Guthrie Govan przywołał ostatnio temat, który powraca jak bumerang już od dwóch dekad i wciąż jest aktualny. Każdy gitarzysta prędzej czy później staje przed trudnym wyborem, który może wpłynąć nie tylko na jego grę, ale i na całą twórczość muzyczną: wybrać wygodny sprzęt cyfrowy czy nieco bardziej kłopotliwy, analogowy? To pytanie wywołuje gorące dyskusje wśród muzyków, dzieląc ich na obozy zwolenników nowoczesnych technologii oraz entuzjastów tradycyjnych rozwiązań. Sprzęt cyfrowy oferuje kompaktowość, wszechstronność i wygodę użytkowania — wystarczy jedno urządzenie, by uzyskać dostęp do setek brzmień i efektów. Z kolei sprzęt analogowy kusi ciepłem, głębią i autentycznym charakterem dźwięku, który dla wielu gitarzystów pozostaje nieosiągalny przez urządzenia cyfrowe. Prawda jest jednak taka, że ta granica, szczególnie w brzmieniu, zaciera się i w t.zw. ślepych testach coraz częściej nie sposób odróżnić modulacji analogowych od cyfrowych. Jest też „trzecia droga”, czyli umiejętne kompromisowe połączenie domen cyfrowych i analogowych, w zależności od tego, jakie urządzenie jak się sprawdza w naszym torze sygnałowym. Dane statystyczne w tym temacie są ograniczone, ale według raportu Music Trades z 2020 roku, sprzedaż wzmacniaczy gitarowych w USA wyniosła łącznie 353 miliony dolarów, z czego 20% stanowiły wzmacniacze cyfrowe. Oznacza to, że pozostałe 80% sprzedaży dotyczyło wzmacniaczy analogowych. Ta różnica niewątpliwie z roku na rok się zmniejsza, co jest zgodne z postępem technologicznym na świecie, ale uspokajamy lampowych purystów – wzmacniacze lampowe i efekty analogowe nie znikną z półek, dopóki choćby garstka zapaleńców będzie chciała je kupować.
Drodzy Czytelnicy,
Zanim zaprosimy Was do lektury kolejnego Tygodnika TopGuitar, chcieliśmy życzyć, aby Wasze gitary brzmiały jeszcze piękniej, muzyczne inspiracje płynęły prosto z serca i zawsze starczało czasu na grę. Niech te Święta będą czasem odpoczynku, a także miłych chwil spędzonych na muzykowaniu.
Dziękujemy, że jesteście z nami, dzielicie się swoją pasją i miłością do gitary. Wierzymy, że każdy Wasz akord, riff czy solo czyni świat lepszym miejscem.
Wesołych Świąt! 🎅🎶🎁
Z gitarowym pozdrowieniem,
Redakcja TopGuitar
TOP3
Guthrie Govan o cyfryzacji swojego sprzętu: „Tak, zaprzedałem swoją duszę”
Guthrie Govan wyjaśnił, dlaczego zdecydował się na całkowitą cyfryzację swojego sprzętu, zauważając, że zmiana ta daje mu „swobodę robienia innych rzeczy”, które mogłyby nie być możliwe w przypadku tradycyjnego sprzętu. Jednocześnie pół żartem pół serio powiedział o zaprzedaniu duszy, co może oznaczać, że gdzie tak w głębi jednak czuje trochę moralnego kaca…

Warren Haynes o Eddiem Van Helenie: „Zmienił muzykę w taki sam sposób, w jaki zmienił ją Hendrix”
W najnowszej rozmowie lider zespołu Gov’t Mule Warren Haynes wspomina lata 80. i rozkwit tzw. gitary „shred”. Przy tej okazji został także zapytany o Van Halena i o rolę jaką Eddie odegrał w rozwoju współczesnej gitarze

Zakk Wylde zdradza, jaki wyjątkowy dar posiada Ozzy Osbourne
Zakk Wylde opowiedział ostatnio o talencie Ozzy’ego Osbourne’a do rozpoznawania potencjału w poszczególnych fragmentach powstających dopiero utworów. Według gitarzysty jest to „dar”, który Ozzy posiadał od początków swojej kariery. Dodał potem kilka spostrzeżeń o własnej drodze jako gitarzysty Ozzy’ego, o zapożyczeniach, w których nie ma nic złego, no i o „miksowaniu koktailu”, który staje się własnym stylem.

ARTYŚCI
Kiko Loureiro oznajmił, że stworzenie prostej, wpadającej w ucho piosenki pop jest zazwyczaj o wiele trudniejsze niż stworzenie skomplikowanego, długiego utworu.

