Chyba wszyscy zgadzamy się, że w świecie muzyki gitarowej technika gry odgrywa kluczową rolę. Choć perfekcyjne opanowanie techniki może być źródłem zachwytu i inspiracji, warto pamiętać, że powinien to być jedynie pierwszy krok na drodze do pełnego wyrażenia siebie jako artysty. Prawdziwa sztuka pojawia się, gdy mistrzowski warsztat jest narzędziem w odkrywaniu własnego stylu, a technika staje się środkiem, a nie celem. W dobie internetu wielu gitarzystów shredderów wypłynął dzięki mediom społecznościowym, prezentując swoje nieskazitelne umiejętności w domowym zaciszu. To niewątpliwie wspaniała możliwość, która jeszcze kilkanaście lat temu była poza zasięgiem większości muzyków, ale jednocześnie zbyt duże skupienie na imponowaniu widzom swoimi popisami może odwracać uwagę od tworzenia muzyki, która porusza emocje i kontaktu z publicznością. To właśnie miał na myśli Noel Gallagher, który jest jednym z bohaterów naszego podium Top 3 w tym tygodniu. Poza tym szykujcie się na solidną dawkę wypowiedzi i opinii gwiazd gitary, newsów sprzętowych i muzycznych zapowiedzi. Przed Wami kolejne wydanie Tygodnika TopGuitar!
Na pierwszym miejscu (ponad 46.000 odsłon artykułu) zagościł dawno u nas nie widziany i nie słyszany Adam Clayton. Zaostrzył on wszystkim apetyty na podróż do Stanów Zjednoczonych i odwiedziny słynnego obiektu Sphere w Las Vegas. Według Claytona większość hal i stadionów, przewidzianych jako obiekty sportowe nie nadają pod kątem akustyki się jako przestrzenie koncertowe i na tym tle Sphere wypada wręcz doskonale.
Miejsce drugie (23.000 wejść) to nasz materiał oparty o wypowiedź Noela Gallaghera, który jak wiadomo, nie zwykł owijać w bawełnę opinii i mówi to, co myśli. Tym razem podzielił się z nami refleksją na temat współczesnych młodych gitarzystów, którzy jak wiadomo zaczynają od wznoszenia na niebotyczny poziom swojej techniki. Noel ostrzega ich, że z takim podejściem daleko nie mają, ale my się z tym nie zgadzamy – dobrze jest mieć świetny warsztat jako punkt wyjścia do dalszych poszukiwań artystycznego „ja”.
Miejsce trzecie zajął Alex Skolnick (17.000 odsłon), wypowiadający się tym razem o Yngwie Malmsteenie, jako o człowieku – to już nasza interpretacja jego słów – z ADHD, także poza sceną. Alex twierdzi, że usposobienie Malmsteen jest takie, że jest we wszystkim przesadny, co idzie w parze z jego stylem gry. I to jest OK i my to szanujemy, bo nie ma tu masek i pozowania, tylko ludzka natura oraz miłość do muzycznej klasyki poparta wielkimi umiejętnościami.
TOP3
Czyżby Adam Clayton porównał sound U2 na żywo w słynnym Las Vegas Sphere do brzmieniowych niedomagań naszego Stadionu Narodowego…? Nie, bo U2 nigdy nie grało na Narodowym, ale tak się składa, że słowa basisty doskonale pasują również do tego obiektu.
Noel Gallagher o internetowych shredderach: „Z takim graniem nigdzie nie zajdziesz”
Noel Gallagher powiedział ostatnio w rozmowie z kanałem Gibson TV, że obecnie online jest wielu „naprawdę świetnych gitarzystów”, ale zaznaczył, że jest zadowolony, iż sam nie należy do tych wysoce wyspecjalizowanych technicznych zawodników.
Yngwie Malmsteen to postać, która budzi zarówno podziw, jak i kontrowersje wśród gitarzystów. Jest niekwestionowanym wirtuozem i ikoną neoklasycznego metalu, ale zbiera też czasami baty za „jednowymiarowość” swojej shredderki. Nie można mu wszakże odmówić charyzmy, a ci, którzy z nim współpracowali, mówią, że jest tak samo – czytaj: bardzo – wymagający od siebie oraz od innych. Ostatnio swoim zdaniem na temat Yngwiego podzielił się Alex Skolnick.
