Dawno nie było w TopGuitar Lenny’ego Kravitza i pewnie dlatego jego pojawienie się wywołało ożywioną dyskusję na naszym facebookowym fanpage’u – ponad 130 komentarzy! Zwłaszcza, że w wywiadzie mającym zainteresować nas jego nadchodzącą płytą, Lenny położył nacisk na swoją kolekcję sprzętu vintage, jasno artykułując, że „graty” z poprzednich dekad są dla niego o wiele lepsze niż te produkowane współcześnie. Również duże zainteresowanie wzbudził nasz stary znajomy Lee Sklar, czyli basowy sideman wszech czasów. Jego podejście do pracy przejawia się między innymi tym, że w 100% dopasowuje swoje granie do oczekiwań artysty, z którym aktualnie gra, nie ważne, czy jest to gwiazda na miarę Phila Collinsa, czy mniej znany wykonawca. Przytoczyliśmy także słowa Joe Bonamassy, który zdradził ostatnio co wg niego stoi za niepowtarzalnym soundem Eddiego Van Halena, i… nie jest to Marshall Super Lead. Pojawiło się też trochę nowych sprzętów, w tym unikalne barytonowe wiosełko od LTD, cudowny Gibson Jimmy Page 1969 EDS-1275 Doubleneck oraz małe sprytne kostki POD Express. Okazało się też, że Taylor Swift gra na.. Taylorach. Do tego dwie bardzo mocne fotorelacje i bardzo ciekawa premiera muzyczna, w której udział wziął gitarowy jet set naszej planety. Oczywiście interesujących treści w serwisie TopGuitar było o wiele więcej, ale teraz już czas na przedstawienie TOP3!
Tym razem najwięcej odsłon (16.000 wejść) zanotował artykuł napisany na podstawie niedawnego wywiadu z Lelandem Sklarem, który opowiedział o swojej pracy muzyka sesyjnego. Jednym z aspektów, który się z nią wiąże jest to, że swój styl (nie mówiąc już o swoim ego) warto zostawić w domu, a w pracy być jak kameleon, przystosowując się do oczekiwań artysty, z którym się aktualnie pracuje. Tylko tyle i aż tyle…
Drugie miejsce podium z niewiele mniejszą liczbą wejść (14.000 po kilku dniach) to wspomniana już rozmowa z Lennym Kravitzem, którą przeprowadził serwis Guitar World. Przed zbliżającą się premierą jego kolejnej solowej płyty „Blue Electric Light” opowiedział on trochę o sprzęcie na którym ją nagrywał i w sumie to nie zaskoczył nas tą opowieścią, bo przyznał, że użył tej samej gitary co na swojej pierwszej płycie…
Trzecie miejsce i 13.000 wejść zaliczył artykuł, w którym z długiego wywiadu z Joe Bonamassą wyłuskaliśmy fragment o słynnym „brown sound” Ediego Van Halena. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby Joe powiedział, to co wszyscy wiedzą, że Frankenstein, że Marshall Super Lead, że MXR Phase 90 itp. Ale on zwrócił tym razem uwagę na dwa inne elementy składanki z której złożyło się słynne brzmienie Eddiego z pierwszych płyt. Jakie to elementy? Możecie dowiedzieć się już za chwilę.
TOP 3
Lee Sklar to legenda sceny muzycznej, znany ze swojego niezwykłego talentu, wszechstronności, niewyparzonego języka i… brody. Przez ponad pięćdziesiąt lat kariery grał w studiu i na scenie z niezliczonymi artystami, takimi jak James Taylor, Phil Collins, Toto, Linda Ronstadt czy Jackson Browne. Jego styl gry cechuje się doskonałą techniką, precyzją, a osobowość muzyczna zdominowana jest przez zdolność dostosowania się do różnorodnych gatunków muzycznych, co czyni go jednym z najbardziej poszukiwanych basistów w branży.
Lenny Kravitz opowiada o wyższości sprzętu vintage: „Ma o wiele więcej ciepła, głębi i wymiaru”
Trzeba przyznać, że Lenny Kravitz już od pierwszej płyty wykazuje się nienagannymi riffami, doskonałym brzmieniem gitary i muzyką łączącą gatunki. Od kiedy pamiętamy goni też za vintage’owym sprzętem, będąc niewolnikiem wysmakowanych dźwiękowych wrażeń. Muzyk podtrzymuje to podejście także na „Blue Electric Light”, swoim najnowszym albumie – pierwszym od „Raise Vibration” z 2018 roku. Na płycie ponownie nawiązał współpracę z Craigiem Rossem, gitarzystą i wieloletnim członkiem zespołu Kravitza.
Joe Bonamassa tłumaczy, jak Eddie Van Halen uzyskiwał swój słynny „brown sound”
Podczas niedawnego wywiadu Joe Bonamassa został zapytany, w jaki sposób Edward Van Halen stworzył swój słynny „brown sound”. Okazuje się, że to nie „klocki”, czyli zabawki w postaci m.in. Marshalla Super Lead, ale „brzmienie z łapy” oraz studio Sunset Sound mogły mieć kluczowe znaczenie.