Towa Bird – jeden z najważniejszych głosów współczesnej gitary
Lubimy czasami sięgnąć po mniej znane, obiecujące gitarzystki, podążające własną drogą, bez muzycznych kompromisów i poruszania się na skróty. Jedną z nich jest Towa Bird, zupełnie unikalna artystka, która właśnie przedostaje się ze „świadomości tik tokowej” do mainstreamu. Coś nam podpowiada, że właśnie ona rozbłyśnie bardziej w 2025 roku i mamy nadzieję, że stanie się to głównie za sprawą jej gry na gitarze, a nie światopoglądowych , czy obyczajowych deklaracji.

Tony Iommi i jego brzmienie. Opowiada producent Black Sabbath, Mike Exeter
Długoletni współpracownik Iommiego, inżynier i producent Mike Exeter opowiedział najnowszym wywiadzie, że nie ma „pojedynczego i ostatecznego” brzmienia Tony’ego Iommiego. Składa się jednak na nie parę ważnych elementów, takich jak… rozkręcanie wzmacniaczy poza skalę i przetworniki P-90.

Sammy Hagar sugeruje możliwość wspólnych nagrań z Metalliką: „Kirk i ja rozmawiamy o nas”
Kiki Wong wśród najlepszych gitarzystów 2024 roku
Def Leppard i Rick Allen – na dobre i na złe
SPRZĘT
Firma ESP zapowiada przedpremierową prezentację nowych instrumentów
Chcąc umożliwić jak największej rzeszy osób jak najszybsze zapoznanie się z jej nowymi instrumentami zaplanowanymi na przyszły rok, firma ESP Guitars zapowiedziała kolejną odsłonę internetowego wydarzenia, w ramach którego odkryje ona rąbka tajemnicy jeszcze przed targami NAMM Show. Za sprawą „ESP Presents 2025” będziemy mogli zobaczyć niektóre nowe modele już 16 stycznia.

Gitara Takamine GD11MCE i jej najważniejsze cechy
Obszerna rodzina gitar akustyczno-elektrycznych Takamine o nazwie G Series obejmuje instrumenty zróżnicowane pod względem rozmaitych cech i parametrów, w tym także ceny. Jednym z przystępniejszych cenowo modeli skierowanych m.in. do osób chcących rozpocząć przygodę z grą na gitarze akustycznej jest GD11MCE. Zobaczmy czym się on charakteryzuje.

AC-40S i AC-20S – nowe wzmacniacze JOYO do gitar akustycznych
Firma JOYO Technology postanowiła odświeżyć serię swoich wzmacniaczy skierowanych głównie od osób grających na gitarach akustyczno-elektrycznych. Nowe modele AC-40S i AC-20S różnią się od swych poprzedników pod względem oferowanych funkcji, a ponadto drobnemu liftingowi poddano ich wygląd zewnętrzny.

Sound Devices A20-Opto – rozszerzenie dla odbiornika A20-SuperNexus
Firma Sound Devices stopniowo rozbudowuje swoją rodzinę Astral Wireless, dodając do niej kolejne urządzenia. Przykładem tego jest A20-Opto – rackowy moduł będący rozszerzeniem dla odbiornika A20-SuperNexus.

Jak obsługiwać funkcje dostępne w gitarze TAG3 C firmy Yamaha (wideo)
TAG3 C to najnowsza gitara akustyczno-elektryczna firmy Yamaha z rodziny TransAcoustic. Instrument ten został wyposażony nie tylko w przetworniki piezo i specjalne czujniki, ale także kilka ciekawych i przydatnych dodatków. Z tego też powodu producent przygotował serię krótkich filmów instruktażowych przybliżających poszczególne funkcje, a także współpracę z dedykowaną aplikacją dla urządzeń mobilnych.

Valeton VFR-110 – aktywny zestaw głośnikowy FRFR
Rino Conteduca prezentuje różne oblicza basu MB Yellow PB
Mikrofon pojemnościowy Austrian Audio CC8 i jego najważniejsze cechy
KV2 Audio zaprasza na targi ISE 2025
IMPREZY
Wielki dzień na O2 Arena – Paul McCartney, Ringo Starr i Ronnie Wood zagrali przeboje The Beatles
19 grudnia w Londynie odbył się ostatni koncert Paula McCartneya w 2024 roku w ramach trasy „Got Back”. Obfitował on w wielu wspaniałych gości i wiele muzycznych uniesień.
