swoich programów telewizyjnych. W końcu jednak, po wydaniu „Damn Right, I’ve Got the Blues” z 1991 roku, zaczął przyciągać uwagę, na jaką zasługiwał i obecnie cieszy się reputacją jednego z ostatnich żyjących wielkich bluesmanów.

Jeśli chodzi o traktowanie supportów przez główne gwiazdy, to różnie bywało. Jedni żyli w przyjaźni i razem balowali, inni zazdrościli drugiemu zespołowi lub wręcz się go obawiali. W ostatnim niedawnym wywiadzie Steve Lukather zaskoczył wszystkich swoimi wspomnieniami, w których wspomniał o tym jak na początku kariery Toto robiło za support act dla Rush, a Geddy Lee i spółka podkładali im kłody pod nogi.

ARTYŚCI
Począwszy od 1996 roku, Joe Satriani co roku organizuje trasę koncertową „G3”. Głównym punktem trasy jest występ Satrianiego u boku innych legendarnych gitarzystów. Podczas pierwszej trasy koncertowej wystąpił wymarzony skład: Steve Vai, Joe Satriani i Eric Johnson, a także zespoły otwierające: Kenny Wayne Shepherd i Adrian Legg. Teraz zapowiedział powrót do lineupu z pierwszej edycji wydarzenia!

Jason Becker w obronie shredderki: „Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało”
W najnowszym wywiadzie jakiego Jason Becker udzielił Guitar World, powiedział on, że bardzo zainspirowali współcześni gitarzyści, tacy jak Tosin Abasi i Tim Henson. Wyjaśnił także dlaczego nie przeszkadza mu już nazywanie go „shredderem”.
Joe Bonamassa, Glenn Hughes oraz Chad Smith zagrali ogniste wersje „Mistreated”, „Highway Star” i „Burn” z repertuaru Deep Purple
Perkusista Red Hot Chili Peppers, Chad Smith, Joe Bonamassa i Glenn Hughes wykonali ostatnio covery klasyków Deep Purple, „Highway Star” i „Burn”. Wszystko działo się podczas ostatniego koncertu w ramach trasy koncertowej, poświęconej muzyce Purpli. Takich wersji jeszcze nie słyszeliśmy!
Założyciel Shrapnel Records krytykuje współczesnych shredderów: „Doceniam niektóre z tych rzeczy, ale nie sprawiają mi przyjemności”
Wytwórnia Shrapnel Records została założona w 1980 roku przez producenta muzycznego Mike’a Varneya i jest znana z tego, że doprowadziła do rozpowszechnienia starego dobrego shreddingu w latach 80-tych. Wiele znakomitych nazwisk, takich jak Vinnie Moore, Greg Howe, Jason Becker, czy Marty Friedman wydawali tam swoje pierwsze płyty. Wytwórnia istnieje do dzisiaj, dalej wydaje gitarowych wymiataczy, ale, jak się okazuje, Varney nie ma najlepszego zdania o współczesnym, ultra technicznym graniu.

oraz
Warren Haynes zmienił zdanie i jest pełen nadziei wobec przyszłości gitary elektrycznej:
MUZYKA
Jak ktoś ma talent i własny niepowtarzalny styl, to poradzi sobie nawet z lirycznym odmalowaniem dźwiękami tak industrialnego miejsca, jakim jest Stocznia Gdańska. Aleksandra Ciecierska, niesamowicie zdolna młoda gitarzystka, zapowiada cykl sześciu miniatur na gitarę elektryczną solo. Pierwszy utwór prezentujemy już dzisiaj.

SPRZĘT
Firma Gibson zaprezentowała nową wersję kolorystyczną gitary Rick Beato Les Paul Special Double Cut sygnowanej przez popularnego producenta muzycznego, multiinstrumentalistę, realizatora dźwięku, songwritera i edukatora, a także youtubera. W tej odsłonie instrument ten wyróżnia się wykończeniem Sparkling Burgundy Satin.
Corey Taylor w rodzinie użytkowników wzmacniaczy Orange
Brytyjska firma Orange Amps ogłosiła, że do grona oficjalnych użytkowników produkowanych przez nią wzmacniaczy dołączył Corey Taylor.
Zaprezentowany w kwietniu preamp Peavey 6505 będący owocem współpracy Synergy Amps i Peavey Electronic to jedna z tegorocznych propozycji przeznaczonych do montażu w dedykowanych obudowach i wzmacniaczach. O tym jakie brzmienie możemy uzyskać przy jego pomocy można przekonać się oglądając filmowe demonstracje udostępnione przez firmę Synergy.
oraz
Josh Middleton z gitarą LTD JM-II na nowej płycie Sylosis
PO GODZINACH
Marty Friedman: „Nigdy nie nosiłem pierścionków, kiedy grałem”
Większość z nas ma za sobą lekcje gry na gitarze u kolegów, lepszych gitarzystów lub w szkołach muzycznych. Zawsze jest to zastrzyk umiejętności i wiedzy, ale czasami otrzymujemy tam także porady praktyczne, dotyczące dbania o zdrowie, ergonomii, czy… rzeczy, które nosimy, a których powinniśmy unikać. Taką poradę, dotyczącą biżuterii, dostał kiedyś od swojego nauczyciela Marty Friedman.
IMPREZY
IMPREZY
Krushfest 2023 – fotorelacja
Wrzesień rozpieszcza pogodą i letnimi festiwalami. W ubiegły weekend w Jaśle odbyła się kolejna edycja Krushfestu. Festiwal ten organizowany jest od 2006r. (z przerwą związaną z pewnymi perturbacjami). W tegorocznej edycji wystąpili oczywiście gospodarze – zespół Krusher, jak również Farben Lehre, Sexbomba, Comatherion, 33Trzynasta oraz gwiazda wieczoru – legenda polskiej sceny heavymetalowej zespół TURBO.