Poprzedni tydzień przyniósł nam całkiem sporo prezentacji sprzętu od najlepszych producentów – Yamaha, SansAmp, Markbass, Gibson, Orange, JBL. Największym jednak zainteresowaniem cieszyły się ponownie – co w pełni zrozumiałe – tematy „artystyczne”, najczęściej związane z wypowiedziami gwiazd gitary. I tak Jake Kiszka przyznał, że piec vs head robi dla niego różnicę, Dave Ellefson opowiedział o swoim heroinowym uzależnieniu, Mustaine z kolei przyznał, że Teemu Mäntysaari jest idealny dla Megadeth, a Scott Henderson przyznał się do tego, że nie lubi dogrywek solówek. Rex Brown przybiłby mu piątkę gdyby mógł, bo on też powiedział, że woli nagrać wszystko od razu dobrze, a nie później grzebać w Pro Tools… Jak widać ciekawych tematów ie brakowało, także od razu przechodzimy do Top3.
Na miejscu pierwszym naszego podium (30.000 odsłon artykułu) Duff McKagan, który rozbawił nas swoimi wspomnieniami dotyczącymi epokowej skądinąd płyty „Apetite for Destruction”. W wywiadzie udzielonym jednemu z youtube’owych podcastów powiedział między innymi, że przy nagraniach „Apetite…” szukali producenta, który… nie wtrącał by się w muzykę i nie zmieniłby Gunsom ani jednej nuty. No cóż, panowie mieli po prostu silną wizję tego, jak miała brzmieć ta płyta.
Na miejscu drugim (22.000 wejść) ciekawostka opowiedziana przez Jake’a Kiszkę z Greta Van Fleet, który twierdzi, że robi dla niego różnicę to, czy nagrywa z zestawu head + paczka, czy z pieca. Otóż wg. Jake’a większość płyt z lat 60. i 70. którym jego kapela bije pokłony, została nagrana właśnie na klasycznych combo. Greta Van Fleet zastosowała się do tej zasady nagrywając ich ostatni album „Starcatcher”.
No i trzecie miejsce z także niezłym wynikiem około 15.000 wejść „łamiąca wiadomość” od Vogga, który do tej pory „walczył” na dwa fronty, czyli liderował Decapitated i w tym samym czasie obsadzał wakat drugiej gitary obok Robba Flynna w Machine Head. W najnowszym wpisie na swoich społecznościówkach Wacław Kiełtyka ogłosił koniec regularnej współpracy z Machine Head, a co za tym idzie 100-procentowe poświęcenie się Decapitated.
TOP3
Duff McKagan o nagrywaniu „Appetite for Destruction”: „Nie chcieliśmy producenta, który wtrącałby się w te utwory”
Jak powiedział Duff McKagan w nowym wywiadzie dla podcastu „Broken Record”, on i jego koledzy z zespołu nie pozwolili nikomu ingerować w piosenki, które ostatecznie złożyły się na album „Appetite for Destruction”. Takie podejście z kolei zdeterminowało wybór producenta, których w związku z tym nie było zbyt wielu. Rzucano nazwiskami takimi jak Mutt Lange, ale jak wspomina Duff, producent płyty AC/DC „Back in Black” znacznie przekroczył budżet wynoszący 250 000 dolarów, z których zespół musiał pokryć wszystkie swoje wydatki.
Jake Kiszka nagrywał ostatnią płytę tylko z pieców, bo „brzmienia wielu wczesnych, świetnych płyt, pochodziły z combo”
Gitarzysta Jake Kiszka wyjaśnił, dlaczego na nowym albumie Greta Van Fleet „Starcatcher” zdecydował się na wzmacniacze typu combo zamiast potężnych zestawów head + paczka. Okazuje się, że to nie tylko przez ich brzmienie, ale także przez sentyment do starych, klasycznych konstrukcji.
Wacław „Vogg” Kiełtyka odchodzi z Machine Head i stawia wszystko na Decapitated
Jak wiadomo, Wacław „Vogg” Kiełtyka oprócz liderowania Decapitated, jest od kilku lat drugim gitarzystą Machine Head, gdzie partnerował liderowi Robbowi Flynnowi. Teraz, po 5 latach, na swoich społecznościówkach zapowiedział koniec tej pięknej przygody.
ARTYŚCI
Scott Henderson o solówkach: „Czasami zostawiamy błędy, bo są fajne”
Scott Henderson wyjaśnił ostatnio, dlaczego jest przeciwny dogrywaniu solówek, które nie mają nic wspólnego z wersją nagraną razem z zespołem, na przykład na „setkę”. Wiadomo, że dogrywki, czyli overdubbing jest standardową praktyką już od kilkudziesięciu lat, ale Scott nie chce przekraczać pewnego progu, jeśli chodzi o dogrywanie w studiu.
Dave Mustaine o przyszłości Megadeth: „Teemu jest właściwym facetem dla Megadeth. A Kiko wiedział, że Teemu jest właściwym facetem dla mnie”
Pewnie wielu z Was zastanawia się nad przyszłością Megadeth, jednego z najlepszych a przy tym najbardziej ulubionych zespołów metalowych wszech czasów. Przyzwyczailiśmy się już do cyklicznych zmian „drugich” gitarzystów, jakie od momentu powstania mają miejsce w tej kapeli. Obecnie rolę drugiej, obok Dave’a Mustaine’a, gitary, pełni Teemu Mäntysaari, fiński gitarzysta wybrany przez Kiko Loureiro i zatwierdzony przez lidera. Przez ostatnie pół roku Teemu zdążył wielokrotnie udowodnić, że jest więcej niż zdolny i dlatego daje radę nieść gitarowe dziedzictwo Megadeth.