ARTYŚCI
Chociaż z technicznego punktu widzenia Marty’emu Friedmanowi nie można odmówić ogromnego talentu na gitarze, nie jest on typowym shredderem. Przykładem może być jego nadchodzący solowy album „Drama”, w którym melodia goni melodię a w niektórych utworach główną rolę odgrywają instrumenty takie jak fortepian. Podczas niedawnej rozmowy z Ultimate Guitar, na youtube’owym kanale On The Record, Marty poruszył- a jakże – temat techniki gry, która nie zawsze idzie w parze z dynamiką feelingiem i ekspresją.
W artykule opublikowanym na stronie Ultimate Guitar omówiono gitary, których Taylor Swift używa podczas swoich koncertów. Artystka wykorzystuje różnorodne gitary – od spersonalizowanych wersji standardowych modeli po rzadkie, limitowane edycje. Wśród instrumentów znajdują się zarówno akustyczne gitary Taylor i Gibson, jak i elektryczne, w tym unikatowe modele Les Paul.
oraz
Zmarł Antoni Krupa, wybitna postać krakowskiego świata muzyki
Alex Skolnick i Herman Li bronią gitary – żyletki Machine Gun Kelly’ego
Pomyłka muzyka i rzut gitarą do… fotoreportera
SPRZĘT
LTD SN-1007HT Baritone – najważniejsze cechy i brzmienie
Szeroka i zróżnicowana oferta gitar elektrycznych ESP Guitars obejmuje instrumenty skierowane do muzyków o różnych preferencjach. Nie brakuje wśród nich modeli barytonowych wyróżniających się wydłużoną menzurą. W tym roku grupa tych gitar powiększyła się m.in. o 7-strunowy instrument LTD SN-1007HT Baritone. Przyjrzyjmy mu się bliżej…
Gibson zaprezentował gitarę Jimmy Page 1969 EDS-1275 Doubleneck Collector’s Edition
Z wieloma najsłynniejszymi gitarzystami kojarzone są konkretne instrumenty, które towarzysząc im w studiu i na scenie współtworzyły razem z nimi historię muzyki. W przypadku Jimmy’ego Page’a takim instrumentem jest dwugryfowy Gibson łączący w sobie dwie gitary – 6- i 12-strunową. To właśnie tego modelu używał on podczas koncertów Led Zeppelin wykonując „Stairway to Heaven”. Instrument ten do dziś pozostaje w jego posiadaniu, a teraz – w ramach współpracy z firmą Gibson – z wiernej repliki tej gitary cieszyć się będzie mogło 50 szczęśliwców. W tylu właśnie egzemplarzach wyprodukowany zostanie limitowany model Jimmy Page 1969 EDS-1275 Doubleneck Collector’s Edition.
Poznajcie emulacje wzmacniaczy dostępne w procesorach Line 6 POD Express
Multiefekty POD Express Guitar i POD Express Bass zaprezentowane w ubiegłym tygodniu przez firmę Line 6 mają na pokładzie nie tylko kilkanaście różnych algorytmów, ale także siedem emulacji konkretnych wzmacniaczy. Właśnie ich brzmienia możemy posłuchać w dwóch prezentacjach wideo udostępnionych przez producenta.
Scott Carey opowiada o gitarze PRS SE Silver Sky i demonstruje jej brzmienie
Na youtube’owym kanale PRS Guitars Europe pojawił się film, w którym Scott Carey z walijskiego zespołu Holding Absence opowiada o życiu w trasie (materiał powstał przy okazji ich pobytu w USA) oraz używanych przez siebie instrumentach marki PRS, w tym modelu SE Silver Sky.
IMPREZY
Meshuggah zmiażdżyła Kraków – fotorelacja
To, że Meshuggah jest rozpędzoną maszyną, której nie sposób zatrzymać wiadomo nie od dziś. Na koncercie w klubie Studio zorganizowanym przez Knockout Productions szwedzcy muzycy po raz kolejny udowodnili, że są w najwyższej formie.
DAVID ELLEFSON BASS WARIOR TOUR – koncert w ramach Bochnia Rocks
David Ellefson to jakby nie spojrzeć jedna z ważniejszych postaci w kręgu metalowej gitary basowej. Współtworzył legendarne Megadeth, a w czasie, kiedy opuścił grupę na kilka lat kolaborował między innymi z Soulfly i działał pod własnym nazwiskiem. Jest autorem kilku szkółek gry na basie, jeździ po świecie prowadząc kliniki dla instrumentalistów. Gra na sygnowanym swoim nazwiskiem basie Jacksona.
oraz
Zbliża się Electric Guitarlands 2024 w Bochni
Realizacja systemu kino/AV w Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie przez ESS Audio
MUZYKA
Mark Knopfler przedstawia nową, specjalną wersję swojego utworu ‘Going Home (Theme From Local Hero)’, którego celem jest zbieranie funduszy na fundację Teenage Cancer Trust oraz jej amerykańską część Teen Cancer America.
Kuba Dudek i jego płytowy debiut „Eternal Flow” – zaproszenie na muzyczną podróż w czasie
Kuba Dudek to gitarzysta, muzyk sesyjny, kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie doskonalił swoje umiejętności w dziedzinie mistrzostwa gry na gitarze. Po ukończeniu studiów spędził lata współpracując z różnymi zespołami i artystami, zdobywając cenne doświadczenie. Ostatnie kilka lat zaowocowało stworzeniem jego unikalnego stylu muzycznego, który harmonijnie łączy wirtuozerię gry na gitarze akustycznej z dźwiękami kinowymi, skupiając się na wywoływaniu emocji u słuchacza. Teraz dzieli się z nami swoją pierwszą płytą.