Dość niespodziewanie wrócił temat streamingów, które paradoksalnie dają tyle korzyści słuchaczom, co strat twórcom muzyki. Sytuacja jest raczej patowa, bo te interesy w realiach wolnego rynku wydają się być nie do pogodzenia, choć wydawałoby się, że i fani i artyści grają do jednej bramki. Kilka dni temu Spotify ogłosił, że wyklucza z monetyzacji ponad połowę utworów, obecnych na tej platformie. W tym samym czasie Trent Reznor z kultowego zespołu Nine Inch Nails powiedział, że system tantiem wypłacanych przez platformy streamingowe nie sprawdził się, bo nie wszyscy na nim zyskują. Temat jest wielopłaszczyznowy i na pewno rozwojowy, dlatego możemy spodziewać się o tym dalszych informacji.
Serwis TopGuitar nie byłby jednak serwisem TopGuitar, gdyby zabrakło w nim bardziej artystycznych informacji. I tak, kolejną informacją tygodnia są kulisy powstania supergrupy Beat, która składając się m.in. ze Steve’a Vaia i Adriana Belewa, ma „błogosławieństwo” Roberta Frippa, by koncertować z repertuarem trylogii King Crimson z pierwszej połowy lat 80. Na dokładkę Nuno przedstawia swój „bardzo nudny” sprzęt, Zakk tłumaczy co to jest dobre vibrato, a Mustaine wspomina pewien incydent w toalecie Białego Domu… Na koniec oczywiście trochę nowości sprzętowych i prezentacji od Ampega, PRS, Takamine, czy ESP LTD. Zaczynamy jednak tradycyjnie od Top3, czyli nieśmiałego chwalenia się naszymi statystykami…
Na pierwszym miejscu (ponad 30.000 odsłon) wiadomość, która pobudziła Czytelników TopGuitar do dyskusji na naszym facebookowym profilu. Wszyscy rozumieją powody takiej a nie innej decyzji Spotify (z grubsza chodzi o przeciwdziałanie niszowym twórcom idącym „na ilość”), ale prawda jest taka, że od początku było tak, iż cały system obliczania tantiem przez Spotify jest korzystny tylko dla popularnych artystów.
Drugie miejsce (20.000 odsłon) to… także temat streamingów. Kolejny artysta nie bał się powiedzieć w prost, że słuchanie muzyki online zabija artystów, odbierając im zyski z tradycyjnych form jej sprzedaży. Trent Reznor uważa, że mit o zyskach dla wszystkich twórców, o „wznoszeniu się wszystkich łodzi”, definitywnie upadł. Dlatego publicznie podnosi sugestię, by Apple Music spróbował przemyśleć swoją politykę pod kątem większej sprawiedliwości w wypłatach tantiem.
A na trzecim stopniu podium, z wynikiem 12.000 wejść, znalazł się artykuł przytaczający wypowiedź Joe Satrianiego o gitarowym wymiataniu, zwanym powszechnie shredem. Jego zaskakujący punkt widzenia można potraktować, jako mentalny coaching dla gitarzystów siedzących w przysłowiowej sypialni i ćwiczących bez końca arpeggia i pasaże w jak najszybszych tempach. Więcej w artykule.
TOP3
Według danych Spotify, na platformie dostępnych jest około 100 milionów utworów. W nowym modelu jedynie około 37,5 miliona będzie spełniać wymogi dotyczące generowania opłat licencyjnych. Wszystkie utwory, które mają mniej niż 1000 odtworzeń rocznie, zostały oficjalnie wyłączone z monetyzacji.
Kolejny znaczący artysta powiedział to bez ogródek. Lider Nine Inch Nails, Trent Reznor, skrytykował Spotify i Apple Music za skandalicznie nędzne pieniądze, jakie platformy streamingowe wypłacają autorom muzyki.
Joe Satriani dość zaskakująco przyznał, że dla niego słowo „shred” ma nieco inne znaczenie, niż to ogólnie przyjęte. Okazuje się, że wg. niego, że sama ilość nut na sekundę nie definiuje shredu, wręcz przeciwnie – na przykładzie jednodźwiękowej solówki Neila Younga w „Cinnamon Girl”, Satriani argumentuje, że to jest właśnie shred.
ARTYŚCI
Steve Vai o Robercie Frippie: „Jego gra na gitarze jest bezlitosna. On nie odpuszcza”
W tym roku w okolicach Prima Aprilis ogłoszono powstanie nowej supergrupy. Szybko okazało się, że to nie żart, tylko najprawdziwszy news, wprawiający w dobry humor wszystkich entuzjastów gitary i dobrej muzyki. Będzie to projekt celebrujący 40. rocznicę powstania kultowej płyty King Crimson „Discipline”. Ostatnio niezastąpiony Rick Beato zebrał wszystkich tworzących ten zespół i pogadał szczerze o całym zamieszaniu.