ARTYŚCI
Adrian Smith: „Eddie Van Halen i Gary Moore byli zwierzętami gitary”
Szykuje się druga płyta duetu Adrian Smith & Richie Kotzen i najpewniej w związku z tym gitarzysta Iron Maiden zaczął bywać częściej w mediach. Ostatnio na przykład porozmawiał z MusicRadar o swoich gitarowych inspiracjach i dlaczego shredding nie jest dla niego.
oraz
Miley Cyrus powiedziała, że jej nowa, nadchodząca płyta czerpie inspirację z „The Wall” Pink Floyd
Matteo Mancuso: „Jeśli robisz covery, zawsze muszą mieć osobisty charakter”
SPRZĘT
Służby celne USA dokonały „największego w historii” przejęcia podrobionych Gibsonów
Trzeba przyznać, że Gibson miał pracowity 2024 rok. W tym okresie producent ogłosił ponowne projekty związane z Kirkiem Hammettem, Jimmym Pagem, Slashem a nawet Jeffem Beckiem. Tymczasem amerykańska służba celno skarbowa US Customs and Border Protection (CBP) i Gibson ogłosiły przejęcie w Los Angeles ponad 3000 podrobionych gitar elektrycznych.
Powrót marki G-Lab i jej popularnych efektów
G-Lab Guitar Laboratory to marka dobrze znana rodzimym i zagranicznym gitarzystom – zarówno profesjonalistom jak i tym, którzy tworzą muzykę w bardziej hobbystycznym wydaniu. Po krótkiej przerwie produkty oznaczone tym logo wróciły na rynek, a spory w tym udział ma UNITRA, w której to rękach obecnie znajduje się ta marka.
Gibson Mary Ford Les Paul Standard Goldtop hołdem dla legendarnej gitarzystki
Latem tego roku minęła setna rocznica urodzin Mary Ford – amerykańskiej gitarzystki i wokalistki, pionierki wyznaczającej nowe trendy w latach 40. i 50. XX wieku. Z tej okazji firma Gibson postanowiła uczcić jej pamięć prezentując gitarę sygnowaną jej nazwiskiem (a dokładniej pseudonimem artystycznym) – Mary Ford Les Paul Standard Goldtop.
PRS Private Stock 40th Anniversary McCarty Dragon
Jak informowaliśmy w ubiegłym tygodniu, firma PRS Guitars rozpoczęła już świętowanie swego 40-lecia, który oficjalnie obchodzić będzie w przyszłym roku. Jak przystało na producenta gitar, jubileusz ten uświetnią wyjątkowe instrumenty ukazujące pełnię możliwości lutników pracujących w przedsiębiorstwie założonym przez Paula Reed Smitha. Drugim modelem po 40th Anniversary Custom 24 Limited Edition jaki zaprezentowała ta firma jest gitara Private Stock 40th Anniversary McCarty Dragon.
oraz
Gitara barytonowa – instrument dla wymagających muzyków
Markbass Yellow Basses – najważniejsze cechy i brzmienie
20 lat preampów CoolTube firmy Takamine
Nowy firmware dla procesorów gitarowych Helix / HX firmy Line 6
Mike Leon z zespołu Soulfly i jego bas LTD MLB-4
Aktualizacja oprogramowania SSL 360° do wersji 1.8
TiMax panLab – nowe oprogramowanie do dźwięku przestrzennego
PO GODZINACH
Znany youtuber Anthony Vincent nagrał hit Britney Spears w stylu… Ozzy’ego Osbourne’a
YouTuber Anthony Vincent zyskał fanów dzięki imponującym coverom utworów w różnych stylach. Tym razem połączył dwie postacie, które nie darzą się raczej wielką sympatią, śpiewając hit Britney Spears „…Baby One More Time” w stylu… Ozzy’ego Osbourne’a.
IMPREZY
VADER w trasie – fotorelacja z koncertów
Vadermaniax mają obecnie nie lada gratkę, gdyż VADER przemierza właśnie Polskę grając w mniejszych klubach, uzupełniając w ten sposób regularną trasę. Organizatorem koncertów jest Massive Music. Mniejsze miejscowości udowadniają, że zapotrzebowanie na ten skład nie maleje, bo już pojawiły się 2 sold outy.
oraz
Koncert z okazji urodzin Jimiego Hendrixa i Leszka Cichońskiego
MUZYKA
Snowblind debiutuje płytą „Słaby”. Bez upiększeń. Szczerze do bólu
21 listopada miała miejsce premiera albumu „Słaby” zespołu Snowblind. Płyta, oprócz domeny cyfrowej, dostępna jest również w wersji fizycznej na nośniku CD. W dzień premiery Snowblind udostępnił także na swoim kanale Youtube teledysk do tytułowego utworu.
Tim Henson i jego świetne flamenco-podobne wykonanie „Furia de Panteras” w serialu Cobra Kai
Właśnie dowiedzieliśmy się, że Tim Henson z Polyphii stoi za inspirowanym flamenco utworem będącym częścią ścieżki dźwiękowej do 9 odcinka 6 sezonu serialu Cobra Kai. Chodzi o popularny w USA sequel jeszcze bardziej popularnej serii filmów Karate Kid.
oraz
Smith i Kotzen singlem „White Noise” zapowiadają drugą płytę