Dave Ellefson wspomina: „Potrzebowałem kogoś takiego jak Mustaine, aby walczył i przedarł się przez Hollywood”
W obszernym wywiadzie dla serwisu Metal Hammer David Ellefson opowiada o swojej muzycznej drodze, szczycie kariery w Megadeth i chronieniu rodziny po skandalu związanym z flirtem z 19-letnią fanką. Ten wybitny basista, obchodzący w tym roku 60-te rodziny, nie składa broni, a jednym z dowodów na to jest jego najnowszy zespół Dieth, z naszym Michałem Łysejko na perkusji.
oraz
Bruce Dickinson przestawił gitarzystów swojego solowego projektu
WYWIADY
„Jeśli miałbym mieć jedną gitarę, byłby to Gibson Les Paul” – rozmowa z Jakubem Leszko z zespołu Carnal
Zespół Carnal promuje obecnie album „Horyzont Zdarzeń”. Nasza redaktorka Ilona Matuszewska odpytała Jakuba Leszko, gitarzystę zespołu z tematów związanych z nowym wydawnictwem zadając również odwieczne pytanie: Gibson czy Fender. Nie można było zapomnieć także o innych gitarach, gdyż Jakub ma w kolekcji kilka interesujących customów. Pojawiła się również kwestia trąbki…
TOPSPECIAL
Kto nagrał pierwszy heavy metalowy album w historii muzyki?
Martin Popoff, który kilka lat temu napisał książkę zatytułowaną „Kto wynalazł Heavy Metal?” z pewnością jest postacią, która potrafi odpowiedzieć na to pytanie. Jednocześnie mamy pełną świadomość tego, że po części zawsze będzie to subiektywna opinia i każdy z nas tak naprawdę ma na ten temat swoje zdanie. Zgadujemy jednak, że to zdanie jest bardzo krótkie bo brzmi ono zazwyczaj „Black Sabbath 'Black Sabbath’”…
Rex Brown: „Uwielbiam to uczucie, gdy nagrywam w sposób naturalny, zamiast skakania po Pro Tools
Rex Brown udzielił wywiadu magazynowi Bass Player, aby między innymi powspominać swój czas spędzony w zespole Pantera. Jak wyjaśnił, jednym z powodów tego, że riffy i patterny rytmiczne Pantery były tak mocne, jest to, że on i Dimebag Darrell dużo ćwiczyli razem, bez perkusji. Dzięki temu nie musieli grzebać przy nich po nagraniu.
SPRZĘT
Yamaha Pacifica Professional i Standard Plus – 10 najciekawszych prezentacji wideo
Chociaż od oficjalnej premiery najnowszej generacji gitar elektrycznych Pacifica firmy Yamaha nie minął jeszcze nawet miesiąc, w Sieci dostępnych jest już dość sporo filmów poświęconych tym instrumentom. Wybraliśmy spośród nich 10 najciekawszych, których bohaterami są modele z serii Pacifica Professional i Pacifica Standard Plus.
SansAmp XB Driver – nowy produkt Tech 21 skierowany do basistów
Amerykańska firma Tech 21 postanowiła połączyć najważniejsze cechy kilku najpopularniejszych produktów skierowanych do basistów w jednym nowym urządzeniu. Powstały w ten sposób SansAmp XB Driver ma być kulminacją trwającej już ponad 30 lat historii sprzętu basowego tej marki.
Richard Bona wybrał struny MarkStrings Groove
Fenomenalny basista Richard Bona, który niedawno po raz kolejny gościł w naszym kraju, rozszerzył swoją współpracę z włoską firmą Markbass. Już wcześniej używał jej wzmacniaczy, zestawów głośnikowych i basów, a teraz został oficjalnym endorserem strun MarkStrings. Z oferty skierowanej do basistów wybrał struny z serii Groove.
oraz
System JBL Professional VTX A6 w ofercie firmy Master-Ton
Cztery gitary akustyczno-elektryczne Gibson w wersji Custom
Danny Beardsley demonstruje możliwości wzmacniacza Orange MK Ultra
Simon McBride w wyjątkowym wyzwaniu z gitarą PRS SE Swamp Ash Special
MUZYKA
Solówkowe widowisko największych gitarowych gwiazd w utworze dedykowanym Jasonowi Beckerowi „Some Assembly Required”
„Some Assembly Required” to wspólny projekt opracowany przez gitarzystkę Alice Coopera Nitę Strauss i jej narzeczonego, menadżera i perkusistę Josha Villaltę. Udało im się połączyć w jednym nagraniu naprawdę wielu spośród najlepszych w swoim fachu gitarzystów. A wszystko w hołdzie Jasonowi Beckerowi.
IMPREZY
Gary Clark Jr. zagra na festiwalu Colours of Ostrava 2024
Gary Clark Jr pochodzi z Austin w Teksasie, a to jedno z głównych amerykańskich centrów bluesa, by przywołać choćby braci Steviego Raya i Jimmiego Vaughanów, z których ten ostatni pełnił rolę jednego z mentorów początkującego Gary’ego. Kiedy pięć lat po rozpoczęciu nauki gry na gitarze Gary zdobył w tym mieśce trzy nagrody muzyczne w krótkich odstępach czasu, burmistrz Austin ogłosił 3 maja 2001 r. Dniem Gary’ego Clarka Jr., co było nie lada wyczynem jak na siedemnastoletniego chłopaka. Nieźle się u niego zaczęło, prawda?