W ciągu 50 lat muzycznej przyjaźni gitarzyści Joe Satriani i Steve Vai (tutaj pod szyldem „Satch/ Vai”) nigdy nie pracowali wspólnie nad premierowymi utworami… aż do teraz.
Nuno Bettencourt: „Mój sprzęt jest strasznie nudny”
Okazuje się, że Nuno Bettencourt nie jest sprzętowym freakiem, a swój gitarowy zestaw określa mianem supernudnego… W ostatniej rozmowie na youtube’owym kanale Ricka Beato zdradził, że niedawno sam Joe Satriani był tym mocno zdziwiony, kiey Satch miał okazję pierwszy raz w życiu uczestniczyć w koncercie Extreme.
Zakk Wylde tłumaczy, jak osiągnąć dobre vibrato
Zabiegany, zalatany Zakk Wylde znalazł trochę czasu, aby pogadać z Justinem Becknerem w podcaście „On the Record” prowadzonym przez serwis Ultimate Guitar. Jak wszyscy wiemy, z byłym gitarzystą Ozzy’ego zawsze miło się rozmawia, zatem Justin wykorzystał to i poruszył m.in. jedną z najczęściej dyskutowanych kwestii wśród gitarzystów – co składa się na dobre vibrato?
oraz
Dave Mustaine o politykowaniu w muzyce: „W moich utworach nie próbuję mówić ludziom, co mają robić”
Steve Howe: „Obecnie uwaga poświęcona muzyce jest krótsza niż kiedykolwiek wcześniej”
TOPSPECIAL
Najnowsza kompilacja riffów w wykonaniu thrashowych mistrzów
Nie wszyscy w dzisiejszych czasach zdają sobie sprawę z potęgi gitarowych riffów. Siła jaka drzemie w ich brzmieniu, zawarty ładunek emocji i techniczna efektowność sprawiają, że gitarowe riffy wciąż intensywnie wypełniają naszą czasoprzestrzeń, kształtując naszą muzyczną świadomość. Mając to na uwadze Gear Factor zaprosiło kilku naprawdę ważnych muzyków, aby nakręcić wyjatkową kompilacje riffów.
SPRZĘT
Janek Gwizdala demonstruje wzmacniacz Ampeg V12 z serii Venture
Brytyjski basista Janek Gwizdala mieszkający od lat w Stanach Zjednoczonych dołączył niedawno do grona oficjalnych użytkowników wzmacniaczy Ampeg. Jednym z przykładów nawiązanej właśnie współpracy jest film, w którym muzyk demonstruje możliwości brzmieniowe „głowy” V12 z serii Venture.
Jak brzmi gitara Takamine LTD2024?
Od lat tradycją jest, że Takamine prezentuje na początku roku specjalny model limitowany, który wyróżnia się wizualnie a do tego jest dowodem kunsztu lutników pracujących w tej japońskiej firmie. Nie inaczej było w tym roku, kiedy to na styczniowych targach NAMM Show zaprezentowany został instrument o nazwie LTD2024. Kilka dni temu w końcu w sieci pojawił się klip, w którym możemy posłuchać jak brzmi ten instrument.
PRS Guitars odświeża gitary z serii S2
Amerykańska firma PRS Guitars postanowiła wprowadzić w tym roku zmiany w instrumentach wchodzących w skład serii S2. Dotyczą one m.in. stosowanej w niej elektroniki i przetworników.
Mike Leon i Fred Leclercq demonstrują swoje nowe basy LTD
Wśród tegorocznych nowości zaprezentowanych przez firmę ESP Guitars znalazły się m.in. gitary basowe sygnowane przez muzyków związanych z zespołami Soulfly i Kreator. We współpracy z Mike’m Leonem powstał bas LTD MLB-4, natomiast wg wskazówek Freda Leclercqa opracowano model LTD FL-4. Tego, co do powiedzenia o swoich nowych instrumentach mają obaj basiści możecie dowiedzieć się z filmów, w których demonstrują oni także możliwości tych basów.
oraz
Wiosenne promocje JBL Professional i AKG
Jeff Berlin o strunach Markstrings BALANCED (wideo)
Gibson pamięta o The Everly Brothers i przedstawia nową wersję modelu J-180
IMPREZY
Judas Priest, Uriah Heep i Saxon w Krakowie – fotorelacja
Po dwóch latach nieobecności w naszym kraju, do Polski powrócił zespół Judas Priest – kapela będąca obok Black Sabbath uznawana za twórców i pierwszy wyznacznik muzyki metalowej. U jej boku wystąpiły nie mniej utytułowane kapele – Saxon oraz Uriah Heep.